+30 naiset, mistä ostatte vaatteenne?
Niin, mistä? Kaipa tämä on jotakin aikuistumista kun huomaan näin kolmenkympin kynnyksellä että niiden tunnettujen ketjuliikkeiden valikoima, joista ennen rytkyni ostin, ei oikein puhuttele enää. Haluaisin siis aika perusjuttuja, tyylikkäitä klassikoita kuten laadukkaita neuleita ja kauluspaitoja, kivoja hyvin leikattuja mekkoja... Mutta mistä niitä saa?
Tuntuu että kauppojen tarjonta on 90 % crop toppeja, revittyjä farkkuja, muodottomia hipster-kaapuja ja printtejä tyyliin "F*CK FRIDAY". Toinen ääripää on sitten joku Halonen, mistä saa niitä kukkatunikoita, valkoisia kaprileggingsejä ja terveyssandaaleja. Nekään ei ihan vielä puhuttele.
Kertokaa salaisuutenne!
Kommentit (39)
Urheilukaupoista,
Marketeista,
Merkkiliikkeistä,
Halpisketjuliikkeistä
Milloin mistäkin, aina tarpeen mukaan
Esim. Marcs & Spencer, Your Face, Esprit ja kyllä perustrikoota tarttuu joskus mukaan ihan Cittarista tms.
Olen pitkä ja muodokas, joten ketjuliikkeiden tarjonta tuottaa usein pettymyksiä. Miten voi olla, että nuoriso kulkee väljissä mitoituksissa nykyään, mutta aikuisten klassinen vaatetarjonta on yhä kittanaa, kireää ja pientä. Enkä nyt haikaile mitään telttoja, vaan istuvia ja omia hyviä puolia korostavia, siistejä vaatteita.
Kappahl ja Aleksi 13 - löytyy paljon hyviä perusvaatteita töihin ja vapaalle. Ennen koronaa kävin Fidassa. Sieltä löytyy usein Andiataa sopuhintaan.
Kirppikset, h&m, zara, zalandosta eri merkkejä välillä, lindex ja Gina Tricot joskus. En osta crop toppeja teksteillä enkä selkeästi nuorisomuotia, vaan aika klassisia.
Ostan stokkalta. Esim Sand ja Boomerang on kivoja merkkejä.
Pyrin ostamaan vain luonnonkuista.
Itse olen lopettanut lähes kokonaan pikamuodin ostelun. Ostan paljon käytettyä vaatetta, myös verkkokaupoista. Kun ostan uutta, ostan laadukasta, mielellään eettisesti valmistettua. Tänä vuonna olen ostanut kaksi uutta vaatetta (pl. alusvaatteet), Alpan neuleen ja Puran pellavamekon. Näin kustannuksetkin pysyvät kohtuullisina.
Mun kaupungissa ei ole oikeinvaatekauppoja joten ostan kaiken netistä. Sellaiset merkit jotka mun mielestä sopivat nuorille aikuisille on esim. Samsoe samsoe, Ganni, mads norgaard, Tiger of sweden. Kestävää ja laadukasta. Myydään varmaan kivijalkakaupoissakin jossain.
Zalandolta. Siellä on paljon eri merkkejä. Mutta tykkään kyllä ostaa ihan H&Mstä, Zarasta, Monkista yms. perus ketjukaupoista.
ps. Croptopit on parhautta korkeavyötäröisen alaosan kanssa :D
N30
Kiitos kaikille vinkeistä! Asun Helsingin keskustassa, eli valikoimaa kyllä löytyy. En vain oikein tiedä mihin lähteä enkä tykkää vaellella kaupoissa päämäärättömästi.
Täytyy ihan perehtyä tuohon monen mainitsemaan Kekäleeseen. Olen kai jotenkin tynnyrissä kasvanut, kun en ole koskaan tällaisesta kuullutkaan! Mutta nettisivujen perusteella näytti aika lupaavalta. Stockalta olen löytänyt jotain hyviä perusjuttuja, olisiko ollut jotain Espritiltä ja siitä heidän omasta Essentials-mallistostaan. Joku sanoi että Ralph Laurenin laatu olisi huonoa, mutta mulla taitaa olla heiltä yksi mekko ja pari paitaa ja ne on ainakin kestäneet käyttöä hyvin.
Joku siellä oli huolissaan pyllyni koosta, mutta ei hätää, se mahtuu mainiosti kaupan kuin kaupan tarjoamaan kokoskaalaan :)
Ajan Tampereelta puoli tuntia esim. Fiinaan. Aina löytyy jotain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Zalandolta. Siellä on paljon eri merkkejä. Mutta tykkään kyllä ostaa ihan H&Mstä, Zarasta, Monkista yms. perus ketjukaupoista.
ps. Croptopit on parhautta korkeavyötäröisen alaosan kanssa :D
N30
No totta puhuen mullakin on muutama cropattu pusero, joita käytän just korkeavyötäröisten housujen kanssa - inhottaa tunkea kilometri sitä helmaa pullistelemaan pöksyihin. Pisti vaan jotenkin silmään, kun yritin taannoin etsiä normaalimittaista paitaa ja tuntui että niitä ei ollut olemassakaan :D
ap
Aika paljon ostan reissuilta, etenkin Italiasta. Jostain kumman syystä italialaiset naistenvaatteet istuvat paljon paremmin kuin ne ” suomalaiselle vartalolle tehdyt”. Kotimaassa olen ostanut Kekäleestä, Stokkalta ja joskus Sokokselta ja H&M: ltä. Olen kuusikymppinen täti.
Suosittelen että ensimmäisenä ennen ostoa tarkastaa aina mistä aineesta tuote on tehty. Luonnonkuidut pellava, puuvilla, villa, kengissä ja kasseissa nahka, nämä kestävät kulutusta ja kun ostaa klassista mallia (ja väriä) niin ovat melkein ikuisia kunnes on loppuun käytettyjä. Tekokuiduista jotkut ovat toimivia, useimmat eivät (varsinkaan neuleissa olevat akryylit). Pikamuotiin harvemmin käytetään luonnonkuituja koska ovat arvokkaampia (eli toisin sanoen luonnonkuiduista tehdyt vaatteet ovat usein klassista mallia). Luonnonkuiduista tehtyjä vaatteita saa jopa ihan marketeista (esim Lidlillä on ollut pellavamekkoja myynnissä) ja hinnatkaan eivät ole mitään maailman isoimpia. Kanttaa olla vaan tarkka. Löytöjä saattaa tehdä mitä erikoisimmista kaupoista.
Kekäleessä on ihan samat merkit kuin muissakin tavarataloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kekäleessä on ihan samat merkit kuin muissakin tavarataloissa.
Jostain syystä heillä on taitava sisäänostaja.
Ellos ja HM. Leikkautin oikein lyhyen hiusmallinkin. Nyt näytän kuivuneelta rusinalta.