Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrostalon äänieristyksestä kysymys

Vierailija
12.06.2021 |

Onko joku tehnyt valituksen puuttellisesta äänieristyksestä JA saanut taloyhtiön edes tutkimaan asiaa? Siis desibelimittauksia tai rakenneanayysia.
Jos se naapuri ei olekaan kauhea kolistelija ja tömistäjä, vaan seinät/välikatto falskaa esim. rakennusvirheen takia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja talo tehty vuonna nakki? Ei ongelmia asiasta aikaisemmin.

Vierailija
2/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyseessä vanha talo ja yläpuolella on asunto johon ei ole tehty lattiaremonttia asialle ei taida voida mitään. Todetaan vaan että huono ääneneristys on tämän ajan rakennusten ominaisuus.

Kannattaa ostaa korvatulpat.

Jos asukas on tehnyt remontin voisi tarkistaa että parketin alla on ääneneristysmatto.

Tai jos on asentaut kivilattian sen alla on joku askelmäänimatto tai kelluva laatta.

Kivilattiaa ei saisi asentaa ilman ääneneristystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä ei ole rakennusvirhe vaan halvalla ahneiden rakentamista. meteli laitetaan "normaalin asumisen äänien" piikkiin. olen miettinyt kansalaisaloitetta jossa vaaditaan ettei naapurin imuroimiset ja muut äänet saa kuulua. laki on ainoa mikä voi suunan muuttaa eli rakenusalan "pyhän kirjan"; rakennusmääräykset.

-Talonrakentaja

Vierailija
4/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Ajattelin näitä uusia/uudempia taloja, joissa pitäisi olla jo parempi äänieristys.

Mutta entä jos ei olekaan, kaikissa asunnoissa?

Rakennetaan aika kiireellä, ja huolimattomutta näkyy monessa muussakin kohtaa.

Vierailija
5/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa kerrostaloissa kuuluu naapurit edes jollain tasolla.

Vierailija
6/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuolle linjalle lähdettäisiin niin suomesta pitäisi purkaa ainakin kolmasosa kerrostaloista ja rakentaa uudet tilalle.

Vierailija
7/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuolle linjalle lähdettäisiin niin suomesta pitäisi purkaa ainakin kolmasosa kerrostaloista ja rakentaa uudet tilalle.

Ja virheen yleisyyden takia siihen ei pidä puuttua?

Outoa logiikkaa.

Vierailija
8/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uusissa parempi eristys. Siis jos 2001 on uusi, asun sellaisessa ja kuulen jopa kun yläkerran naapuri aivastaa! Useasti herään heidän kolinoihinsa. Mutta myös alakerrasta kuuluu, tästä olin todella järkyttynyt. Yläkerta muutti pois ja asunto oli hetken tyhjillään mutta iltaisin alkoikin kuulu alakerrasta aivan hirveä kolistelu ja paukuttelu.

Vuokratalo joten tuskin ketään kiinnostaa joku äänieristys. Palautetta olen kyllä antanut.

Vierailija
9/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyseessä ei ole rakennusvirhe vaan halvalla ahneiden rakentamista. meteli laitetaan "normaalin asumisen äänien" piikkiin. olen miettinyt kansalaisaloitetta jossa vaaditaan ettei naapurin imuroimiset ja muut äänet saa kuulua. laki on ainoa mikä voi suunan muuttaa eli rakenusalan "pyhän kirjan"; rakennusmääräykset.

-Talonrakentaja

Askel- ja ilmaäänieristys kuuluu tarkastajan mitata rakennusvaiheessa.

Tuloksista pitää laatia pöytäkirja. Tämän perusteella rakennus hyväksytään asumiskäyttöön.

Tehdäänkö oikeasti näin? Tuo on siis ihan virallisissa rakennusmääräyksissä.

