Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin kertoa kuukautisista tytölle?

21.08.2006 |

Mietin, josko kertoisin kesällä 9 vuotta täyttäneelle tytölleni kuukautisasioista.. Missä iässä te muut olette ottaneet asian puheeksi?

Voihan olla, että vielä menee vuosia ennen kuin ne alkavat, mutta haluan olla ajoissa liikkeellä, mielestäni parempi puhua liian ajoissa kuin liian myöhään. Haluan itse kertoa, enkä sitten vaan kuulla, että äiti, kyllä mä jo tiedän. Pian saattaa kuulla asiasta jo kavereiltakin.

Jos asia on liian hankala ymmärtää, varmaan osa asiasta menee ohi korvien. Ehkä pitäisi samaan syssyyn antaa myös muuta sukupuolivalistusta, sillä sitäkään asiaa ei meillä ole paljoa käsitelty.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä koulussa on aina niitä tyttöjä, joilla on isosiskoja tai joilla on jopa alkanut kuukautiset (vähän vanhempia ja/tai pyöreämpia). Jos taas haluat kertoa siinä suhteessa ajoissa, etteivät vaan ala ennen kuin olet kertonut, niin silloin voisit miettiä, milloin omat kuukautisesi alkoivat ja onko tyttö kovin kehittynyt.

Vierailija
2/5 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi tyttöä 6v ja 9v. Heille olen puhunut kuukautisista jo aikoja päiviä sitten. Maininnut asiasta esim .silloin kun itsellä menkat ja näkevät, että otan siteitä kaapista. Olemme puhuneet myös seksistä, periaatteessa vanhemman kanssa, mutta nuorempikin on ollut kuuntelemassa. Esikoisella seksi-asioita oli kaverit tuoneet koulussa esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kysynyt, että mitä ne vaipat on mitä minä käytän, ja siihen on sitten vastattu, että sitten isompana tyttönä sinäkin käytät sellaisia, kun tulee joskus verta alapäästä ja se on ihan normaalia.

Vierailija
4/5 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain aikaiseksi selostaa perinpohjin menkka-asiat vasta viime keväänä, kun vanhimmat tyttöni olivat 10v ja 8v.

Olivat kyllä aiemmin nähneet siteitä ja tamponeita, ja olin ehkä epämääräisesti kysyttäessä kertonut jotain kuukautisista, mutta en sen tarkemmin.

Tuskin on mitään " alaikärajaa" koska näitä juttuja voi kertoa. Mutta tarkempi selostus lienee paikallaan juuri 9-10vuotiaille tytöille.

Vierailija
5/5 |
26.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi aikoinaan luokan ensimmäisenä 10-11 vuotiaana ja muistan miten järkyttynyt olin, kun kukaan ei ollut minulle asiasta etukäteen kertonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän