Niska kipeä ja jomottaa
Mulla on ollut pari viikkoa niska jumissa. Eilisestä lähtien niskan toinen puoli takaraivolta jomottelee ja on arka. Siellä siis selkeä kipupiste. Miten olette hoitaneet/kuntouttaneet kyseistä vaivaa? Niska kääntyy ja taipuu hyvin, lääkäri todennut lihasten ärtymyksen. Jomotus takaraivossa alkaa vain hajottamaan.
Kommentit (15)
Tuo on haastava kohta kun niskaa ei voi oikein itse triggerpallolla tms. käsitellä. Kannattaa mennä triggerpistehierontaan (ei tulehtuneena) tai akupunktioon. Neuloilla voi yrittää päästä syvemmälle, jotta lihaskireys saataisiin laukaistua.
MInä laitan käden takakautta niskan taakse ja hieron itse. Itsehän sitä parhaiten tietää, missä kohtaa tarvitaan hierontaa ja lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Kevyt hieronta? Venytys, kun kykenee. Isot selkälihakset kiinnittyvät niskaan, ja kiinnityskohta voi kipeytyä.
Joo, selässä on myös arkuutta, mutta se ei ole samalla tavalla häiritsevää. Olen menossa fyssarille loppuviikosta. Lääkäri vihjaisi, että akupunktio voisi auttaa rentouttamaan niskaa, mutta pelkään paheneeko kipu. Jos niska on kovin ärtynyt, voiko akupunktiosta olka haittaa? AP
Laita puhelin taskuusi pariksi päiväksi
Jos ei paljon lääkkeitä yleensä käyttele, buranakin voi helpottaa. Pitäisi lievittää mahdollista tulehdustilaa.
Vierailija kirjoitti:
MInä laitan käden takakautta niskan taakse ja hieron itse. Itsehän sitä parhaiten tietää, missä kohtaa tarvitaan hierontaa ja lämpöä.
Miten muutoin käden voi laittaa niskan taakse kuin takakautta? Niska on takana. Se on kaula nimeltään, joka on edessä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tosi ärtynyt. Kannattaakohan nyt jo koittaa hieroa? Pelkään että pahemman asiaa. Olen pari viikkoa koittanut jumpata ja vahvistaa niskaa, mutta on silti ärtynyt pahemmin. AP
Joillakin auttaa lämpö, toisilla kylmä, tosin kylmä kai useammin akuuttiin kiputilaan,
Vierailija kirjoitti:
Jos ei paljon lääkkeitä yleensä käyttele, buranakin voi helpottaa. Pitäisi lievittää mahdollista tulehdustilaa.
Pitäisi varmaan kokeilla, jos se vähän rauhoittaisi. Ei ole muuten tullut juurikaan käytettyä kipulääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muutoin käden voi laittaa niskan taakse kuin takakautta? Niska on takana. Se on kaula nimeltään, joka on edessä.
No kokeile niin tiedät, ei vaadi kovin paljon nokkeluutta.
Heti lääkäriin, voi olla vakavaa.
Minä menen aina hierojalle tai fyssarille.
Siellä irtoaa lihasjumit hyvin ja fysioterapeutti osaa käsitellä myös niveliä.
Tuo takuulla helpotusta. Ja sen jälkeen aina muistan tietyn ajan voimistella ja venytellä yläkroppaa.
Kunnes taas jossain vaiheessa samat oireet tulevat uudestaan, kun liikkeitä en jaksa viitsi tehdä.
Itsellä tuo oireisto johtuu työasennoista.
Kipugeeli on myös hyvä lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan kokeilla, jos se vähän rauhoittaisi. Ei ole muuten tullut juurikaan käytettyä kipulääkkeitä.
Vältän myös lääkkeitä, mutta jos ei lepo tai liikunta auta, otan joskus satunnaisesti Buranan. Useimmiten on helpottanut. Panadol vatsaystävällisempi, mutta ei välttämättä yhtä tehokas. Itsellä myös kulumia, joten niskaa/kaulaa ei pysty juuri venyttämään, joten pitää yrittää ennaltaehkäistä välttämällä pään ääriasentoja tai jumittamista tuntikausiksi esim. hiirikäsi koholla.
Kevyt hieronta? Venytys, kun kykenee. Isot selkälihakset kiinnittyvät niskaan, ja kiinnityskohta voi kipeytyä.