Puutarhaihmiset! Kääpiövuorimännyt ruskistuu..?
Apuva! Odottelen multakuormaa saapuvaksi ensi viikolle, ja olen ostanut pari viikkoa sitten 10 kääpiövuorimännyn astiataimea valmiiksi. Ovat ulkokustilla varjossa odottamassa istutusta. Kastellut olen siitä lähtien kun ostin. Nyt neulaset ruskistuu sivuilta ja ne tipahtelee pois vähitellen. Miksi?
Kommentit (6)
Alkaisko multatila käydä pieneksi ja ravinteet loppua...Istuta heti kun multakuorma tulee.
On luonnollista että muutamia neulasia ruskistuu. Siirrä valoon äläkä kastele liikaa. Anna mullan kuivahtaa ja kastele kunnolla 2-3 krt viikko.
Ethän vain kastele liikaa? Ne ovat kuivan ja aurinkoisen paikan kasveja.
On tavallista että havut pahastuvat muutoksista ja pudottavat hieman neulasiaan.
Tarkista vielä, ettei mänty-hämähäkkipunkki ole iskenyt taimiin. Jos näkyy jotain epämääräistä, niin ensiavuksi kohtalaisella vedenpaineella suihkutus. Yleensä kasvit toipuvat punkista nopeasti, kun pääsevät multaan. Ainakin oma alelaarista ostettu pahoin punkkien vaivaama sembramäntyni toipui hyvin pian istutuksen jälkeen.
Yhden päivän olivat saaneet liikaa vettä, kun olin siirtänyt kasvut lasten pulkkaan ja se oli täyttynyt yön aikana vedellä. Voiko siis olla etteivät tykänneet seisovasta vedestä?
-ap
Niin ja muoviruukkuihin olen kurkkinut. Ei näy ötököitä.