Uutisissa kerrottu, että Vantaalla on hukkunut tänään 9-vuotias lapsi. Miksi aloitus poistuu täältä?
On hyvä että näistä uutisoidaan, jos muut varoisivat
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä koronan vuoksi yhdeksän vuotiaitakin voi olla uimataidottomina mutta siltikin hullua.
6-7 vuotiaana opitaan uimaan viimeistään jos sille annetaan mahdollisuus.
Minä en oppinut tuohon ikään mennessä, en osaa sanoa miksi. Olin useasti uimakoulussa, uimarannalla, uimahallissa, en pelännyt vettä jne. mutta siltikään ei vaan uimisestä mitään tullut. Sukeltaa kyllä osasin. Sitten kun opin vihdoin uimaan niin minusta tuli kyllä keskivertoa huomattavasti parempi uimari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kavereitten kanssa kai ollut, myös isompia joukossa. Valvomaton kuoppa.
Onko tämä taas se sama, missä aina näitä sattuu, koska on merkitsemätön äkkisyvä? Ymmärtääkseni kunta lupasi laittaa sinne jonkun merkin.
Hyvä, että uutisoidaan. Silloin ihmiset puhuvat kotona asiasta ja lapsia voidaan varoittaa. Ja vanhemmatkin muistavat vastuunsa.
On paljonkin paikkoja missä voi olla valvomaton äkkisyvä. Luonnonvedet on aina arvaamattomia.
Järvi-Suomessa kuten Itä-Suomessa ja Keski-Suomessa lapset oppivat uimaan mökkikesinä juuri ennen kuin aloittavat koulun.
Opetelkaa kellumaan selällään, se säästää voimia. Kelluminen onnistuu kämmenet ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaan uimataitoinen on henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään.
Monilta 9-vuotiailta ei tuollainen onnistu eli uimataidottomia ovat!
Poikani teki tuon kuusivuotiaana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaisen uimataidon määritelmän mukaan uimataitoinen on henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään.
Poikani teki tuon kuusivuotiaana!
Olimme uineet joten ei tämä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä koronan vuoksi yhdeksän vuotiaitakin voi olla uimataidottomina mutta siltikin hullua.
6-7 vuotiaana opitaan uimaan viimeistään jos sille annetaan mahdollisuus.
Tiedän monia, jotka ovat kyllä harjoitelleet uimista ahkerastikin mutta silti oppiminen on ollut hidasta. Liikunnallisia lapsiakin joukossa, ei mitään sohvaperunoita. Muistan itsekin omalta luokaltani että toisella luokalla oli vielä useita uimataidottomia.
Siinä tapauksessa ei mennä ilman aikuista veteen.
Käsipohjaa omassa rannassa. Oltiin varovaisia ja ei ollut vanhempia katsomassa. Niin sitä oppii uimaan pikkuhiljaa. Olen vieläkin varovainen.
Miksi tuosta uutisoitiin, että hukkui maauimala saa, vaikka kuvassa oli joku järvi/lampi laitureineen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuosta uutisoitiin, että hukkui maauimala saa, vaikka kuvassa oli joku järvi/lampi laitureineen?
Kuva saattaa olla kuvituskuva. Eli kunhan on löydetty jokin kuva, jossa on vettä ja joka liittyy jotenkin aiheeseen.
No jos lapset ovat keskenään eikä kukaan valvo, mitä tekevät. Voi olla, että 9-vuotias osaa uida, mutta harvalla sen ikäisellä uimataito vielä kummoinen. Lisäksi vaikka osaisikin uida, lapsen kyky arvioida ja ennakoida tilanteita vedessä tai omaa jaksamistaan ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt. Joukossa sitä voidaan vaikka hyppiä päistikkaa veteen ja kumauttaa pää johonkin kiveen tmv veden alla. Eli niin - vanhempien vastuu ei katoa ja samanikäisille lapsille ei voida sälyttää vastuuta ikätoveristaan.
Maauimala on hämäävä , mutta kuvassa on oikea paikka, pieni luontoon tehty maauimala, ei siis uima-allas.
Kauhea tuska se on vanhemmille ja kaikki huomio tästä tapahtumasta asettaa vanhemmat negatiiviseen valoon. Jotenkin tuntuu, ettei tämä uutinen vanhempien käsistä lähtenyt. Loukkaa myös yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa kellumaan selällään, se säästää voimia. Kelluminen onnistuu kämmenet ylöspäin.
Vielä rennompi tyyli on pitkät rauhalliset vedot sammakko tyyliin.
En ymmärrä, miksi uutisointia pitäisi välttää. Eihän kukaan ole nimeltä uhria maininnut??
Nimenomaan näistä pitää ja täytyy uutisoida, jotta vanhemmat muistavat vastuunsa päästäessään lapsiaan uimaan valvomattomille rannoille kavereiden kanssa. Tuollaiset hiekkakuopat ovat muutoinkin tosi arvaamattomia ja vaarallisia uimataitoisille aikuisillekin, kun on äkkisyvää. Mutta etenkin noin pienen lapsen uimataito ei ole kummoinen!
Veden äärellä pitää aina olla mukana joku aikuinen!!!!
Vierailija kirjoitti:
9 vuotias uimataidoton?
Niin? Minä olen pian 50 ja uimataidoton.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun hahmottaa, että tavallisen uimahallin allas on 25 metriä pitkä. Siinä saa vetää aika monta kertaa päästä päähän. Ja se vaatii hyvää yleiskuntoa.
Perinteiset maauimalat on juuri tuollaisia maakuoppia.
Mä opin uimaan 8-vuotiaana. Ei vanhemmat vieneet uimakouluihin lapsena, en tiedä miksi. Mökillä uin aina kellukkeiden kanssa. Olen aina hieman kammonnut vettä lisäksi.