Millainen on adhd-lapsi?
Haluaisin tietoa adhd lapsen käytöksestä, koska itselläni on kaksi poikaa jotka todella tempperamenttisia, ajattelemattomia, villejä, mutta toisaalta taas hyvin herkkiä.
Miten leikit sujuvat kavereiden kanssa? Uskovatko sääntöjä? Miten koulu sujuu? Onko jokin lääkitys?
Onko jokin koti konsti saada lapsia rauhallisemmiksi, koska toivoisin että ei aina tarvitsisi olla varuillaan että mitä seuraavaksi tapahtuu
ja ketä tämä esim lyö. Hermostuvat pienistä asioista ja silloin käyvät käsiksi heti. Apua! Itsellä hermot alkaa menemään tähän touhuun.
Kommentit (4)
ADHD lapset ovat hyvin erilaisia, joten mitään yleispätevää määritelmää on vaikea antaa. Pojista useimmat ovat ylivilkkaita toheltajia, tytöistä monet itseensä vetäytyviä. Monia muitakin ongelmia pitää olla, ennen kuin diagnoosi tulee. Tuolla erityislasten perheiden sivulla on ADHD:sta aina välillä käyty hyvää keskustelua.
- ADHD - liiton verkkosivut ovat myös hyvä tietolähde. Lisäksi seuraavat kirjat kertovat asiasta paljon:
- MBD ja ADHD - diagnosointi, kuntouts ja sopeutuminen (Michelsson, Miettinen, Valkama, Virtanen)
- Tahatonto tohellusta - sensorisen integraation häiriö lapsen elämässä (Kranowitz) PS-kustannus, opetus 2000 sarja
Voimia sinulle elohopean kanssa!
Meidän Perhe -lehdessä oli tänä keväänä mielestäni hyvä juttu aiheesta. Käy vaikka kirjastossa etsimässä se käsiisi.
Tsekkaapa esim. täältä: http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm
Ydinoireet ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus, eri yhdistelminä. Diagnoosissa oireet pitää suhteuttaa kehitystasoon ja niiden pitää jatkua vähintään tietyn ajan. Tässä copy/pastella muutamia oireita:
Tarkkaavaisuushäiriö:
1. jättää usein huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa.
2. usein toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin
3. usein ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa.
4. jättää usein seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- tai työtehtäviään suoritetuksi (ei johdu vastustuksesta tai siitä ettei ymmärrä ohjeita)
5. usein toistuvia vaikeuksia tehtävien ja toimien järjestämisessä.
6. välttelee usein, inhoaa tai on haluton suorittamaan tehtäviä, jotka vaativat pitkäkestoista henkistä ponnistelua (kuten koulu- ja kotitehtävät)
7. kadottaa usein tehtävissä tai toimissa tarvittavia esineitä (esim. leluja, kyniä, kirjoja, työkaluja)
8. häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
9. unohtaa usein asioita päivittäisissä toiminnoissa.
Yliaktiivisuus:
1. liikuttelee usein hermostuneesti käsiään ja jalkojaan tai kiemurtelee istuessaan.
2. poistuu usein paikaltaan luokassa tai muissa tilanteissa, joissa edellytetään paikallaan oloa.
3. juoksentelee tai kiipeilee usein ylettömästi sopimattomissa tilanteissa (nuorilla tai aikuisilla voi rajoittua levottomuuden tunteisiin).
4. usein toistuvia vaikeuksia leikkiä tai harrastaa mitään rauhallisesti.
5. on usein " jatkuvasti menossa" tai " käy kuin kone" .
6. puhuu usein ylettömästi.
Impulsiivisuus:
1. vastailee usein kysymyksiin ennen kuin ne on esitetty.
2. usein toistuvia vaikeuksia odottaa vuoroaan.
3. keskeyttää usein toiset tai on tunkeileva toisia kohtaan (tuppautuu toisten seuraan)
adhd lapsi ei pysy hetkeäkään paikoillaan...ei siis edes pysty keskittymään katsomaan telkkaria hetkeksi. Muuten en osaa auttaa.
Kaksi pientä vilkasta poikaa on varmasti helppo " katastrofin" luoja ;)