Päätimme että 8 v ei kesälomallakaan ole heti aamusta kännyllä/tabletilla. Nyt sitten makaa vaan huoneessaan ja
Huutaa että menkää pois! Pihalla trampoliini ja keinut, eivät kiinnosta. Kavereita ei ole kuin yksi, joka asuu toisella puolella kaupunkia (muutimme vuosi sitten) ja leikkiminen vaatii aina sopimiset ja kyydittelyt.
Tuntuu niin pahalta nähdä yöpuvussa apaattisena makaava lapsi, että hellyn ja annan kännykän vaikka mies sanoo etten saisi antaa periksi-
Kommentit (31)
Sitähän se lapsi haluaa, että hellyt ja annat periksi. Tarpeeksi kauan kun annat makoilla niin lapsi kyllästyy ja keksi itse tekemistä, kuten terveen lapsen kuuluukin. Houkuttele mukaan vaikka ruoanlaittoon tai leivontaan.
No mutta hän ei tiedä mitä tehdä yksin. Te olette aikuisia niin antakaa osviittaa mitä 8v voi tehdä yksin. Ja sitten samalla voitte miettiä miten hieanoa on olla totaalisen yksin ja koittaa keksiä tekemistä. Meillä on suomessa paljon köyhiä syrjäytyneitä joilta voi kysyä vinkkiä mitä voi tehdä kun ei ole yhtään rahaa, on täysin yksin eikä ole mitään resursseja paitsi keinu pihalla.
Miehesi on oikeassa. Älä anna periksi. Lapsi ylös sängystä, aamupalalle ja päivävaatteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän se lapsi haluaa, että hellyt ja annat periksi. Tarpeeksi kauan kun annat makoilla niin lapsi kyllästyy ja keksi itse tekemistä, kuten terveen lapsen kuuluukin. Houkuttele mukaan vaikka ruoanlaittoon tai leivontaan.
Niin, että houkuttele lapsi työhön. Sitähän sinä tarkoitat. Et anna resursseja mihinkään tekemiseen ja ainoa mitä on tarjolla on aikuisille kuuluvat työt.
No ei varmaan yksin kiinnosta mennä ulos. Katsopas nyt vaikka joku uimakoulu, kesäkerho tms missä lapselle olisi seuraa ja mahdollisuus löytää kavereita.
Lapsesi on menettänyt koko lapsuuden, eikä osaa enää olla lapsi. Puhelin riippuvuus on tuolloin jo melko paha.
No mitä sinä itse teet? Keksi jotain hauskaa yhdessä tekemistä!
Sellaista se on ainuiden lasten elämä…
Mitä puuhaa teidän päivissä on? Järjestäkää jotain yhteistä tekemistä tai vaikka päiväleiri lapselle, jotta saisi kavereita. Harva yksin jaksaa päivästä toiseen keinua.
Pakko kysyä, että kai nyt sitten kyyditsette sinne kaverille ja otatte kaverin vastaan teille?
Se on aina hauska kun aikuiset taivastellaan lasten kännykän käyttöä vauvapalstalla. Niin, tekin voisitte laittaa sen kännykän pois ja unohtaa palstailut? Menkää sinne ulos ja hyppikää trampoliinissa ja keinukaa! Koko perhe yhdessä vempaimet pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että houkuttele lapsi työhön. Sitähän sinä tarkoitat. Et anna resursseja mihinkään tekemiseen ja ainoa mitä on tarjolla on aikuisille kuuluvat työt.
