Miten huomaatte vauvan ruoka-aineallergian, jos vauvalla on jo valmiiksi ihottumaa?
Meidän tytöllä alkoi tulla ihottumaa muistaakseni 3 kk iässä ja sitä on sen jälkeen ollut joskus enemmän ja joskus vähemmän. Sekä mulla itselläni että meidän esikoispojalla on atooppinen iho, mutta molempien iho pysyy säännöllisellä rasvauksella aika hyvässä kunnossa. Olin siis odottanutkin, että myös tytölle tulee ihottumaa jossain vaiheessa. Sibicortilla tytön ihottuma lähtee parissa päivässä pois, mutta tulee kuurin jälkeen taas takaisin. Aloitettiin kiinteät pari viikkoa sitten (tyttö nyt reilu 6 kk) ja tyttö syö nyt riisiä, kesäkurpitsaa, bataattia ja uusimpana ruokana maissia. Maissin aloituksen jälkeen ihottumat paheni, mutta on ne pahentunut ennenkin ilman mitään kiinteää ruokaa. Tytöllä on tavallisesti pieniä punaisia ihottumalänttejä jaloissa, käsivarsissa, selässä ja rinnassa. Posket näyttää välillä " ihottumaisilta" . Tyttö imee peukkujaan, joten ne on ihan punaiset ja kuivat. Nyt ei jaloissa eikä selässä ole ihottumaa, mutta varsinkin toi rinnan ihottuma on pahentunut. Olen miettinyt, voisko se johtua märästä paidasta. Tyttö kuolaa aika paljon ja paidan rintamus on koko ajan kostea. Tyttö inhoaa pukemista, joten en ole siksi vaihtanut kuivaa bodyä kesken päivän päälle (kun se kuitenkin kastuisi taas hetken päästä). Pitäis varmaan tsempata ja kokeilla vaihtaa tytölle koko ajan kuiva paita/body päälle, jos rinnan ihottuma paranisi. Mutta mistä hitsistä mä tiedän, jos joku uusi ruoka aihauttaa ihottumaa, kun sitä on jo valmiiksi?! Kakka on ollut ihan normaalia ja tyttö on ihan hyväntuulinen (no, ei kyllä aina). Huomenna on neuvola, mutta meidän neuvolatäti ei kyllä tiedä allergioista mitään.
Allergioitten selvittämiseksi tiputtaisin kaikki kiinteät pois ja aloittaisin ne yksi kerrallaan uusi ruoka-aine kerran viikossa. Kun joku aine aiheuttaa ihottuman pahentumista, jätetään se tauolle, eikä aloiteta viikoon uutta ainetta.
Imetätkö? Jos vauva on allerginen jollekin aineelle, hän voi saada myös ihottumaa saatuaan sitä rintamaitosi kautta. Tavallisimmat lasten ruoka-aineallergioiden aiheuttajat ovat lehmänmaito ja kananmuna. Itse varmaan kokeilisin jättää myös ne pois omasta ruokavaliostani.
Kysy neuvolassa, olisiko mahdollista saada lähetettä allergialääkärille. Allergiatesteissä saatetaan saadaa allergioiden aiheuttaja selville, mutta paras keino testata on toi edellä mainittu hidas eteneminen.
Sairaudet ja allergiat otsikon alla saat varmaan kattavampia vastauksia.
Allergialistalta voi myös saada apua: http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/