Vastaamon uhreilla alle kaksi viikkoa aikaa vaatia korvauksia
Onko joku muukin hakemassa?
Kommentit (1944)
Vierailija kirjoitti:
Jonkinasteinen tiedonpuute täälläkin.
Tärkeintä kai että on rikosilmoitus tehtynä.
Nimeomaan, tärkeintä on, että rikosilmoitus ja myös lausuma ovat tehtyinä! : )
Ap
Helsingin Sanomissa hyvä kiteytys tilanteesta:
Vastaamon tietomurron uhrit saamassa korvauksia –konkurssipesältä vaaditaan yhteensä 16,8 miljoonaa euroa
https://www.hs.fi/talous/art-2000009405720.html
Ap
Hei, Hain silloin aikoinaan korvauksia Vastaamolta, mutta en ole huomannut tällaista,
että pitäisi hyväksyä jokin sovintoesitys. Laitoin Sari Saviahdelle tästä viestiä. Nyt löysin Rikun
sivuilta tällaisen:
Mikäli asiakas ei ole valmis tekemään sovintoa, niin on hyvä huomioida mahdolliset oikeudenkäynnin kulut, jotka voivat olla isommat kuin mahdollinen saatava vahingonkorvaus. Tässä tilanteessa on hyvä kääntyä lakimiehen puoleen.
Mitä ihmettä? Eli jos en vahingossa hyväksy tai ehtinyt hyväksyä sopimusta minulle voi tulla kuluja? En ole saanut mitään sähköpostia tänä vuonna tästä asiasta.
Kiitos jos voitte auttaa.
Invitée kirjoitti:
Hei, Hain silloin aikoinaan korvauksia Vastaamolta, mutta en ole huomannut tällaista,
että pitäisi hyväksyä jokin sovintoesitys. Laitoin Sari Saviahdelle tästä viestiä. Nyt löysin Rikun
sivuilta tällaisen:
Mikäli asiakas ei ole valmis tekemään sovintoa, niin on hyvä huomioida mahdolliset oikeudenkäynnin kulut, jotka voivat olla isommat kuin mahdollinen saatava vahingonkorvaus. Tässä tilanteessa on hyvä kääntyä lakimiehen puoleen.
Mitä ihmettä? Eli jos en vahingossa hyväksy tai ehtinyt hyväksyä sopimusta minulle voi tulla kuluja? En ole saanut mitään sähköpostia tänä vuonna tästä asiasta.
Hei, oletko siis hakenut Vastaamolta konkurssipesältä vahingonkorvauksia tekemällä konkurssivalvonnan? Varmaan osaisivat paremmin neuvoa sinua konkurssipesässä, kuin käräjäoikeudessa, jälkimmäisessä vain vahvistettiin konkurssipesän laatima jakoluettelo. : )
Ap
Vierailija kirjoitti:
Invitée kirjoitti:
sivuilta tällaisen:
Hei, oletko siis hakenut Vastaamolta konkurssipesältä vahingonkorvauksia tekemällä konkurssivalvonnan? Varmaan osaisivat paremmin neuvoa sinua konkurssipesässä, kuin käräjäoikeudessa, jälkimmäisessä vain vahvistettiin konkurssipesän laatima jakoluettelo. : )
Ap
Jos valvontakirjelmän jätti konkurssipesälle 29.6.2021 mennessä, konkurssipesältä tuli sähköpostilla sovintoesitys 18.1.2022, johon piti vastata 31.1.2022 mennessä, jos olet jättänyt valvontakirjelmän, etkö ole saanut sähköpostitse sovintoesitystä vai onko se mennyt sinulta ohi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä olisi tarvittu kädestä pitäen opastusta: toimi ja täytä nämä jos haluat korvauksia - tyyppisesti. Nyt vain ne joilla on mahdollisesti voimavaroja ja kykyjä ymmärtää termejä ja selvitellä asioita pystyvät saamaan korvausta.
Ja kenellä olisi aikaa kymmenien tuhansien ihmisten kanssa käydä tätä läpi? Pikkuisen sitä oma-aloitteisuutta voisi olla. Rikun sivulla ohjeet on ihan selkeät. Jos ei niitä ymmärrä, voi mennä ihan käymään siellä paikan päällä. Jos ei itse taas ole seurannut uutisointia ja vaatinut korvauksia konkurssipesästä, se on vaan omaa tyhmyyttä. Uutisointia aiheesta on ollut runsaasti.
Kiitos vastauksesta. Tiedän vain että silloin kun kehotettiin Vastaamon asiakkaita hakemaan korvauksia, niin näin tein muistaakseni poliisille. Voi siis olla etten ole sen jälkeen pysynyt ajan tasalla. Luulin, että tuo korvausten hakeminen riittäisi.
Nyt minulle vastattiin, että pitäisi ottaa yhteyttä konkurssipesän hoitajaan. Näin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä olisi tarvittu kädestä pitäen opastusta: toimi ja täytä nämä jos haluat korvauksia - tyyppisesti. Nyt vain ne joilla on mahdollisesti voimavaroja ja kykyjä ymmärtää termejä ja selvitellä asioita pystyvät saamaan korvausta.
Ja kenellä olisi aikaa kymmenien tuhansien ihmisten kanssa käydä tätä läpi? Pikkuisen sitä oma-aloitteisuutta voisi olla. Rikun sivulla ohjeet on ihan selkeät. Jos ei niitä ymmärrä, voi mennä ihan käymään siellä paikan päällä. Jos ei itse taas ole seurannut uutisointia ja vaatinut korvauksia konkurssipesästä, se on vaan omaa tyhmyyttä. Uutisointia aiheesta on ollut runsaasti.