Haha! Ei niitä lapsia pidä opettaa odottamaan valmista vaan tekemään itse, jos haluaa yhteiskuntakelpoisen ihmisen kasvattaa. Ruoanlaitto ja leipominen on mahtavia harrastuksia ja jos lapsena aloittaa, aikuisena on taitava. Muistelepa sitä Junior Master chef ohjelmaa muutaman vuoden takaa. Siinä oli lapsia joilla oli intohimoa ruoanlaittoon ja vanhemmat jotka on houkutelleet mukaan ja antaneet tehdä. Jonain päivänä pitää nekin kuitenkin oppia, mikset aloittaisi nyt. Jos pidät noita aikuisten työnä, annat lapselle saman vastenmielisen asenteen kuin itselläsi ja lapsesta tulee pikaruoka-addikti. Vaihtoehtoisesti voit lähteä lapselle kaveriksi pomppimaan vaikka sillä trampoliinilla, jos "kotityö" tuntuu niin vastenmieliseltä :D
Kesä ulkona olisi paras, mutta onhan niitä ei-elektronisia leikkejä sisälläkin. Piirtäminen/askartelu, palapelit tai lukeminen? Ehkä kun pahin kännykkäaddiktio saatu kuriin, voi lapsi suostua menemään uloskin.
Pitäkää kiinni kännykkärajauksestanne, älkää hellykö.
Vierailija kirjoitti:
No mutta hän ei tiedä mitä tehdä yksin. Te olette aikuisia niin antakaa osviittaa mitä 8v voi tehdä yksin. Ja sitten samalla voitte miettiä miten hieanoa on olla totaalisen yksin ja koittaa keksiä tekemistä. Meillä on suomessa paljon köyhiä syrjäytyneitä joilta voi kysyä vinkkiä mitä voi tehdä kun ei ole yhtään rahaa, on täysin yksin eikä ole mitään resursseja paitsi keinu pihalla.
Menin harjoittelemaan jalkapallolla pomputtelua, sählymailalla veivaamista jne. Ja sitä voi tehdä ihan yksin.
Kyllä lapsi voi yksistäänkin leikkiä. Ei aikuisen ole pakko järjestää kaikkea.
Naapurin lapsi on näköjään samanlaisessa tilanteessa. Makoilee päivät meidän puutarhakeinussa, koska äitinsä käskee ulos eikä yksin ole tekemistä. Äiti luulee, että lapsi on pyöräilemässä tms., mutta oikeasti nukkuu tuolla varjossa.
Olen melkein kaikki päivät täällä ulkona omalla pihalla enkä läheskään aina kännykkä mukana, nyt vain pidän sen lähellä kun äiti on sairaalassa tutkittavana ja odotan että ilmoittaa miten kävi..
Olen koettanut houkutella lasta ulos hyppimällä ja kiljumalla itse trampoliinilla, ainoa mikä seurasi on että naapurit pitää minua pöhkönä :D
Olen koettanut myös houkutella pikkuista uimaan tai pyöräretkelle , ei innostu. Tai no lähin uimaranta ei innosta kun siinä ei ole laituria, tykkää rannasta jonne yhteen suuntaan 10km ja koska minulla ei ole ajokorttia ei sinne tästä oikein pääse, pyörillä matkaa tulisi liikaa. Miehellä on kortti, mutta on töissä iltaan asti, joskus jopa yöhön.
Kesäleirille emme lasta ilmoittaneet, kun alkoi raivota ettei halua ja leirin pitäisi olla kiva juttu, ei mikään pakkopulla jonne mennään itkun kanssa! Minut pakotettiin lapsena leirille että "höpö höpö, kivaa siellä on" ja jouduttiin hakemaan seuraavana päivänä kotiin. En halua samaa kokemusta lapselleni.
Muutimme kerrostalosta tähän että lapsella olisi piha missä telmiä, mikä vitsi...
A.p
Olette asuneet tuossa paikassa vuoden, eikö lapsi ole saanut kouluvuotenaan yhtään kaveria. Voiko jotain koulukaveria pyytää teille kylään?
V*ttu nykylapset on hukassa... nää kännykkäaddiktit on sitten meidän tulevaisuus. Kiitos sun kaltaisten tossuvanhempien jotka ei osaa kasvattaa ja asettaa rajoja.