Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistumismaksu polttareihin 50e. Tuntuu aika paljolta?

Vierailija
10.06.2014 |

Kaverillani on reilun viikon päästä polttarit. Tänään pamahti tieto, että osallistumismaksu on 50e/hlö. Osallistujia 10. Mitä kaikkea tuolla maksulla yleensä on tarkoitus kattaa?

Kuulemma nyt on vielä niin, että kaikkien, jotka ovat ilmoittaneet jo osallistuvansa, toivotaan maksavan oma osuutensa, vaikkei lopulta pääsisikään lähtemään. Mitä helvettiä?

Jotenkin meni maku jo etukäteen koko juhliin enkä enää haluaisi edes lähteä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:12"]Itse järjestin siskoni polttarit ja yritin saada budjeti mahdollisimman pieneksi. Hinta oli n. 40e ja osallistujia oli reilu 10. Sillä sai auton vuokran, siskon vaatteet ja polttarimyytävät. Oli kaksi kuskia joista toinen oli ilmainen ( oma mieheni) meillä oli mökki myös joka saatiin ilmaiaeksi käyttöön. Syöminen oli picnic eli jokainen toi jotain. Siskolla oli myös moottoripyöräkyyti jonka maksoin omistani. Ei sillä viidellä kympullä juuri mitään saa. Itse aloitin suunnittelun hyvissä ajoin ja tuttujen kautta yritin noita asioita saada puoli-ilmaiseksi

[/quote]

Lisään vielä omaan viestiini, että meilläkin oli aitovat ilmottautumiset ja raha piti maksaa kuukautta ennen polttareita. Yhdelle annoin lisäaikaa, kun ei tiennyt työvuorojaan. No hänellä ei ollut töitä, ei ilmoittanut silti mitään ja maksoin hänenkin osuuden. Pakkohan swn rahan kanssa on pusyä tiukkana tai se hinta voisi nousta jäljelle jääneille oikeasti kohtuuttomaksi. Lopuilla rahoilla tein siakolleni polttari-albumin. Tippaakaan en laittanut omaan taskuun vaan päinvastoin maksoin paljon omistani, vaikka olinkin äitiyslomalla.

Vierailija
22/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että sua harmittaa, onhan tuo iso raha jos ei käy töissä, kun kuitenkin päälle tulee vielä häälahja + mahdolliset häälahjakulut. 

Niin se vaan kuitenkin menee, että jos on ilmoittautnut, niin se summa pitää maksaa. Pitkällä tähtäimellä se on myös ihan joka pennin arvosta suhteiden hoitamista, koska siitä vaan saa tietyn maineen jos tekee oharit ja pistää muut osallistujat (jotka voivat olla ihan yhtä köyhiä) maksamaan puuttuvan rahan. Se ei ihan hetikohta unohdu. Oman kaverini polttareissa kävi näin, että yksi osallistuja ei ollut maksanut summaa, mutta tuli paikalle (onneksi kuitenkin ette morsian pahoittanut mieltään) ja koko polttareiden ajan laski ettei rahaa muka voinut mennä sitä kolmea kymppiä mitä pyydettiin, ja se käytös loukkasi kaasoa ja ärsytti meitä kaikkia (morsiammelle ei tietenkään tästä kerrottu) niin, että pitkään aikaan tätä kaveria ei haluttu kutsua minnekään, ja kaikki jännäsivät päivätolkulla aikooko hän maksaa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:23"]

En ymmärrä näitä joka kesäisiä polttarikeskusteluja, missä menee kaasoilla vikaan??

Itse kun olen ollut kaasona tai ylipäätään järjestämässä polttareita niin aina alkuun kun on sovittu suurimmalle osalle sopivaa päivää niin samalla on sovittu mitä polttarit saa kustantaa. Aina haluttu varmistaa että kukaan ei jää polttareista rahan takia pois. Kaasona ja veljen tulevan vaimon kohdalla olen myös itse ollut valmis maksamaan enemmän (esim. hemmotteluhoidon) kokonaisuudessaan, jotta päivästä tulisi sankarille mieluisa mutta kustannukset säilyisi kohtuullisena. Tottakai läheisemmän ihmisen polttareihin on valmis satsaamaan enemmän.

Olen pyrkinyt aina pitämään huolen myös siitä että tekemistä ja hauskuutta on koko polttariporukalle ei vain sankarille jolloin kaikkien mielenkiinto säilyy ja parempi mieli kun rahalleen saa myös vastinetta.

