Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden lapsi on/on ollut erityis-/pienluokalla

Vierailija
15.06.2021 |

Mistä syystä lapsenne päätyi sinne? Koetteko, että se oli oikea ratkaisu? Ajatteletteko, että hän "joutui" vai "pääsi" sinne? Onko erityisopetussiirto vaikuttanut mitenkään lapsen itsetuntoon, ja onko siitä seurannut minkäänlaista leimaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ehdottomasti pääsi. Vaikea lukihäiriö ja oppimisvaikeus. Luokassa oli 6 lasta, opettaja ja koulunkäyntiavustaja. Yläasteella jatkoi pienluokalla. Kokeista tuli 7-8 numeroita, koko viikon läksyt tehtiin tiistaisin koulussa omassa tahdissa avustajan ja opettajan avustuksella. Ei ollut kiusaamisia edes normaaliluokilta. Ammattikoulu sujui hyvin koska oli saanut peruskoulun opiskella rauhassa. Nyt tytär 20v, tekee ammattiaan vastaavaa työtä ja maalarina tienaa ihan kiitettävästi ja on hyvä työssään. Mielestäni pienluokka mahdollisti tämän kaiken.

Vierailija
2/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaskivaikeasti kehitysvammainen autisti. Ehdottomasti oikea paikka oli erityisluokka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kadun etten vaihtanut paikkakuntaa.

Viimeinen vuosi oli opettajalta kiusaamista, ja onneksi tuli korona. Poisjäänti oli helppoa, ja sai lapsi levätä.

Eli paljon riippuu kunnasta, työntekijöistä ja tuurista.

Vierailija
4/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut, olisi pitänyt olla. Erityisluokat ajettiin alas juuri sopivasti, kun olisi ollut tarve suurin. Lukihäiriö ja add. Peruskoulun päästötodistus ka oli n 5.

Vierailija
5/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsi onneksi. Autismin kirjo ( aspergerin syndrooma). Lisäksi oppimisvaikeuksia epätasaisen kykyprofiilin takia.

Vierailija
6/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti jo ekan luokan pienluokalla. Päiväkoti "ei huomannut mitään", mutta neurologin lausunnolla paikka aukeni ihan suoraan.

On ollut oikea ratkaisu eikä ole aiheuttanut mitään leimaa.

Vierailija
7/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti erityiskoulussa ja siirtyi nelosella pienluokalle. Ehdottamasti ollut hyötyä.  Lapsella siis dysfasia.

Vierailija
8/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaperäinen stressihäiriö, uhmakkuushäiriö, tunne-elämän säätelyhäiriö ja keskivaikea adhd 9-v tytöllä. Ehdottomasti PÄÄSI erityisluokkaan. Olen äitinä hyvin helpottunut, sillä lapsen ollessa vielä päiväkodissa/eskarissa olin päivittäin erittäin ahdistunut ja peloissani, kun mietin että mitähän kauheaa siellä tänään on tapahtunut. Koulussa/terapian myötä tytön vointi ja käytös rauhoittunut kahdessa vuodessa niin paljon, että suorastaan vaikeaa uskoa todeksi. Osittaista siirtoa ns.normaaliluokkaankin on jo väläytelty ☺

Vierailija
9/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian harva lapsi tai teini pääsee pienluokalle. Liki jokaisessa yläkoulun luokassa on oppilaita, jotka eivät pysty lainkaan keskittymään isommassa porukassa. He seuraavat muiden tekemisiä ihan koko ajan. Kuuden oppilaan ryhmässä on huomattavasti vähemmän seurattavaa, kuin 24 oppilaan luokassa.

Näiltä nuorilta menee käytännössä koko yläkoulu ihan ohi. He eivät välttämättä pysty oppimaan juuri mitään.

Vierailija
10/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienluokkia on usein vain alakoulun puoella ja teinit nakataan isoon ryhmään selviämään. Tulokset ovat yleensä aina heikot. Eivät ne ongelmat poistu murrosikään tullessa. Usein ne pahenevat hetkeksi.

Vierailija
11/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsellani on autismikirjon häiriö, mutta ei mitään viitteitä oppimisvaikeuksiin (päinvastoin, oppi mm. lukemaan ja laskemaan aikaisin, ei kielellistä kehitysviivästymää tms.). Meillä on edessä päätös pienluokkaan menosta tai normaaliluokkaan menosta, aloittaa eskarin nyt. Onko täällä kokemuksia tämän kaltaisen lapsen koulupolusta? Päiväkodissa on saanut runsasta tukea, niin kuin tällä diagnoosilla voi odottaakin.

