Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesäsiirtolatoiminta on lähtöisin 1800-luvun lopulta. Sotien jälkeen siitä tuli lakisääteistä ja kunnat velvoitettiin järjestämään kesävirkistystä koululaisille. Lapset saattoivat viettää siirtolassa useita viikkoja.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Vantaalla,muualla. Kaks päivää kestettiin,inhottiin koko touhua. Äiti haki pois.

Vierailija
2/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on aloituksen pointi?

Eikö ole vain hyvä, ettei enää lapsia tarvitse laittaa kesäsiirtolaleirille, kun kaikilla, taustoista riippumatta on alle 7v kunnallinen päivähoito-oikeus ja kaikki työssäkäyvät saavat 4vk kesäloman, eikä lasten tarvitse olla oman onnensa nojassa kotona.

Helposti, kun vanhemmat vuorottelevat kesälomansa, lapsi voi viettää huoletonta kesää kotona, jopa 2kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kesäsiirtolat oli tarpeeseen, erityisesti alle yläkouluikäisillä, kun vanhemmat teki 6pv työviikkoa, eikä juuri kesälomia ollut.

Ja elintaso oli aivan toinen, vielä 70-luvulla oli kaikesta pulaa ja 60-luvulle saakka jopa ruuasta. Näin kesällä pystyttiin tarjoamaan lapsille lämmin ateria.

Kesäsiirtolan toiminta perustui pitkälti vapaaehtoistyövoimaan.

Vierailija
4/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattava ajatuskin joutua lapsilauman kanssa yhteismajoitukseen johonkin leirille. Onneksi vältyin tuolta. Jotkut oli.

Vierailija
5/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kesäsiirtolassa lapsena, tosin ne silloisessa asuinkaupungissa olivat lähinnä vain kesäsiirtolaksi nimettyjä tavallisia viikon (5 pv) kestävieä kesäleirejä. Tietääkseni niihin ei ollut mitään sosiaalista karsintaa eikä varsinkaan mitään terveystarkastuksia tehty. Ne olivat vain tapa saada lapselle tekemistä ja valvontaa siksi ajaksi, kun vanhemmat ovat vielä töissä. Ainakin ekan ja tokaluokan jälkeisinä kesinä olin viikon kesäsiirtolassa, kolmannen luokan jälkeen olin samassa leirikeskuksessa kuvataideleirillä.

Vierailija
6/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy kaikille kirjoitti:

Ei Vantaalla,muualla. Kaks päivää kestettiin,inhottiin koko touhua. Äiti haki pois.

Miten muka saitte sanan äitille?

Vierailija
7/7 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aloituksen pointi?

Eikö ole vain hyvä, ettei enää lapsia tarvitse laittaa kesäsiirtolaleirille, kun kaikilla, taustoista riippumatta on alle 7v kunnallinen päivähoito-oikeus ja [b]kaikki työssäkäyvät saavat 4vk kesäloman[/], eikä lasten tarvitse olla oman onnensa nojassa kotona.

Helposti, kun vanhemmat vuorottelevat kesälomansa, lapsi voi viettää huoletonta kesää kotona, jopa 2kk.

Tervetuloa pätkätyöläisen elämään! Lomia ei ole, ja jos olet vielä yh, niin olet pulassa pienten koululaisten kanssa.