Polttareita on järjestetty 20-200€ välillä, joskus se oma potti ollut isompi mutta se on ollut oma valinta :)

[/quote]

Aaltoja! Joku joka kesäisistä polttarikeskusteluista on voinut liittyä sinunkin polttareihin. Vaikka kuinka yhdessä sovitaan jne. aina on joku puhumassa seläntakana pahaa. Haluan nähdä sen ihmisen joka puolituntemattomassa kaveriporukassa sanoon, että eurokin on likaa.

Vierailija
24/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 07:41"]

En pitäisi kalliina, olen itse parikymppinen ja kaikki polttarit joihin olen osallistunut on ollu yli huntin.

[/quote]

...ja koko Suomi elää tälläkin hetkellä velaksi ulkomaisille sijoittajille - kukahan nämäkin ylimitoitetut polttarikulut aikanaan kuittaa ? Ilmeisesti vielä syntymättömät lapset....

Vierailija
25/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni todella kohtuuhintaiset polttarit kun majoitus kuuluu hintaan.

Itse olin yhtenä kaasoista järjestämässä polttareita vähän aikaa sitten ja jonkin verran tuli napinaa kuluista vaikka summa ilmoitettiin etukäteen ja kysyttiin kommentteja. Kommenttikierroksen jälkeen ilmoitin vielä tarkan räkningin että mihin rahat käytetään. Sen jälkeen yksi vielä alkoi inistä että jaetaanko mahdolliset ylijäämärahat takaisin tasan kaikkien kesken. Vaikka laskelmasta kävi ilmi, että ns. extraa ei jää euroakaan.

Jos on kovin pihi (mikä on ihan luvallista) niin ei kannata osallistua polttareihin. Jotkut ovat niinkin reiluja, että maksavat osallistumismaksun vaikka eivät pääse paikalle. Sehän on myös lahja morsiamelle.

Vierailija
26/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis "mökki" jos tuo ei muuta sisällä. 50€ on selvästi liian korkea hinta tässä tapauksessa. Jossain jutussa juuri suositeltiin n. 20€ hintaluokkaa, jotta hinta ei karsisi osallistujia tai aiheuttaisi pahaa mieltä. Toisaalta tietty 150-1500€ polttaritkin on aika tavallisia ja ihan ok jos kaikilla rahaa ja halua panostaa.

Vierailija
27/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin aika paljon. Kun itse järjestin polttarit, osallistumismaksu oli 20 euroa ja juhlat todella onnistuneet.

Vierailija
28/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo 50e on ihan kohtuullinen summa. Meillä on maksanut polttarit yleensä n. 40-50e per osallistuja about saman kokoisella porukalla ja summa on kattanut morsiamen kulut, tilavuokran ja yhteiset ruuat. Jos on ollut muuta lisämaksullista ohjelmaa, niin jokainen on tuohon päälle maksanut oman osuutensa, jos on halunnut kyseiseen aktiviteettiin osallistua.

Tietysti ollaan aina suunniteltu ja järjestetty yhdessä, kerätty alustava osallitujamäärä hyvissä ajoin ja suunniteltu päivän kulku kustannuksineen, minkä jälkeen ilmoitettu arvioitu hinta ilmoittautuneille ja kerätty sitovat ilmoittautumiset. Ja korostan, että hyvissä ajoin kaikki tämä, jotta suunnitelmia pystyy sitten muuttamaan, jos hinta koituukin jollekin kynnyskysymykseksi..

Vierailija
29/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan olla sitten ainoa, joka on osallistunut aina polttareihin ilmaan mitään pääsymaksua...

Vierailija
30/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 07:41"]

En pitäisi kalliina, olen itse parikymppinen ja kaikki polttarit joihin olen osallistunut on ollu yli huntin.

[/quote]

...ja koko Suomi elää tälläkin hetkellä velaksi ulkomaisille sijoittajille - kukahan nämäkin ylimitoitetut polttarikulut aikanaan kuittaa ? Ilmeisesti vielä syntymättömät lapset....

[/quote]

Ei taida järin vahva alue olla sulle tuo taloustiede? Onhan se nyt juuri niin, että Suomen talous saadaan kohenemaan vain siten, että kulutetaan ja pidetään raha kierrossa. Pihistelijät ja pankkitilille säästäjät jumittaa kasvua. Luepa viikonlopulta Hesarista juttu ruotsalaisten asuntolainoista, ja mieti, miksi Ruotsilla menee niin paljon paremmin kuin meillä.