Onhan se näinkin, mutta pitää myös huomioida, että monella oli kenties jo Vastaamossa asiakkaana ollessaan jaksamisen kanssa ongelmia ja viimeistään tietomurron aiheuttaman shokin jälkeen, jolloin ei niin välttämättä kykene seuraamaan asian etenemistä ja ottamaan asioista selvää.
Onneksi se ei ole niin vaarallista, jos vahingonkorvauksien hakeminen konkurssipesältä on jäänyt väliin, koska ne ovat jäämässä niin minimaalisiksi, pääasia, että on tehnyt rikosilmoituksen ja antanut lausuman!
Ap
Invitée kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Tiedän vain että silloin kun kehotettiin Vastaamon asiakkaita hakemaan korvauksia, niin näin tein muistaakseni poliisille. Voi siis olla etten ole sen jälkeen pysynyt ajan tasalla. Luulin, että tuo korvausten hakeminen riittäisi.
Nyt minulle vastattiin, että pitäisi ottaa yhteyttä konkurssipesän hoitajaan. Näin teen.
Hyvä juttu, sitä kautta asia varmasti selviää! : )
Ap
Minä en ole jaksanut edes tehdä rikosilmoitusta. Palvelu oli niin pitkään tukossa, että se sitten jäi. No tuskinpa kovin kummoisia korvauksia olisi tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole jaksanut edes tehdä rikosilmoitusta. Palvelu oli niin pitkään tukossa, että se sitten jäi. No tuskinpa kovin kummoisia korvauksia olisi tiedossa.
Voisi sen varmaan vieläkin tehdä, jos nyt jaksaisit? Eihän sitä tiedä, vaikka saisimme jotain korvauksia tekijältä, kun nyt mahdollinen tietomurtaja/kiristäjä/tietojen levittäjä on kiinni, se on sitten toinen juttu, onko hänellä rahaa korvauksiin.
Ap
Mä sain sen konkurssipesän jakoluettelon eilen iltapäivällä. Yritin sitä selailla, mutta jotenkin niin ahdisti, että pitää perehtyä siihen myöhemmin.
Kiitos tuhannesti sinulle AP, kun olet jaksanut perehtyä asiaan ja jakanut tietoa meille muille :)
-M
Vierailija kirjoitti:
Mä sain sen konkurssipesän jakoluettelon eilen iltapäivällä. Yritin sitä selailla, mutta jotenkin niin ahdisti, että pitää perehtyä siihen myöhemmin.
Kiitos tuhannesti sinulle AP, kun olet jaksanut perehtyä asiaan ja jakanut tietoa meille muille :)
-M
Sydämellinen kiitos mieltä lämmittävistä kiitoksista, M, ja voimia päätökseen perehtymiseen sitten, kun sen aika koittaa! : )
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M
Sydämellinen kiitos mieltä lämmittävistä kiitoksista, M, ja voimia päätökseen perehtymiseen sitten, kun sen aika koittaa! : )
Ap
Kiitos paljon:)
-M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M
Ap
Kiitos paljon:)
-M
Jos jaksat, tulehan kertomaan tänne, kun olet katsastanut jakoluetteloa, mitä ajatuksia se herätti. : ) Itseäni mietityttää mm. se, että konkurssipesä huomioi omaehtoisten luottokieltojen kustannukset vain neljältä vuodelta (esim. s. 86) , vaikka niitä joutuu´nee pitämään koko loppuikänsä.
Ap
Mihin päivämäärään mennessä lausuma tulee viimeistään tehdä siellä poliisin verkkopalvelussa?
Eikai sille mitään päivämäärää ole annettu, vielä ennättää tekemään: https://www.riku.fi/vastaamo-tietomurron-uhrit-ehtivat-viela-tehda-riko…
Sen sijaan korvausvaatimukset konkurssipesälle piti tehdä jo ajat sitten eikä niitä ilmeisesti voi tehdä enää jälkikäteen. Tai sitten pitää ottaa yhteyttä konkurssipesänhoitajaan ja kysyä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mihin päivämäärään mennessä lausuma tulee viimeistään tehdä siellä poliisin verkkopalvelussa?
Jos rikosilmoitus tarkoitat, sille ei ole ainakaan toistaiseksi annettu vielä päivämäärää mihin mennessä se on tehtävä. Kannattaa kuitenkin alkaa pikkuhiljaa se tekemään kun tekijäkin on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Marko Leposelta viime marraskuussa ja silloin hän vastasi, että lausuman jättämisen mahdollisuus päättyy samalla, kun esitutkinta aikanaan päättyy ja siirtyy syyttäjälle syyteharkintaan. Esitutkinta näyttää jatkuvan vielä, sillä Ilta-Sanomien aamuisessa uutisessa luki näin:
"– Esitutkinta jatkuu muun muassa epäillyn kuulustelemisella, kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Marko Leponen KRP:n tiedotteessa.
Poliisi muistuttaa, että tietomurron uhrit voivat edelleen tehdä rikosilmoituksen ja täyttää sähköisen lausumalomakkeen."
Vielä siis ehtii, mutta ei varmaan kovin kannata enää aikailla! : )
Ap
Pahoin pelkään, että konkurssipesästä ei enää voi hakea vahingonkorvauksia nyt, kun jakoluettelo (eli kuinka paljon korvauksia kukakin saa) on jo vahvistettu käräjäoikeudessa, mutta kannattaa varmistaa asia konkurssipesästä, he ovat ennenkin tulleet vastaan, joten ehkä nytkin! Yhteyden konkurssipesään saa sähköpostilla, osoite on vastaamo.konkurssi@fi.dlapiper.com, onnea matkaan! : )
Ap