Miksi ihmiset väittävät aina ex-kumppaninsa olevan narsisteja?
Kommentit (41)
Sillä on helppo pistää kaikki parisuhteen ongelmat sen toisen syyksi.
Väittäisit sinäkin jos tietäisit kaikki sen tempaukset!
Mä en edelleenkään tiedä mikä on narsisti.
Koska joidenkin kumppanit on narsisteja. Älä sinä siitä murhetta ota. Se uhrien murhe, eikä ne exät ole narsisteja. Ne oli suhteen aikana narsisteja,ne oli ennen sitä suhdetta narsisteja edellisissä suhteissaan ja ne on narsisteja seuraavallekin. Niistä on moni varoittanut, entiset puolisot, entiset ja nykyiset ystävät, työkaverit, tuntemattomattomat, perheenjäsenet. Niillä on historia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edelleenkään tiedä mikä on narsisti.
Google on sinulta kielletty?
Eivät kaikki väitä. Mun ex sen sijaan todellakin oli sellainen. En tiennyt sitä vuosiin, mutta aloin perehtyä asiaan ja lukea aiheesta ja tuli täysin selväksi että hän on oikeasti empatiakyvytön narsisti kuten myös hänen kaksi sisarustaan. Heillä oli kauheat vanhemmat, jotka eivät kasvattaneet millään lailla heitä. Kaikki lapset alkoholisteja, väkivaltaisia puolisoitaan kohtaan, pettivät ja valehtelivat ilman mitään tunnontuskia. Todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on helppo pistää kaikki parisuhteen ongelmat sen toisen syyksi.
Onko sinulla edes käsitystä mitä nämä ongelmat on kun on suhteessa narsistin kanssa?
Osalla on ollut usea narsisti kumppanina, alkoholi /hormonit tekevät siihen päälle existä hulluja. Osalla taas muita riitoja. Nyt ei ole päästy vielä psykopaatti -keskusteluun. :D
En ymmärrä tätä koska itse tunnen yhden narsistin ja se ei todellakaan ole exäni. Exäni on mielettömän ihana tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki väitä. Mun ex sen sijaan todellakin oli sellainen. En tiennyt sitä vuosiin, mutta aloin perehtyä asiaan ja lukea aiheesta ja tuli täysin selväksi että hän on oikeasti empatiakyvytön narsisti kuten myös hänen kaksi sisarustaan. Heillä oli kauheat vanhemmat, jotka eivät kasvattaneet millään lailla heitä. Kaikki lapset alkoholisteja, väkivaltaisia puolisoitaan kohtaan, pettivät ja valehtelivat ilman mitään tunnontuskia. Todella surullista.
Sama kokemus. Muut eksäni eivät ole narsisteja, enkä tietääkseni minäkään, sillä olen näiden eksieni kanssa vuosienkin jälkeen väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisit sinäkin jos tietäisit kaikki sen tempaukset!
Eikä se olisi ex.
Ehkä koska usein luulevat että narsisti =itsekäs. Ja kenenpä kokemus ei olisi suhteen päättyessä, että toinen on monissa asioissa ihan liian itsekäs. Mutta kannattaa googlettaa mitä narsistinen persoonallisuushäiriö on. Ja niin, minun yksi eksäni oli narsisti, ei tarvi ymmärtää eikä uskoa, kunhan sanon. Mutta jos kerron joitain asioita mitä hän teki, niin kuulijan tyypillinen reaktio on, että mitä ihmettä, siis ei kun anteeksi mitä, eihän TOI ole enää normaalia…!!! No niin, ei olekaan, siksi sitä sanotaan persoonallisuushäiriöksi, koska ko ihmisen käytös ylittää patologian rajan.. jep jep. Narsismi on ilmeisesti muuten lisääntynyt paljon, jotkut tutkijat luokittelisi jopa n 5-10 % ihmisistä narsistiksi.
Naiset eivät päässeet samaa narsisti testiä läpi kuin miehet vaan olivat aina narsisteja kunnes naisten testiä helpotettiin :D
Exäni ei ole narsisti, mutta hirveän itsekäs ja kylmä hänestä tuli eron jälkeen. Jos en tietäisi, mitä narsismi on, nimittäisin exääni varmaan narsistiksi.
Jotkut ihmiset eivät kestä eron aiheuttamaa loukkausta, ja heistä tulee todella ilkeitä eron jälkeen. Mutta ei se kenestäkään narsistia tee, ettei halua olla exänsä kanssa ystävä ja olla tälle reilu ja kiva.
Joten toistan vielä, exäni ei ole narsisti. Vähän ehkä kypsymätön, sillä ei hän menettäisi mitään, jos kohtelisi minua ystävällisesti.
Mutta tosiaan, olisi helppoa ajatella hänen olevan narsisti - niin kylmä ja ilkeä hän nykyään on. Lapsia on, joten en pääse hänestä täysin eroon vielä moneen vuoteen. Mutta onneksi lapsetkin täysi-ikäistyvät aikanaan, sitten pääsen lopullisesti eroon tuosta exästä.
Oishan se rankkaa katsoa peiliin ja huomata siellä kenties vajavaisuuksia tai kehityskohteita ihmissuhteiden osapuolena.
Valitettavasti juuri se on ainoa tapa aitoon oikeaan kasvuun ja ihmissuhteiden parantamiseen. Osa tekee sen parisuhteessa kumppanin aikana - osa kumppania vaihtamalla ja suhteiden aikana sekä ulkopuolella. Kaikki ei opi itsestänsä koskaan.
Itse en tajunnut mitään ennen kuin pariterapeutti alkoi kertoa minulle mitä piirteitä narsistisilla ihmisillä on, toki korosti aina että hän ei sano että ex on narsisti, mutta... Irtauduin suhteesta alettuani ymmärtää että olin juuri se sammakko, jonka ympärillä vesi alkaa hiljalleen lämmitä kunnes lopulta kiehuu. Ja itse en käytä narsisti sanaa hänestä, vaikka varsin todennäköisesti hän sitä on. Narsisstien uhrit harvoin puhuvat narsismista, he puhuvat henkisestä, fyysisestä, taloudellisesta väkivallasta ja huoltoriitaoikeudenkäynneistä, perättömistä syytteistä yms.
Ja kieltämättä on ollut vaikea katsoa peiliin, nähdä mitkä omat vajavuudet olivat. Terapeutti vaan totesi että on vaan käynyt huono tuuri. Itse pohdin liiallista miellyttämisen haluani, liian epäselviä rajojani, yms.
Minä en väitä. Ei siis kaikki aina väitä.
Kaikilla ihmisillä on joitain narsistisia piirteitä. Joillain enemmän kuin toisilla.
Narsismiin kuuluu hyvin vahvasti väittää vastapuolta narsistiksi. "Minun täytyy olla oikeassa, joten jos joku toinen on erimieltä kanssani, täytyy hänen olla narsisti".