Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten lääkärileikeistä!

21.08.2006 |

Sain eilen melkein sydärin, kun 4-vuotias tyttöni kertoi ohimennen, että hän oli leikkinyt eilen 5-vuotiaan naapurin pojan kanssa lääkäria. Poika oli ollut lääkäri ja tyttäreni potilas. Leikki oli keskittynyt alapäähän ja kun kysyin monella eri tavalla ja monta eri kertaa, että mihin naapurin poika oli koskenut, niin vastaukseksi sain että pikkuhousuihin ja sitten vähän peppuun/pimppiin.

Keskustelin juurta jaksain tytön kanssa, miksi ei saa eikä kannata kyseistä leikkiä leikkiä ja tyttö tuntui ymmärtävän ikäisekseen.

En saanut kuitenkaan koko yönä oikein nukuttua, kun mietin, miten pitäisi suhtautua. Kyllähän lapset jossain vaiheessa lääkäriä leikkivät ja tietenkin vastakkainen sukupuoli kiinnostaa. Mieheni, joka on opettaja yritti rauhoitella minua toteamalla, että lapset olivat onneksi nuoria ja alastomuus on tuossa iässä luonnollista. Mutta toki hänkin oli sitä mieltä, että asiasta on keskusteltava tyttäremme kanssa ja alapään lääkärileikit lopetettava.

Kertokaa omien lastenne vastaavista kokemuksista ja miten olette niihin suhtautuneet, pliis.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin jälkikäteen ajateltuna, mutta siinä tilanteessa olin aika yllättynyt ja hämmentynyt olin, kun löysin tytöt tutkimasta toistensa alapäitä. Keskustelin myös tytön kaverin äidille, ja hän keskusteli tyttärensä kanssa.

Ois kyllä ihan mielenkiintoista lukea ehkä joku tutkimus tai joku muu asiajuttu aiheesta, kuinka keskustella tuollaisista asioista lapsen kanssa, koska aihe taitaa olla aika tabu, eikä tietoa saa ihan mistä vaan.

Vierailija
2/6 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa nyt, pliis.

Miten olette suhtautuneet lastenne tämän tyyppisiin leikkeihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poika hiffasi tytön ja pojan eron (mulla on pippeli, tytöillä ei), kerroin, että ne on jokaisen omia juttuja ja pippeliä ja pyllyä ei esitellä julkisesti ja kukaan vieras edes kaverit eivät saa koskea.

Samalla kerroin luontevasti miksi pippeli on olemassa: isillä on siemen jonka isi pippelillä laittaa äidin pimppiin. Isin siemen etsii äidin masussa äidin siementä ja löydettyään toisensa niistä syntyy vauva. Kun vauva on niin iso, että masussa on ahdasta, vauva syntyy äidin masusta (tähän sain kommentin:" vauvakoputtaa ensin oveen, joka on siellä masussa." )

Poika julistaa välillä, että hän ei kyllä anna siemeniä kenellekään tytölle ;)

Vielä ei tietääkseni ole tutkimusleikkejä leikitty. Niihin kannattaa kuitenkin suhtautua rauhallisesti lasta säikyttämättä, mutta on puututtava.

Tiedän tapauksen, jossa insesti tuli julki näiden leikkien yhteydessä. Teltassa 6-vuotias poika opetti pienempiään että tämä on hellyyttä ja imeskelivät toistensa pippeleitä, makailivat päällekkäin jne. yhden pojan äiti sattui näkemään. Asiasta tietenkin tehtiin ilmoitus jne.

Vierailija
4/6 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika vannotti muita olemaan kertomatta tästä salaisuudesta. Näinhän hänellekin ole tehty..

Vierailija
5/6 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ja väestöliiton, stakesin, allison (alli) www.sivuilta. Useasti myös kirjoissa (nuorille suunnatuissa) on pohjustettuna lapsen seksuaalinen kehitys...joka alkaa siis heti syntymästä.

Vierailija
6/6 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan ole vaarallista. Muistan vielä omat lääkärileikkini 4-vuotiaana 8-vuotiaan poikaserkkuni kanssa (ja useimiten minun aloitteestani). Ei ole jäänyt traumoja ja jos ei asiasta tee suurta numeroa, niin äkkiä ne leikit unohtuu. Asiallinen valistus tietysti on paikallaan tarvittaessa. Jännäähän se vaan on ja viatonta!