Pienluokassa mietityttää kaksi asiaa: mukautetaanko oppiaineita automaattisesti? Mielestäni tämä ei olisi lapsen etu. Toisekseen mietin, että jos luokkaan tulee paljon käytöshäiriöisiä lapsia, niin se joko kuormittaa lastani liikaa tai sitten lapseni ottaa mallia huonosta käytöksestä (autismikirjoon kun kuuluu, että eivät oikein osaa arvioida hyviä kaverisuhteita ja millaisesta käytöksestä ottaa mallia). Normaali luokalle tulisi ainakin pari lähialueen tuttu lasta elleivät jostain syystä muuta pois, ja tunnen nämä vanhemmat, heiltä voisi kysellä miten hieman miten lapsellani luokalla menee, jos lapseni ei itse kertoisi. Itse lähikoulu on melko pieni nykymittakaavaan nähden, vain kaksi rinnakkaisluokkaa.

Vierailija
12/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pääsi pienryhmään. Ei siitä koulunkäynnistä tullut oikein mitään ensimmäisellä luokalla, ryhmä aivan liian iso ADD pojalle joka ärsyyntyy helposti jos rutiineihin tulee muutoksia tai ympärillä on hälyä. Nyt ensimmäinen vuosi pienryhmää takanapäin ja voin sanoa että oli kannattava muutos. Alkuun poikaa tietysti jännitti, mutta huomasi parissa viikossa itsekin että tämähän on hyvä juttu. Ainoa miinus on koulumatka, joka nyt kuljetaan taksilla, ennen tuli koulumatkasta sentään vähän kävelyä päivään mutta nyt ei tule sitäkään... Poikaa ei liikunta kiinnosta.

Jatkamme kolmannelle luokalle pienryhmässä syksyllä.

Vierailija
13/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsellani on autismikirjon häiriö, mutta ei mitään viitteitä oppimisvaikeuksiin (päinvastoin, oppi mm. lukemaan ja laskemaan aikaisin, ei kielellistä kehitysviivästymää tms.). Meillä on edessä päätös pienluokkaan menosta tai normaaliluokkaan menosta, aloittaa eskarin nyt. Onko täällä kokemuksia tämän kaltaisen lapsen koulupolusta? Päiväkodissa on saanut runsasta tukea, niin kuin tällä diagnoosilla voi odottaakin.

Pienluokassa mietityttää kaksi asiaa: mukautetaanko oppiaineita automaattisesti? Mielestäni tämä ei olisi lapsen etu. Toisekseen mietin, että jos luokkaan tulee paljon käytöshäiriöisiä lapsia, niin se joko kuormittaa lastani liikaa tai sitten lapseni ottaa mallia huonosta käytöksestä (autismikirjoon kun kuuluu, että eivät oikein osaa arvioida hyviä kaverisuhteita ja millaisesta käytöksestä ottaa mallia). Normaali luokalle tulisi ainakin pari lähialueen tuttu lasta elleivät jostain syystä muuta pois, ja tunnen nämä vanhemmat, heiltä voisi kysellä miten hieman miten lapsellani luokalla menee, jos lapseni ei itse kertoisi. Itse lähikoulu on melko pieni nykymittakaavaan nähden, vain kaksi rinnakkaisluokkaa.

Ei erityisluokassa oppiaineita mitenkään automaattisesti mukauteta. Mutta kyllähän se käytännössä usein vähän niin menee, että jos osalla on yksilöllistetyt aineet ja osalla yleisen opetussuunnitelman mukaiset, niin eihän opettaja oikein ehdi oikeasti opettaa niitä muutamaa normaalin opetussuunnitelman mukaisesti. Riippuu siis paljon luokan resursseista ja siitä, minkälaisia muita oppilaita luokkaan sattuu osumaan.

Vierailija
14/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään mukauteta. Se menee oppilaan kykyjen mukaan, ei luokan mukaan.

Opettaja voi jopa eriyttää opetusta ylöspäin tai sitten lapsesi voi osallistua esim. matikassa tai äikässä normaaliluokan tunneille, jos käyttäytymisen taidot siihen riittävät. Eikä kaikilla pienluokalla olevilla ole oppimisvaikeuksia muutenkaan.

Vierailija
15/15 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger/add/ahdistus/masennus. Muuta vaihtoehtoa ei ollut kun ei mennyt enää kouluun.