Apua hyttysten puremien kutinaan
Me Naiset sivulla oli aiheesta juttu. Tässäpä apua: on havaittu, että kuumuus hajottaa hyttysen myrkkyä. Esim sauna on riittävän kuuma, joten pahan hyttyspistospäivän illalla kannattaa saunoa. Juuri äsken valuttelin käsien kutiseviin paukamiin hanasta niin kuumaa vettä kuin pystyin. Kas kummaa, tuntui auttavan. Toinen mikä tuntuisi auttavan on apteekista ihopuikko Etono. Ja tietenkin antihistamiinit, mutta niissäkin on tietty vuorokausiannos jota ei voi ylittää.
Onko teillä tiedossa muita hyviä keinoja, joilla hyttysten kutinaa voisi lievittää? Taidan olla niille vähän allerginen, sillä saan ihan kamalat paukamat.
Kommentit (16)
En tiedä onko uskomushoito vai toimiiko oikeasti, mutta asesyylihappoa sisältävä finnejä kuivattava puhdistusvesi vähän mulla hillitsee kutinaa.
Illodin-niminen suuvesi, tehoaa myös nokkosen pistoihin.
Pienenä tosiaan äiti käski mennä saunaan ja vihdalla läiskittiin niitä puremia. Kyllä tuo muistaakseni auttoi eli ehkä tuossa jotain perää on.
Multaa kuten ampiaisenpistoonkin. Terv. Mummeli-52
Mulla sauna vaan lisää kutinaa.
Mulla tepsii kun kastelee ihon ja karkean juuresharjan mahdollisimman kylmällä vedellä ja hankaa
Ihan orgastista ja ihme kyllä, aivot saa signaalin, etteä kutina seis. Kasteltu harjaa ei räjäytä kutinaa toisin kuin kuivilla kynsillä raastaminen.
Siedätys. Hammasta purren, vaikka kuinka kutiaa, niin ei raavi. Hups heikkaa, kohta ei tiedä kutinasta ja näppylöistä mitään. Yksilöllistä tietenkin, mutta omalla kohdallani toimii.
Itikat puree yleensä selkään, niin sinne on kyllä aika hankala yksinään voiteita laitella.
Kortisonivoide paras, muut enemmän höpöhöpöä.
Etono-puikko
Bepanthen Anti Exem (liila)
Näin korona-aikaan monesta kodista löytyvä... käsidesi.
Lisää vinkkejä täältä
https://www.is.fi/terveys/art-2000001207342.html
Osta apteekista bite away kynä. Autaa välittömästi.
Ebastiini, kantsii ottaa pari tuntia ennen altistumista. Todella auttaa, luulin vuosikymmenet, että itikat vaan rakastaa minua. Ebastiinin jälkeen olen tajunnut, että olenkin allerginen itikanpistoille.
Vierailija kirjoitti:
Kortisonivoide paras, muut enemmän höpöhöpöä.
Toki, selkään vaikea laittaa jos ei yletä :)
Jotain luonnontuotetta, kuten Propolista, greipinsiemenuutetta tai Thea Treeta.
Hydrocortison voide
Illodin
Heinix