Onko työkokeilujakson jälkeen mahdollista päästä päiväkotiin ihan palkalliseksi työntekijäksi jos ei ole alan koulutusta??
Olen ollut työtön ja nyt työkkärin aloitteesta menossa päiväkotiin työkokeiluun. Onko mitään saumaa että saisin ihan oikeita töitä päiväkodista tuon jälkeen?
Kommentit (32)
Minulla on tuttuja työttömiä, jotka ovat aina välillä palkkatuella tarhassa hoitamassa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaiseksi pääsee. Riippuu tietenkin paikkakunnastakin miten hyvä on sijaistilanne. Samoin kunta voi palkata 6-8kk palkkatuella tai ilman jos työttömyytesi on pitkittynyt. Vakituiseksi et pääse. Kaikenlaista sijaista siellä oli ihan ilman koulutusta silloin kun itse olin palkkatuella päiväkodissa.
Ei pääse, ei edes Seuren kautta, tosin he yrittävät tunkea keikkalaisiksi ihmisiä 2pvän, kyllä luit oikein, tutustumisen jälkeen. Voiko olla suurempaa alan ja koulutuksen arvostuksen puutetta kuin se, että 2pv päiväkodissa oleminen antaisi pätevyyden toimia varhaiskasvattaja ja kenen tahansa.
Oi aikoja oi tapoja 🤬
Täällä pääsee sijaiseksi ainakin kunnalle. Vakkariksi ei tietenkään. Koulutus antaa sen muodollisen pätevyyden tietenkin ja vakipaikan mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kuntapuolella et ainakaan pääse työsopimuksella varsinaisiin töihin, jos sinulla ei ole alan koulutusta, et edes sijaiseksi ja mitä jonkun mainitsemaan päiväkotiapulaiseen tulee, niin kys nimikkeellä ei ole päiväkodeissa ollut ihmisiä ainakaan 20-vuoteen.
Myöskään avustajaksi et pääse ellet ole jotain alan koulutusta hankkinut.T. Varhaiskasvattaja 17v ajalta ja pk-seutu.
Ryhmäavustaja taitaa olla nykyisin se nimike millä kunta palkkaa pitkäaikaistyöttömiä päiväkoteihin. Itsekkin olen siellä ollut ilman alan koulutusta ja tiedän monia ja monia muitakin.
Mua kyllä hämmentää, että miksi avustaviin tehtäviin vaaditaan muodollinen koulutus. Oikeasti ruuan jakelua ja lasten pukemista voisi avustaa ihan hyvin ilman pedagogista opintojakin, jos vaan on innostunut ja kiinnostunut tehtävästä ja motivoitunut työhön. Eihän perheen perustamiseenkaan tarvita koulutusta, ja siinä on sentään vastuussa pikkuvauvasta 24/7.
Ne ovat nämä "et todellakaan tänne pääse ilman suubberpätevää koulutusta" ihmiset, joiden takia et halua sinne, vaikka kävisit koulut ja pääsisit. Ilman tätä yyber koulutusta et osaa rukkasta lapsen käteen laittaa, puhumattakaan siitä, että osaisit valita oikean värisen sukan pariksi toiselle. Noups, varhaiskasvattajan vaativaan koulutukseen kuuluu tämän oppiminen, ilman ei vaan kykene. Missähän perunapellossa lapset ovat kasvaneet ammoiset ajat... Usko pois, et halua näiden kanssa samaan paikkaan. Lapset ovat usein mukavia, mutta jossain vaiheessa elämää niistäkin tulee näitä yyber hyviä ihmisiä.
Hierarkiaan pääsit jo tällä palstalla tutustumaan.
Kaikki työt, joissa mainitaan sana avustaa, tarkoittaa tosiasiassa siivoamista.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä hämmentää, että miksi avustaviin tehtäviin vaaditaan muodollinen koulutus. Oikeasti ruuan jakelua ja lasten pukemista voisi avustaa ihan hyvin ilman pedagogista opintojakin, jos vaan on innostunut ja kiinnostunut tehtävästä ja motivoitunut työhön. Eihän perheen perustamiseenkaan tarvita koulutusta, ja siinä on sentään vastuussa pikkuvauvasta 24/7.
Ei siihen vaaditakkaan. Tosin vakituiseksi ei taida päästä vaan ainakin täällä näissä ryhmäavustajan tehtävissä käytetään pitkäaikaistyöttömiä määräaikaisina. Sitten uutta tilalle. Eihän se nyt mitään rakettitiedettä tai aivokirurgiaa ole. Normaalilla järjellä ja luonteella pärjää hyvin.
Ei noihin palkata ikinä ketään. Vaihtelevat 9e orjia vaan vuorotellen.
Vakituisella pitää olla paperit ja tuttu sumplimassa
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat nämä "et todellakaan tänne pääse ilman suubberpätevää koulutusta" ihmiset, joiden takia et halua sinne, vaikka kävisit koulut ja pääsisit. Ilman tätä yyber koulutusta et osaa rukkasta lapsen käteen laittaa, puhumattakaan siitä, että osaisit valita oikean värisen sukan pariksi toiselle. Noups, varhaiskasvattajan vaativaan koulutukseen kuuluu tämän oppiminen, ilman ei vaan kykene. Missähän perunapellossa lapset ovat kasvaneet ammoiset ajat... Usko pois, et halua näiden kanssa samaan paikkaan. Lapset ovat usein mukavia, mutta jossain vaiheessa elämää niistäkin tulee näitä yyber hyviä ihmisiä.
Hierarkiaan pääsit jo tällä palstalla tutustumaan.
Kaikki työt, joissa mainitaan sana avustaa, tarkoittaa tosiasiassa siivoamista.
Tämä hierarkisen systeemin takia en itse edes harkitisi kouluttautumista alalle. En edes lastentarhanopettajaksi. Ei vaan sovi mulle että työntekijät on jotenkin jatkuvasti eriarvoisia ja työllistetyt ja työkokeilijat jotain piikoja.
Jos oot yksityisellä niin ehkä, mutta tuskin ei. Yksityiset tykkää käyttää ilmaisia työntekijöitä niin kauan kuin he ovat ilmaisia. Jos oot kunnallisella, niin ei mitään asiaa vakkariksi ilman koulutusta. Vähintään lähihoitaja, lapsien hoitoon suuntautumisella.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot yksityisellä niin ehkä, mutta tuskin ei. Yksityiset tykkää käyttää ilmaisia työntekijöitä niin kauan kuin he ovat ilmaisia. Jos oot kunnallisella, niin ei mitään asiaa vakkariksi ilman koulutusta. Vähintään lähihoitaja, lapsien hoitoon suuntautumisella.
Kyllä julkisella puolella on työttömiä palkkatuella tarhassa hoitamassa lapsia.
Sijaisuuksia voi hyvällä onnella saada jos on hyvä työntekijä ja luotettava.
Mutta ei mitään pidempiaikaista.
Tässä pikkukaupungissa pääsee. Ainakin merkonomi (varmuudella ei lastenhoidon tms tutkintoa) ja baarityöntekijä (tästä en aivan varma olisko alan tutkintoa, ei kutsuttu uudestaan töihin) on ollut sijaisena.