Vierailija
10/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uusissa parempi eristys. Siis jos 2001 on uusi, asun sellaisessa ja kuulen jopa kun yläkerran naapuri aivastaa! Useasti herään heidän kolinoihinsa. Mutta myös alakerrasta kuuluu, tästä olin todella järkyttynyt. Yläkerta muutti pois ja asunto oli hetken tyhjillään mutta iltaisin alkoikin kuulu alakerrasta aivan hirveä kolistelu ja paukuttelu.

Vuokratalo joten tuskin ketään kiinnostaa joku äänieristys. Palautetta olen kyllä antanut.

2001 ei ole uusi.

2020-> on uusi.

Vierailija
11/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2001 ei ole uusi.

2020-> on uusi.

Sellaisissa asuvia on varmaan tässä av_llä just nyt aika vähän? Kyllä mä pidän 2000-luvun rakennuksia suht uusina kun Suomessa on niin paljon näitä 60-70-luvun elementtitaloja joisssa todellakin kuuluu kaikki.

Mut joo, oon kuullut että myös näissä tuliterissä on huono äänieristys.

Vierailija
12/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siinä vaiheessa aika vaikeaa tai mahdotonta, kun rakennus on jo pystyssä, asukkaat eivät kestä remontteja kauheasti. Ellei se ole joku helppo ratkaisu, nopea asennus tai lisäosa. Suunnitteluvaiheessa voisi riittävän osaavat poistaa ongelmakohtia paperilta. Äänieristys on vain jäävuoren huippu mitä vikoja kerrostaloissa ja sen osissa on, Listoja saisi eri kohdista joista on tullut ongelmia asukkaille. Putkisto ja patterit kantavat ääntä myös. Ja miten eri ihmistyypit jotka haluaisivat asua erillään toisistaan, pääsevät erilleen, ettei asuta toisissa kiinni. Silloin ääni ei kantaisi samoin, ellei joku iäkäs haluakin tulla kuulluksi jos kaatuu.

Vierailija
13/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Talonrakentaja

Askel- ja ilmaäänieristys kuuluu tarkastajan mitata rakennusvaiheessa.

Tuloksista pitää laatia pöytäkirja. Tämän perusteella rakennus hyväksytään asumiskäyttöön.

Tehdäänkö oikeasti näin? Tuo on siis ihan virallisissa rakennusmääräyksissä.

kyllä. siis kyseessä ei ole virhe vaan tehdään asuntoja joissa ihan hyväksytään naapuri äänet. fakta on se että voidaan rakentaa asuntoja joissa ei kuulu vaikka sumutorvella töräyttää, mutta se maksaa. materiaalit, työtunnit jne. ainoa miten sen voi muuttaa on luoda uusi laki.

joku väitti että kiirellä tehty. kun kerrostaloa tilataan etsitään halvin urakoitsija joka lupaa tietyn aikataulun ja tietyllä budjetilla. jos aikataulu kusee niin se on urakoitsijan lompakosta. tämän takia halutaan halpaa työvoimaa jota onneksi jotenkin valvotaan.

kuten mainitsin pää syy siihen että naapurin pieru kuuluu on kapitalistinen ahneus. lähes kaikki rakennusmestarit jostain kumman syystä asuu itse tekemässä omakotitalossa sillä he tietää mitä he tekevät.

-talonrakentaja

Vierailija
14/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askeläänet eivät kuulu vain yläkerrasta, joten älkää automaattisesti aina syyttäkö yläkertaa. Itse asun ylimmässä kerroksessa, ja askelten jumputus kuuluu joka ilta, alakerrasta. Kuulen kun kävellään, pannaan valot päälle/pois, puhutaan. Askelten äänet kuten valokatkaisijan painallus kantautuvat kaikkia rakenteita, kuten seinärakenteita pitkin, ei vain suoraan lattiasta.

Vierailija
15/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakasarmit on tehty kustannustehokkaasti.

Vierailija
16/16 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänen kulkeutumiseen on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa siinä vaiheessä kun tönö on pystyssä ja lattiapinnat jne. asennettu.

Ei kai tuossa koko tönöä repimättä enää voi kuin vähän malliksi tiivistellä jotain läpivientejä ja toivoa että asukas kyllästyy valittamiseen.