Mikä auttaa sosiaaliseen ahdistukseen?
Kun ahistaa ihmisten kohtaaminen ja se aiheuttaa fyysisiä oireita se jännitys. Alkaa huimata ja kohista päässä ja hyvä ettei tuu paniikkikohtausta.
Kommentit (20)
Alkoholisoituminen. Kun muutaman vuoden raakut nimettömissä pöydissä, osaat sujuvasti jutella vaikka kenen kanssa vaikka mitä.
Terapia ja itsensä altistaminen sosiaalisiin tilanteisiin. Itse kärsin tosta samasta ap, vaikka oonkin nykyään paljon rohkeempi sosiaalisissa tilanteissa kuin lapsena.
T: asperger nuorimies
Pelkoa päin. Voi tulla alkuun ylilyöntejä, mutta voi myös helpottaa ajanoloon.
Vältä ahdistavien tilanteiden välttelyä, altista itseäsi päivittäin pienin askelin. Terapia ja lääkkeet voivat auttaa, mutta altistumisharjoittelu on välttämätöntä parantuakseen sos tilanteiden pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Terapia ja itsensä altistaminen sosiaalisiin tilanteisiin. Itse kärsin tosta samasta ap, vaikka oonkin nykyään paljon rohkeempi sosiaalisissa tilanteissa kuin lapsena.
Tämä on toimiva ohje. Mulla estynyt pers. häiriö , ei mitään rauhoittavaa lääkitystä enää. Menee vaan muitten sekaan , mullakin hirveä huimaus ja paniikki , no aloin aatella että jos pyörryn jännityksestä niin kyllä porukat auttaa. En oo ikänä pyörtynyt vaikka hirveää on ollut. Pitää päästä pois ajatuksesta että on maailman napa , ihmiset ei kiinnitä suhun huomiota kun jokainen miettii omiaan. Se vaan tuntuu että on kaikkien silmätikkuna , ei oikeasti oo. Tsemppiä sulle , kyllä voit olla omana ittenäsi muitten joukossa. ( ja jos joku komistus on lähistöllä niin eikös kannata vähän pyörtyillä : D)
Ei siihen oikei auta jos on ollut jo vaikka ihan yläasteeelta saaakka niin se on niiin syvällä aivojen syövereisssä. Sellasen huomasin etttä kun ottttaa tavallan jonkin psykologisen tapahtuman kautta mikä yhtäkkiseltään tavallaan rikkooo jotain avokuviota ja sitä ikäänkuin säikähtää niiin alkaakin ottaaa härkääsarvista eli tulee pieni agressio pintaaan niin aivot alkaaakin ratkaista ongelmaaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen oikei auta jos on ollut jo vaikka ihan yläasteeelta saaakka niin se on niiin syvällä aivojen syövereisssä. Sellasen huomasin etttä kun ottttaa tavallan jonkin psykologisen tapahtuman kautta mikä yhtäkkiseltään tavallaan rikkooo jotain avokuviota ja sitä ikäänkuin säikähtää niiin alkaakin ottaaa härkääsarvista eli tulee pieni agressio pintaaan niin aivot alkaaakin ratkaista ongelmaaa.
Arveleen että anatomisesti siinä tapahtuu jotain selllaista että säiköhdys efekti luo epätoiivoa ja antaa jonkin impulssin tämä säikähdysreakti aivoissa jolloin se sysää aivoissa taaas jotain liikkeeeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on toimiva ohje. Mulla estynyt pers. häiriö , ei mitään rauhoittavaa lääkitystä enää. Menee vaan muitten sekaan , mullakin hirveä huimaus ja paniikki , no aloin aatella että jos pyörryn jännityksestä niin kyllä porukat auttaa. En oo ikänä pyörtynyt vaikka hirveää on ollut. Pitää päästä pois ajatuksesta että on maailman napa , ihmiset ei kiinnitä suhun huomiota kun jokainen miettii omiaan. Se vaan tuntuu että on kaikkien silmätikkuna , ei oikeasti oo. Tsemppiä sulle , kyllä voit olla omana ittenäsi muitten joukossa. ( ja jos joku komistus on lähistöllä niin eikös kannata vähän pyörtyillä : D)
Kiitti! :-) Tosin mulla on tällä hetkellä mielialalääkkeet auttamassa vaikkei ne mitään ihmepillereitä oo. Toivoisin vielä jonain päivänä pääseväni niistä eroon. T: se asperger nuorimies
Altistuminen. Alkoholi tietysti mutta ei aina kännissä voi olla. Siksi kannattaa treenata tuota itsensä alttiiksi laittamista.
Jos asut tai käyt kolkolla alueella joka lisää kireyttä, on kiire, kylmää, tapaat kireitä vaativia ihmisiä, voisi kokeilla asumista miellyttävämmällä alueella (jos se on mahdollista). Ja vähentää stressiä, kiirettä ym - kokeilla rennompaa kivaa seuraa, mutta sellaista joka ei tee sitä alkoholilla. Ulkomailla on paikkoja joissa säätila on parempi, on vesistöä ja vähän rennompia ihmisiä. Ilmanala & sää. Voit päättää aina itse miten toimit, ettei toinen ohjaa ja vie sinua. -Jos se ei toimi yhteen, jonkun toisen kanssa tai itsekseen toimii. Näin et tee liikaa kompromisseja suuntaan joka ei toimi sinulle. Ehkä small talk rikkoo jään oikeassa paikassa, oikeiden ihmisten kanssa.
Mulla auttoi lääke Escitalopram, mutta sekään ei auta siihen jos joutuu olemaan tekemisissä ilkeiden asiakkaiden kanssa kotipalvelussa. Jännitän ja ahdistus ihan hirveästi siitä että saan ilkeyksiä osakseni. En tiedä, mikä avuksi. Tuntu että elämä menee pilalle. Ennen ei olut tätä yhtä hirviömammaa niin nautin työstäni todella. On se niin väärin kun joka päivä pelkään sinne menoa ja saan unettomia öitä ja oireita fyysisestikin.
Josssain maissa (suomessa vissiiin laiton keino) sairaalassa käsittääkseni aivoihin annetaaan sähköstimulaatiota ja jatketaan amfetamiinijohdannnaisilla.
Kamppailulajiharrastus ja kova fyysinen treeni millä tyylillä hyvänsä.
Kun ajaa itsensa fyysisesti puhki ei tule otettua niin helposti kierroksia muutenkaan.
bentsot