Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tilanteessa, kun taloyhtiön hallituksen pj puhuu isännöitsijän suulla?

15.06.2021 |

Tilanne se, että olemme myymässä asuntoamme. Peejiin aiemman käytöksen ja kiusaamisen vuoksi olen yhteydessä vain isännöitsijän kautta. Kiinteistönvälittäjät eivät halua asuntoamme myyntiin, koska siellä haisee home. Ilmoitimme isännöitsijälle tämän kaksi viikkoa sitten.
Pyysin asiallista ja rehellistä viesteilyä. Taloyhtiö ei halua teettää luultavasti pienehköä remonttia. Viimeksi tänään sain kyselyn montako välittäjää olemme kokeilleet ja kehotus etsiä sellainen henkilö, joka välittää asunnon. Vastauksemme oli kielteinen. Peejii tässä on takana, mutta isännöitsijä, jolle on paikkansa osoitettu, tekee niinkuin peejii haluaa. Nyt heitettiin kokeeksi kolmen vuoden takainen kirjeenvaihto, joka koskee eri asiaa ja jossa väitetään meidän itse jättäneen erään asian kesken. Asia on todella eri.
Tätä kiusaamista on ollut paljon aikaisemmin. Nyt en ole ollut edes yhteyksissä pariin vuoteen kehenkään näistä. Tänään ilmoitin tekeväni tiedustelun asiassa paikkakunnan asumisterveystarkastajaan, jonka teinkin.
Aiemmin heitettiin nimiä, joista voi tilata sisäilmamittauksen, jota emme tilaa. Home haisee, kun sisään astuu. Lisäksi talon huippuimurien säädöt oli töpätty yli vuodeksi. Kyse on puhtaasta kiusanteosta.
Mitä te tekisitte, että asiaan tartuttaisiin? Ilmeisesti elää luulo, että meillä olisi kiire. Ei pidä paikkaansa, mutta kysyn edelleen, mikä tai kuka estää remontin. Rakennuksen ylläpito ja korjaus kuuluvat edelleen taloyhtiölle, ei yksittäiselle osakkaalle. Emme ole milläön kyenneet homehduttamaan tätä itse. Kyse 70-luvun lopulla rakennetusta talosta.
Pyydän, ei mitään vetäkää turpaan -ehdotuksia. Jos et tiedä asiasta, niin siirry seuraavaan topiciin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, isännöitsijähän on vähän niinkuin taloyhtiön toimari, eli palkollinen ja tekee niinkuin hallitus sanoo lähtökohtaisesti.

Ehkä vika on mussa mutta en täysin saa kiinni että mikä tässä on ongelma? Teillä on asunnossa homevaurio mutta taloyhtiö ei tutki asiaa? Miksette tutki itse tai tilaa huollosta tutkimaan? Miten homevaurio on saanut alkunsa jos olet varma ettei se johdu teistä?

2/5 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä kyllä tiedän nokkimisjärjestyksen taloyhtiössä.

Ongelma on se, että taloyhtiö ei halua tilata tätä remonttia, vaan yrittää vierittää tutkimukset sekä rakennuksen remontin osakkaille eli meille.

Isännöitsijälle ilmoitin, en tiedä mistä huollosta puhut. Tämähän ei ole tavallinen huoltoasia, jos home haisee. Se pitää tutkia ja korjata, kuivata yms.

Me emme osaa tutkia homevauriota, hauistamme vain sen, samoin kuin kiinteistövälittäjäkin. Tässä asunnossa on ennenkin ollut homevaurio, jonka taloyhtiö remontoi 5 vuotta sitten. Sen jälkeen siellä on asunut 2 vuotta minä ja aikuiset poikani ja viimeiset 3 vuotta minä yksin. Aikuiset ihmiset eivät tahallaan tai tietämättömyyksissään aiheuta homevauriota rakennukseen. En edes keksi, miten se tehtäisiin. Kaadeltaisiin päivittäin vettä johonkin tiettyyn paikkaan ja kehitettäisiin siten hometta?

Kyse on nyt siitä, että isännöitsijä kirjoittaa meille. Sanojen takana seisoo peejii, joka on kiusannut meitä ennenkin mm huomauttamalla siitä, ettemme osallistuneet vapaaehtoisiin pihatalkoisiin ja siitä etteivät poikani, jotka eivät tunne peejitä, morjensta häntä vastaanajaessaan. He eivät tiedä, miltä kyseinen herra edes näyttää. Ilmeisesti nämä ja muut henkilökemiskysymykset ovat pahoittaneet peejiin mielen ja nyt hän tykkää, että on maksun aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isännöitsijä siis ilmoittanut sinulle, että taloyhtiö ei ryhdy toimiin vaurion tutkimiseksi ja korjaamiseksi? Onko sinulla tästä ilmoituksesta mustaa valkoisella?