Vierailija
31/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:53"]

Mä taidan olla sitten ainoa, joka on osallistunut aina polttareihin ilmaan mitään pääsymaksua...

[/quote]

Sama mulla. Polttarit on järjestetty kylpylässä tms. ja jokainen on maksanut vain omat kulunsa. Jos on halunnut hotellihuoneen niin sen kun ottaa, jos taas vain tullut kylpyläosastolle eikä muuta, niin aika edullista on. Morsiamen kaaso eli se läheisin (usein esim. sisko) on maksanut morsiamen kulut. En ymmärrä miksi morsiamelle pitäisi maksaa jotain kasvohoitja tms. ekstraa, kyllähän jokainen sitten kuitenkin häälahjan vie. Ja tylsääkin sille morsiamelle olla  yksin jossain hoidoissa.

Vierailija
32/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 07:41"]

[/quote]

[/quote]

Ei taida järin vahva alue olla sulle tuo taloustiede? Onhan se nyt juuri niin, että Suomen talous saadaan kohenemaan vain siten, että kulutetaan ja pidetään raha kierrossa. Pihistelijät ja pankkitilille säästäjät jumittaa kasvua. Luepa viikonlopulta Hesarista juttu ruotsalaisten asuntolainoista, ja mieti, miksi Ruotsilla menee niin paljon paremmin kuin meillä.

[/quote]

Sen verran on taloustiede hallussa että voin sanoa että nykyinen syömävelalla eläminen ei tule päättymään hyvin. Velanotto on järkevää kun käytön kohde antaa mahdollisuuksia esim. työntekoon ja yrittämiseen (esim. : koulutus/ asunto/työtarvikkeet/koneet ja laitteet...). Suomi käyttää ulkomailta saamansa velan liki täydellisesi nykytason kulutuksen ylläpitämiseen, ylihinnoitellut polttarit mukaanlukien - ei se ole mikään investointi tulevaisuuteen. Päinvastoin, tämä älytön velkaantuminen ja yli varojen eläminen kaventaa suuresti tulevien sukupolvien valinnanmahdollisuuksia.

Sinä voit minun puolestani elää omissa velkakulutus-on-hyvästä -teorioissasi. Kyllä se totuus aukeaa joku päivä varmasti sinullekin. Polttareita ym. juhlimista en missään muodossa tuomitse, mutta jotenkin alkaa kohtuullisuus olla kateissa näiden järjestämisessä.

Vierailija
33/35 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 07:08"]

Kaverillani on reilun viikon päästä polttarit. Tänään pamahti tieto, että osallistumismaksu on 50e/hlö. Osallistujia 10. Mitä kaikkea tuolla maksulla yleensä on tarkoitus kattaa?

Kuulemma nyt on vielä niin, että kaikkien, jotka ovat ilmoittaneet jo osallistuvansa, toivotaan maksavan oma osuutensa, vaikkei lopulta pääsisikään lähtemään. Mitä helvettiä?

Jotenkin meni maku jo etukäteen koko juhliin enkä enää haluaisi edes lähteä.

[/quote]

10 vuotta sitten kaverini polttarit maksoivat 15 euroa per naama. Tänä kesänä osallistun polttareihin jotka maksavat 150 euroa per naama. Ajat ovat vähän muuttuneet....

Vierailija
34/35 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on osallistumismaksu kiivennyt jo 70 euroon, ja ilmeisesti nousee vielä. Ei kuulemma oltu otettu huomioon kaikkea tuohon viiteen kymppiin. Hohhoijaa.

Ilmoitin järjestäjille jo, että tuo 70 e on mulle kipuraja, enempää en yksinkertaisesti pysty maksamaan.

ap

Vierailija
35/35 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on oikeus perua ilmoittautumisensa jos ei ole kuullut polttareiden lopullista kustannusta. Jos vaan tulee yhtäkkiä viesti että "nää on nyt 50 euroa, maksa kun olet ilmoittautunutkin" niin se ei ole reilua. Näistä asioista tulisi aina keskustella etukäteen, jotta ylläreitä ei tule kenellekään.

Kysyitkö ap mistä tulee ihan yhtäkkiseltään 200 euron hinnanlisäys? Kuulostaa hurjalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän