Olen seurannut painoa vaa’alla sekä vyötärönympärystä mittanauhalla noin kuukauden, eikä vyötärö
Ole kaventunut oikeastaan ollenkaan. Aloitussentit olivat n. 90 cm ja nyt lukema näyttää kaikkea 90-94 cm väliltä päivästä riippuen, mutta alle tuon 90 cm ei mene. Paino on laskenut 2-3 kiloa laskutavasta riippuen. Elämäntapamuutoksen aloitin jo huhtikuun alussa, mutta yli kuukauteen en käynyt vaa’alla, enkä mittaillut itseäni, joten en osaa sanoa, onko ensimmäisen kuukauden aikana lähtenyt painoa tai senttejä.
Olen pyrkinyt laskemaan päivittäiset kalorit, käyn pitkillä rasittavilla kävelyillä 3-6 kertaa viikossa, en syö aamuisin enkä iltaisin mitään arkena (16:8 paasto). Normaalisti syön lounaan, välipalan ja päivällisen.
Voiko olla, ettei vyötärö muutu kuukaudessa minnekään suuntaan?
Kommentit (10)
Olet omena ja sentit lähtevät vyötäröstä viimeisenä? Mä olen päärynä ja vaikka laihtuisin niin lantionympäryksessä ei tapahdu juuri mitään.
Vyötärörasvaan tehoaa parhaiten tutkimusten mukaan aerobinen liikunta. Jos rasittavat kävely eivät ole oikeasti todella reippaita (noin 7 km/h) ja pitkiä, kannattaa harkita hengästyttävämmän liikunna lisäämistä. Lisäksi ikävä ja epäreilu tosiasia on se, että rasva tuppaa itse kullakin lähtemään viimeisenä sieltä, mihin se herkimmin kertyy. Eli kaikki muut paikat laihtuvat ensimmäisenä, mutta se ongelmakohta vyötäröllä, reisissä tai missä sitten onkaan, alkaa kaventua vasta sitten, kun painoa on tippunut reilummin. Siispä kärsivällisyyttä. Ei se rasva ole sinne vyötärölle parissa viikossa kertynyt, joten ei se sieltä parissa viikossa lähdekään. Sinulla on nyt loppu elämä edessä terveellisemmillä elintavoilla, joten älä turhaan kiirehdi - elämäntapamuutos on ultramaraton, ei 100 m juoksu eli ei siis kannata lähteä täysillä matkaan, ettei väsähdä jo alkumetreillä.
Pari kiloa ei vielä tee vyötärönympärykselle juuri mitään. Minulla paino pysyy samana, ja vyötärönympärys vaihtelee syömisistä riippuen jopa 6 cm.
Olet aloittanut elämäntaparemontin (tai sanoisin siihen valmistautumisen) huhtikuun alussa, mutta käytännössä vasta toukokuussa. Olet siis tehnyt työtä sen eteen kuukauden, ja painoa pudonnut 2-3 kg.
Todella hyvä tulos! Jatka vain samaan tahtiin, ja puolen vuoden päästä olet laihtunut 10 kg!
Silloin varmasti vyötärössäkin on tapahtunut muutoksia :)
Ps. Kannattaa kaloreita laskiessa olla oikeasti tarkka, laskea joka päivä, vaa'an kanssa ja oikeita kalorilukemia noudattaen, sekä mieluummin hieman yläkanttiin laskien kuin alakanttiin. Silmämääräisesti arvioiden saattaa tulla satojen kalorien virheitä, ja jos siihen lisäksi jättää esim. yhden "vapaapäivän" viikossa, sen aikana saattaa tulla joka ikinen viikon aikana säästetty kalori takaisin.
Mittaatko aina samasta paikasta, samaan aikaan ja mittanauha suorassa? Neljän sentin heittely päivässä kuulostaa aika paljolta.
Kuukausi on suhteellisen lyhyt aika muutokselle. Kilot myös lähtevät tasaisesti ympäri kehoa, eikä pelkästään vyötäröstä. Vähän ihmisestä riippuen rasva kertyy helpommin eri paikkoihin ja vastaavasti lähtee hitaasti toisista.
Vierailija kirjoitti:
Vyötärörasvaan tehoaa parhaiten tutkimusten mukaan aerobinen liikunta. Jos rasittavat kävely eivät ole oikeasti todella reippaita (noin 7 km/h) ja pitkiä, kannattaa harkita hengästyttävämmän liikunna lisäämistä. Lisäksi ikävä ja epäreilu tosiasia on se, että rasva tuppaa itse kullakin lähtemään viimeisenä sieltä, mihin se herkimmin kertyy. Eli kaikki muut paikat laihtuvat ensimmäisenä, mutta se ongelmakohta vyötäröllä, reisissä tai missä sitten onkaan, alkaa kaventua vasta sitten, kun painoa on tippunut reilummin. Siispä kärsivällisyyttä. Ei se rasva ole sinne vyötärölle parissa viikossa kertynyt, joten ei se sieltä parissa viikossa lähdekään. Sinulla on nyt loppu elämä edessä terveellisemmillä elintavoilla, joten älä turhaan kiirehdi - elämäntapamuutos on ultramaraton, ei 100 m juoksu eli ei siis kannata lähteä täysillä matkaan, ettei väsähdä jo alkumetreillä.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
MItä nämä rasittavat kävelyt on ?
5-10 km lenkkejä yli 6 km/h keskivauhdilla. Yleensä kävelen vähintään tunnin, monesti 1,5-2 h. Juosta en tällä hetkellä pysty, koska kantapäässä on tulehdus. Kävelen siis niin lujaa kuin jaloistani pääsen. Jos en käy lenkillä pyrin saamaan vähintään 10k askelta joka päivä. Lenkit tulee tuohon päälle.
Älä huoli. Minä laihdutin 20 kiloa ja tuntuu, että vyötärö on aina vain yhtä iso kuin ennenkin. Silti tänä kesänä pitkästä aikaa laitoin päälleni napapaidan ja näytin mielestäni ihan normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Mittaatko aina samasta paikasta, samaan aikaan ja mittanauha suorassa? Neljän sentin heittely päivässä kuulostaa aika paljolta.
Kuukausi on suhteellisen lyhyt aika muutokselle. Kilot myös lähtevät tasaisesti ympäri kehoa, eikä pelkästään vyötäröstä. Vähän ihmisestä riippuen rasva kertyy helpommin eri paikkoihin ja vastaavasti lähtee hitaasti toisista.
Voi kuule! Sivusta voin heittää, että jopa 7 senttiä voi olla eroa kahden peräkkäisen päivän mittauksissa. Esim suolainen ruoka, hiilaripitoinen ruoka ja aerobinen treeni tekee mulle vyötäröturvotusta, ja omalla kohdallani turvotus on huomattavaa.
Kyllä. Minulla näkyi mittanauhassa vasta kun oli noin 6kg lähtenyt. Kuitenkin vaatteet alkoivat löystyä aiee. Kilot lähtevät tasaisesti ympäri kehoa. Tsemppiä, kyllä se siitä etenee!