Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mllaisiin vaivoihin syötte aripiprazolea/abilify lääkettä?

Vierailija
15.06.2021 |

Psykiatri kirjoitti ahdistuneelle adhd nuorelle tätä ja minusta lääke vaikuttaa melko tujulta...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosioireisiin söin, ei sopinut mulle.

Vierailija
2/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosinestolääkettähän se on. Käytin sitä psykoosin jälkeen pari vuotta. Minkä ikäinen nuoresi on? Saako noita määrätä edes alaikäisille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosinestolääkettähän se on. Käytin sitä psykoosin jälkeen pari vuotta. Minkä ikäinen nuoresi on? Saako noita määrätä edes alaikäisille?

15

Vierailija
4/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15

No huh huh. Sehän on lapsi vielä...

Vierailija
5/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ei siis ole sairastanut psykoosia tai ole psykoottinen. Adhd on todettu 13 vuotiaana ja siihen liittyvä masennus/ahdistus.

Vierailija
6/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lääkettä siis määrätä ahdistukseen? Entä onko siitä jotain haittaa esim murrosiän kynnyksellä olevalle?

Vierailija
7/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa et tota määrätään jos on adhd, itsellä se ainakin lisäsi levottomuutta

Vierailija
8/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään tapauksessa anna tuollaista myrkkyä lapselle!!

Vierailija
9/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Hirveät sivuvaikutukset jo puolella annoksella, tuo lääke ei tehnyt mitään hyvää.

Vierailija
10/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se on lääkärin määräämä lääke niin ilman muuta se aloitetaan. Ei lääkkeitä määrätä huvikseen tai kiusallaan vaan sairauden hoitoon.

Ainakin meillä päin.

Vierailija
11/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä lähtien aripipratsoli on ollut adhd-lääke?!?

Tunnen yhden skitsofreenikon, joka saa aripipratsolipiikin säännöllisin väliajoin. Sanoo, että lääke pitää harhat hyvin poissa mutta samalla on menettänyt motivaation tehdä mitään. Vaikea kuvitella että joku hyötyisi tuollaisesta vaikutuksesta jos kärsii adhd:sta. Toki mistä sitä tietää, jos tuo lääke toimisikin lapsellasi eri tavalla.

Vierailija
12/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykelääkkeissä on enemmän riskejä alle 25-vuotiaille. Laittaisin itse mieluummin lapseni terapiaan kuin psykoosilääkekuurille.

Vierailija
13/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä siltä psykiatrilta.

Jokin syy tuon lääkkeen määräämiseen on ollut?

Vierailija
14/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aspergerpoika syö tuota 15 mg vrk

Vierailija
15/31 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypä siltä psykiatrilta.

Jokin syy tuon lääkkeen määräämiseen on ollut?

Ilmeisesti. Psykoositaustaa ei kuitenkaan ole. Mihin muuhun lääkettä käytetään?

Vierailija
16/31 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihmetyttää kyllä negatiiviset kommentit täällä eteenkin kun ilmeisesti ainakaan valtaosalla ei ole adhd-diagnoosia tai kokemusta lääkkeestä.

Aripiratsolia/abilifytä määrätään adhd-tapauksissa silloin, jos on samanaikaista ahdistusta, masennusoiretta tai käytöshäiriöitä (väkivaltaisuus, ärtyneisyys jne). Syy on aripipratsolin vaikutus dopamiiniaineenvaihduntaan, joka on adhd-potilailla erilainen kuin neurotyypillisillä. Eli vaikutus voi adhd-potilaalla olla hyvinkin erilainen kuin esimerkiksi skitsofreniapotilaalla.

Minulla adhd hoidetaan stimulanteilla ja abilifylla hyvin tuloksin. Abilify on vähentänyt stimulanttilääkityksen huonoja puolia (univaikeudet, ruokahaluttomuus ja ärtyneisyys iltaa kohden kun stimulantti poistuu kehosta). Mielialani pysyy sillä tasaisempana ja aivosumu on helpottanut. Pelkällä stimulanttilääkityksellä kyllä saan aikaiseksi asioita paremmin, mutta mielialat heittelee ja väsymys painaa päälle. Lisäksi ahdistusoireet korostuivat. Nämä kaikki korjaantuvat abilifylla.

Älä nyt missään tapauksessa ota ohjeita joltain tuntemattomalta netissä, joka ei lapsesi tapausta ymmärrä. Lääkärillä on koulutus ja kokemus ja ehdottomasti kannattaa ainakin kokeilla. Olin itsekin epäileväinen, mutta lääke toimii minulla tosi hyvin. Jos ei olisi sopinut en olisi tietenkään jatkanut sen syömistä.

Vierailija
17/31 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Abilify-reseptin keskivaikeaan masennukseen ja ahdistuneisuushäiriöön. Ei sivuoireita. Jos en olisi samalla syönyt e-pillereitä, olisi olo varmaan ollut lähestulkoon normaali. Lopetin lääkkeen käytön, kun tulin raskaaksi. 

Ja kun vuosia myöhemmin lopetin e-pillereiden käytön, aloin ymmärtää mikä johtui sitten niistä (uskomatonta kyllä, isotkin oireet kuten mielialan raju vaihtelu, loppui kuin seinään). 

Vierailija
18/31 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä. Sain psykoosin estoon ja bipoon. Ja en ole sairastunut uudelleen psykoosiin tai maniaan kymmeneen vuoteen. Mulle just hyvä lääke, tasaa mielialanvaihtelujakin.

Vierailija
19/31 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just sellainen Feministien MT ongelma lääke. Kun päässä pörisee liikaa ja 

niitä naazeja näkyy ikkunoiden laudalla.

Vierailija
20/31 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on just sellainen Feministien MT ongelma lääke. Kun päässä pörisee liikaa ja 

niitä naazeja näkyy ikkunoiden laudalla.

Mä voin sanoa olevani sairas ja siksi syön lääkkeitä, mikä sun tekosyysi on nähdä feministejä joka nurkassa?