Kumpi on meidän tilanteessa järkevämpää pidemmän päälle: ostaa 3000e auto vai laittaa se 3tuhatta plus ottaa autolainaa?
Asutaan korvessa, täällä ei ole julkista liikennettä. Joka päivä tulee vähintään 100km ajoa. Auto tarttis vaihtaa, rahaa olisi ilman lainaa 3000e.
Meillä on lapsia joten heidän sms turvaistuimet vie takapenkillä tilaa joten käytännössä kaikki pikkuautot on pakko jättää pois laskuista.
Eli ostetaanko "arvalla" 3000e auto joltain todennäköidesti yksityiseltä, vai joku tosi vähän ajettu auto 3000e+5 vuoden rahoituksella? Välimallikin käy, mutta tuntuu että meidän budjetti ei edes lainarahan kera tahdo riittää 😕
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa vähän kalliimpi niin ei heti mee rikki. Toyota Auris tai Skoda Fabia
Tätä just mietitään et kun ajettaisiin se auto loppuun niin olis hyvä et se kestäisi vuosia
Saako 3000,- hyvää perheautoa. Mun mielestä ei. Ajatte vielä niin paljon ja tarvitsette autoa. Mä ottaisin viel lainan, niin olis vähän enemmän valinnanvaraa. Just viime kesänä etittiin tytölle autoa, et tuli hintoja katseltua.
Vierailija kirjoitti:
Saako 3000,- hyvää perheautoa. Mun mielestä ei. Ajatte vielä niin paljon ja tarvitsette autoa. Mä ottaisin viel lainan, niin olis vähän enemmän valinnanvaraa. Just viime kesänä etittiin tytölle autoa, et tuli hintoja katseltua.
Saa vaikka tonnilla, jos käy tuuri tai on hyvä etsimään. Tuon hintaluokan autoissa on paljon täyttä romua, mutta myös helmiä löytyy.
Miten olisi suoraan jo se sähköauto? Ei kannata enää katsoa bensa-autoja ja varsinkaan nuin halpoja.
Me otettiin laina. Mikään Auris tai Fabia tms pikkuauto ei riitä turvalliseen autoiluun lasten kanssa ja meillä auto on sen verran välttämätön, että ongelmissa ollaan jos se hajoaakin. Riippuu tietysti myös teidän tuloista, onko rahaa maksaa lainaa myös tulevaisuudessa? Jääkö lainan lisäksi rahaa yllättäviin menoihin, kalliimpikin auto voi mennä rikki?
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ostaisin 1,5 tonnin auton ja säästäisin 1,5 tonnia korjauskuluihin.
Ottakaa lainaa ja hankkikaa turvallinen vöhäkulutuksinen auto. Kulutus noin 4l satasella tai alle.
tonni autoon, tonni renkaisiin ja tonni pieneen huoltoon ja vakuutuksiin. sitten tarvitaan vielä muutama tonni ensimmäisen vuoden bensaveroihin ja lisäksi autovero pitää maksaa
kuka hullu ostaa auton lainalla? ei ihme, että on paljon maksuhäiriömerkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi suoraan jo se sähköauto? Ei kannata enää katsoa bensa-autoja ja varsinkaan nuin halpoja.
millaisia sähköautoja saa 3000 eurolla?
'Mä taas ostaisin 1,5 tonnin auton ja säästäisin 1,5 tonnia korjauskuluihin.'
Tämä.
Reilulla tonnilla voi saada hyvän auton. Mutta käytetyn auton ostajan tulee varautua siihen, että siihen joutuu muutamalla tonnilla tekemään remonttia.
Tällainen päti myös mieheni autoon, jonka hän osti 11 000 eurolla. Mies on ollut tyytyväinen volvoonsa, mutta en silti ole varma, huijattiinko meitä tuon pienehkön autoliikkeen taholta vai ei. Autossa ei myyjäliikkeen mukaan ollut mitään tiedossa olevaa vikaa, mutta silti sitä ostoa seuraavien kuukausien aikana korjattiin muutaman tuhannen euron edestä, tukivarsia jne. (ja korjaamoliike ihmetteli, miten se oli päässyt edellisestä katsastuksesta läpi). No, mies on edelleen tyytyväinen autonsa omistaja.
Ottaisin lainan, samalla rahalla kun maksaa lainaa, saa maksaa auton korjausta kuukaudessa. Itsellä oli vanha volkkari, jonka korjauksiin alkoi mennä 400€ kuukaudessa, samalla lyhennyksellä tuli uudehko, vuoden vanha, pikkuauto maksettua nopeasti. Ja hermoja säästyi, ei tarvinnut soitella olen täällä tienvarressa hätävilkut päällä kun taas on joku vika ja miten pääsee töihin ja kotiin kun auto on korjaamolla jne.
Ottaisin lainaa. Ne 3000 autot kestää ehkä lyhyitä ajomatkoja mutta teillä tulee paljon ajoa päivässä joten ette varmaan halua laittaa sitä lainaan kuluvaa summaa vanhan auton korjauskuluihin. Veikkaisin että lopulta pääsette jopa halvemmalla ostamalla uudemman auton.
Ottaisin lainaa ja uudemman auton. Silti jos ei ole varaa laittaa kuin n.10 000-15 000 saattaa se p*ska osua kohdalle ja huollot maksaa maltaita. Tuossakin hintaluokassa merkki ja malli ei ole niin tärkeitä vaan se on yksilö kysymys, pitäisi löytää hyvä yksilö.
Paras olisi kohtuu uusi auto jonka isommat viat menee vielä takuuseen.
Pakettiautot on yleensä hyviä ajaa ja halpa huoltaa. Meillä vanhempi pikkupaku caddy max ja jos itse vaihtaa öljyt pääsee kovasti alle satasella. On selkeästi käyttöauto kaikin puolin.
Ehdottomasti ei lainaa ja 3000 tai alle joku kestävä perus auto. Nissan, toyota..
Vähintään 100km ajoa joka päivä. Tuostahan tulee tyyliin 40000km vuodessa. Oli auto mikä vaan niin noilla kilsoilla tulee kyllä melkoisen paljon huolto- ja polttoainekuluja.
Jos otatte vaikka 10 tonnia lainaa niin sillä ei kovin helposti saa autoa joka kestäisi 40tkm kertaa viisi vuotta.
Diesel ehdottomasti tuolla ajomäärällä. Itse kyllä miettisin eniten miten ajomäärää voisi pienentää.
Joitakin tila-autoja saa jo edullisesti kun jo hiukan lopetettu automalli monella valmistajalla?
eihän tuo 3000e budjetti riitä edes ensimmäisen vuoden viherveroihin (bensaverot, autoverot)
Toyota Avensis Verso lainalla tai ilman tuohon hintaluokkaan soveltuva tilava ja luotettava perheauto
https://www.nettiauto.com/toyota/avensis-verso/autoarvostelut