Onko sinulla säästö- tai sijoitussuunnitelmaa? Kuinka paljon säästät / aiot säästää kuukausittain?
Itselläni menee 600-800 e säästöön kuukaudessa + lapsille menee myös tietyt summat kuukaudessa säästöön 😊 Toivon, että saadaan joskus loma-asunto ulkomailta, jonne voimme siirtyä eläkkeen lähestyessä viettämään enemmänkin aikaamme.
Niin. Ja kesämökkihaaveita.. käsiraha olisi mökkiin, mutta sopivaa ei ole vielä sattunut kohdalle.
Ikää mulla 32, viisihenkinen perhe. Asumme pienessä kunnassa, joten emme maksa omasta asunnostamme älyttömiä summia kuukaudessa (olemme maksaneet jo 30 t asuntolainaa pois). Tällä hetkellä minulla myös osakesalkussa 60 000 euroa ja ne saavat siellä pysyäkin.
Kommentit (17)
Jaa tää olikin humble brag -aloitus.
600 euroa kuussa menee rahastoihin ja saman verran aspiin
2800 e/kk menee sijoituksiin. Olen vanha, ei asuntolainaa, kulut muutenkin pienet.
Ei oo suunnitelmaa, mutta ihan peruselämäntyylillä jää säästöön 700-900 kuussa.
Ei, tilille tulee joku 2500e ylimääräistä kulujen jälkeen joka kuukausi. Aina kun tulee 100.000e täyteen säästötilillä, myyn vanhan asunnon ja ostan uuden kämpän.
90 e / joka kk. Eli about tonttu vuoteen rahastoihin. Ja sitten jos rahaa jää, tungen lisää.
Yritän säästää rahastoihin 500e/kk. Mutta tulot koostuu opintotuesta, osa-aikatöistä ja opintolainasta joten joka kuukausi tavoite ei täyty. Autoa ei ole ja vuokra on suht edullinen.
säästöön menee kuukausittain 2000-2500 €, josta puolet osakkeisiin .
Sijoitusasuntolainat lyhenee 2500 euroa kuukaudessa. Kun vakuusarvoa vapautuu, voisi ostaa seuraavan kämpän mutta tällä hetkellä ei ole sopivaa kiikarissa. Niinpä odottelen toistaiseksi ja säästän samalla puskuriin 1500/kk.
Maksan asuntolainaa vapaaehtoisesti yli minimin, ja joka kuukausi on automaattiset veloitukset säästötilille, sijoitustilille, ja lainan ekstralyhennystilille. Päivänä ennen palkkapäivää laitan käyttötilin nollille eli kippaan viime kuun ylijäämät myös säästötilille. Vuosirutiinina on maksaa isompi könttälyhennys asuntolainaa, ja lomarahoista sun muista sitten vielä sattumanvaraisesti pari tonnia tuon päälle.
Yhteensä kaikkien noiden summa (ilman asuntolainan korkomenoja) heiluu 45-50% väliä nettotuloistani. Tavoitteena olisi maksaa asuntolainaa mahdollisimman paljon pois ja samalla säästää tarpeeksi että voin ostaa hienomman asunnon lähitulevaisuudessa. Muuten olen aika vähään tyytyvä kotihiiri-eräjorma-epäkuluttaja. Saan enemmän iloa rahan säästämisestä kuin kulutuksesta. On kivaa kun aina voi toteuttaa hetken mielijohteita kuten ex-tempore reissuja ja harrastusvälineiden uusimisia miettimättä raha-asioita.
Olisi kiva jos kertoisitte myös kuinka paljon tienaatte kuukaudessa ja millä keinoin.
Ei ole mitään erityistä suunnitelmaa, säästöön jää se mitä jää. Tuloni vaihtelevat kovastikin, mutta tilini karttuu koko ajan pikkuhiljaa, sillä tapanani ei ole törsätä ja shoppailla, eikä minulla ole kalliita harrastuksia. En silti pihtailekaan erityisemmin, vaan jos mieleni tekee oikein kovasti jotain, niin sitten ostan sen. No nämä mieliteot ei toki ole Ferrareita, loma-asuntoja, purjeveneitä tms, vaan esim. joku kiva mekko marketin vaateosastolla tai eksoottinen hedelmä. Mulla on omistusasunto, ei velkaa, eikä mitään erityistä syytä tai tavoitetta säästää, mutta onhan se hyvä olla mistä ottaa, jos joskus jotain haluaa. Juuri nyt en halua mitään, kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos kertoisitte myös kuinka paljon tienaatte kuukaudessa ja millä keinoin.
Nettona sellainen 5000 €/kk. 3500 palkkana ja loput pääomatuloina.
Vierailija kirjoitti:
2330 nettona, sosiaalialalla. - 5
Vierailija kirjoitti:
Maksan asuntolainaa vapaaehtoisesti yli minimin, ja joka kuukausi on automaattiset veloitukset säästötilille, sijoitustilille, ja lainan ekstralyhennystilille. Päivänä ennen palkkapäivää laitan käyttötilin nollille eli kippaan viime kuun ylijäämät myös säästötilille. Vuosirutiinina on maksaa isompi könttälyhennys asuntolainaa, ja lomarahoista sun muista sitten vielä sattumanvaraisesti pari tonnia tuon päälle.
Yhteensä kaikkien noiden summa (ilman asuntolainan korkomenoja) heiluu 45-50% väliä nettotuloistani. Tavoitteena olisi maksaa asuntolainaa mahdollisimman paljon pois ja samalla säästää tarpeeksi että voin ostaa hienomman asunnon lähitulevaisuudessa. Muuten olen aika vähään tyytyvä kotihiiri-eräjorma-epäkuluttaja. Saan enemmän iloa rahan säästämisestä kuin kulutuksesta. On kivaa kun aina voi toteuttaa hetken mielijohteita kuten ex-tempore reissuja ja harrastusvälineiden uusimisia miettimättä raha-asioita.
Sama minulla, saan enemmän kiksejä rahan säästämisestä kuin kulutuksesta!
Kun asuntolainaa vielä oli, laitoin 50-100 rahastoihin/etffiin kuukausittain. Nyt kun asuntolaina on maksettu, laitan etfiin/osakkeisiin 200 kuukausittain. Ihan fiiliksen mukaan, osta ja pidä -taktiikalla. Jos eläkkeen lisäksi tarvitsee, niin on sitten mistä ottaa.
Perinnöt on kiinni 2 asunnossa, toinen on omassa käytössä (kodin lisäksi) ja toinen vuokralla. Nää on se pahan päivän vara.
Puskurivaran pidän tilillä, ja palkasta tahtoo jäädä puolet käyttämättä...niillä sitten huvit, turhan kallis auto, reissut.
Jatkoa: monesti mietin ovatko monet ikäisistäni jotenkin peliriippuvaisia tai liian shoppailuhimoisia, kun ajavat rikkinäisillä, suorastaan vaarallisilla autoilla ja valittavat jatkuvasti rahanpuutetta. Mistään ei voi kuulemma säästää, vaikka samoilla palkoilla eletään 😳