4/5 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suoraan ilmoittanut. Minä ilmoitin ettemme kustanna tutkimuksia emmekä tietenkään taloyhtiön omaisuuden remontointia. Ilmoitin asian 5.6. sen jälkeen saan lypsää vastauksia. Olen kaksi kertaa jo kysynyt mikä tai kuka estää asian etenemisen. Viimeksi tänään, jolloin kysellään montako välittäjää on kieltäytynyt ja ehdotetaan, että etsimme lisää välittäjiä. Jos joku lähtisi. Ilmoitin heti alussa senkin, että asunto on tyhjä ja siellä voi käydä nuuhkimassa yleisavaimella. Ja ilmoitin ettei meillä ole otsaa myydä homeista asuntoa kirkkain silmin ja joutua vastuuseen kaupasta kahdeksi vuodeksi myynnistä.

En saa suoraa kieltäytymistä, mutta kukaan ei myöskään ryhdy toimeen. Siksi kysyn kun mitkä tai kuka estää asian etenemisen. Vielä isännöitsijä (melkoisella varmuudella itse peejii) ilmoittaa, että välittäjien etsintä ei kuulu hänen töihinsä. Aivan kuin olisimme sitä pyytämässä. Meitä kyykytetään oikein huolella. Olen itsekin istunut aikoinaan yhden kauden hallituksessa ja muissa asuinpaikoissani myös toimin hallituksen jäsenenä, joten tiedän asioista, mutta tällaisen kiusaamisen kohteeksi en ole joutunut. Kiusaamista on ollut tosiaan aiemminkin.

Jopa niin, että peejii HUUTAA MINULLE SÄHKÖPOSTITSE aivan laillisesta asiasta, jonka jälkeen ilmoitin, etten asioi hänen kanssaan, vaan isännöitsijän välityksellä.

Mitä sinä tekisit tilanteessani? Pitääkö taloyhtiö haastaa suoraan oikeuteen? Selvää kieltäytymistä ei ole, mutta asiaa paloitellaan eikä vastata reilusti, jota olin ekassa viestissäni toivonut. Tunnen tämän systeemin kyllä. Olisikohan minulla syytä lähettää kirjeenvaihto isännöitsijän esimiehelle? Kyseessä paikkakunnan suurin ja kaunein isännöitsijätoimisto. Peejii siis puhuu isännöitsijän takaa.

Vierailija
5/5 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukonhattu kirjoitti:

Ei ole suoraan ilmoittanut. Minä ilmoitin ettemme kustanna tutkimuksia emmekä tietenkään taloyhtiön omaisuuden remontointia. Ilmoitin asian 5.6. sen jälkeen saan lypsää vastauksia. Olen kaksi kertaa jo kysynyt mikä tai kuka estää asian etenemisen. Viimeksi tänään, jolloin kysellään montako välittäjää on kieltäytynyt ja ehdotetaan, että etsimme lisää välittäjiä. Jos joku lähtisi. Ilmoitin heti alussa senkin, että asunto on tyhjä ja siellä voi käydä nuuhkimassa yleisavaimella. Ja ilmoitin ettei meillä ole otsaa myydä homeista asuntoa kirkkain silmin ja joutua vastuuseen kaupasta kahdeksi vuodeksi myynnistä.

En saa suoraa kieltäytymistä, mutta kukaan ei myöskään ryhdy toimeen. Siksi kysyn kun mitkä tai kuka estää asian etenemisen. Vielä isännöitsijä (melkoisella varmuudella itse peejii) ilmoittaa, että välittäjien etsintä ei kuulu hänen töihinsä. Aivan kuin olisimme sitä pyytämässä. Meitä kyykytetään oikein huolella. Olen itsekin istunut aikoinaan yhden kauden hallituksessa ja muissa asuinpaikoissani myös toimin hallituksen jäsenenä, joten tiedän asioista, mutta tällaisen kiusaamisen kohteeksi en ole joutunut. Kiusaamista on ollut tosiaan aiemminkin.

Jopa niin, että peejii HUUTAA MINULLE SÄHKÖPOSTITSE aivan laillisesta asiasta, jonka jälkeen ilmoitin, etten asioi hänen kanssaan, vaan isännöitsijän välityksellä.

Mitä sinä tekisit tilanteessani? Pitääkö taloyhtiö haastaa suoraan oikeuteen? Selvää kieltäytymistä ei ole, mutta asiaa paloitellaan eikä vastata reilusti, jota olin ekassa viestissäni toivonut. Tunnen tämän systeemin kyllä. Olisikohan minulla syytä lähettää kirjeenvaihto isännöitsijän esimiehelle? Kyseessä paikkakunnan suurin ja kaunein isännöitsijätoimisto. Peejii siis puhuu isännöitsijän takaa.

I

Tottakai isännöitsijä on hallituksen kannalla. Ei hän palkollisena voi ruveta sooloilemaan.

Mutta miksi mainitset vain pj:n? Hallituksessa on yhteensä 3-5 jäsentä, eikö?

Tee hallitukselle kirjallinen esitys ongelmasta, ja pyydä pikaisia toimenpiteitä.

Osakkaan velvollisuus on ilmoittaa esim. vesivahingosta tai muusta rakennuksen kuntoon vaikuttavasta viasta ensi tilassa.

Ei asunnon myynti ole tässä mikään peruste toimenpiteille vaan rakennuksen/huoneiston oletettu virhe, jonka korjaus kuulunee yhtiölle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi