Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä muilla vapinaa käsissä erityisesti silloin kun jännitätte jotain? Miten saatte vapinan loppumaan?

Vierailija
06.06.2021 |

Välillä töissä, jos jännitän, käteni vapisevat niin ettei kirjoittamisesta tule mitään. Tämä on inhottava vaiva enkä tiedä miten pääsisin eroon vapinasta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapinasta pääsee eroon beetasalpaaja-lääkkeellä esim propral

Vierailija
2/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana niin, että vaikka jännitin todella paljon esim. esitelmien pitoa koulussa, niin käteni eivät silti ikinä tärisseet. Pelkästään ääni värisi ja punastuin. Mutta nyt aikuisiällä tuli uutena jännitysoireena myös tuo käsien tärinä, mikä on kyllä todella kiusallinen vaiva. En tiedä mikä auttaisi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä pääse.

Ap, tuo on ns. essentiaalista vapinaa, jota ei oikeastaan voi hoitaa. On perinnöllistä yleensä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00014

Vierailija
4/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syvää, rauhallista hengitystä nenän kautta. Uloshengitys saa olla noin 2 kertaa pidempi kuin sisäänhengitys.

Mindfulness, meditaatio, jooga jne auttavat myös rauhoittamaan kehoa.

Vierailija
5/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Betasalpaajaa voi kokeilla essentiaalisen vapinan hoitoon kyllä, mutta paljon auttaa, kun tajuaa, että se on vaaraton vaiva.

Vierailija
6/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli paha vapina käsissä, joka tuli kun jännitin.  Ei tullut oikein mitään asian kanssa, kun pienikin asia  laukaisi tämän.  Taustalla oli monenlaista jännittävää tilannetta mm. lapsen väkivaltaista koulukiusaamista, johon mieli reagoi voimakkakkaasti. Valitettavasti tämä reagointi jäi päälle, vaikka tilanteet alkoi loppumaan.  Aloitin mielialalääkityksen ja tämän lääkityksen myötä vapina käsissä loppui kokonaan parin kuukauden päästä lääkkeen aloittamista. Eikä enää tykytä rinnassa niin paljon.

Vierailija
7/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen on ihan hyvä antaa tulla ulos. Voi tulla yleistä ahdistuneisuutta, jos sitä patoaa sisälleen. 

Vierailija
8/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä pääse.

Ap, tuo on ns. essentiaalista vapinaa, jota ei oikeastaan voi hoitaa. On perinnöllistä yleensä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00014

Tämä on vain länsimaisen lääketieteen näkemys.

Vapinaoiretta voi hoitaa monella tavalla. Oma vapinani johtui vanhoista, perusturvallisuutta järkyttäneistä traumoista, joiden hoitaminen poisti vapinan kokonaan.

Mainitsin jo aiemmin hengitysharjoitukset, joogan ja meditoinnin. Erilaiset keholliset terapiat auttavat monia.

On varmasti olemassa myös vapinaa, jonka syy ei selviä ja jota ei voi hoitaa. Useimpia tapauksia kuitenkin voi hoitaa.

Vierailija
9/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkinsonin taudissa vapinaa. 

Vierailija
10/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin tää! En tiedä yhtään miks mulla sheikkaa niin paljon, onkohan mulla Parkinson?

Vierailija
11/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ajoittain. Ei siihen ole auttanut kuin pyrkimys rauhoittumaan, tekee jotain muuta kuin missä tilanteessa vapina alko ja yrittää rentoutua. 

Pahimmillaan vapina oli työtapaturman jälkeen, jonka jälkee tietyssä, asiasta muistuttavassa työtehtävässä vapina eteni holtittomaksi. Jotenkin se tilanne, työtehtävä, laukaisi jännityksen ja se sitten toi vapinan. Sain onneksi luvan olla tekemättä ko. tehtäviä, sillä tärinän myötä työturvallisuus kärsi. Nyt parin vuoden tauon jälkeen nekin sujuu jo ok:sti ilman vapinaa, kunhan ei ole muita jännityksen aiheita sillä hetkellä mielessä ja on ns. rento fiilis. Heti jos on jotain paineita niin vapinaa tulee, mutta nykyisin saan sen pidettyä suht hyvin aisoissa /tehtyä välillä jotain muuta ja rauhoituttua.

Mitään lääkkeitä en itse ole kokeillut.

On siis mulla myös sosiaalisissa tilanteissa ns. kahvikuppitärinää, ollut liki koko iän ajoittain, mutta se on onneksi vähentynyt myös vähitellen. Ja ilmeisesti tälläseen taipumus on tosiaan perinnöllistä, itselläni ainakin veli ja äiti on tämmösiä että kädet tärisee ajoittain ilman sen kummempaa syytä.

Vierailija
12/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin tää! En tiedä yhtään miks mulla sheikkaa niin paljon, onkohan mulla Parkinson?

Parkinsonissa tunnistettava piirre on levossa esiintyvä vapina. Eli jos kätesi ovat levossa, ne vapisevat. 

Vierailija
13/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, googleta tosiaan essentiaalinen vapina. Siihen ei hengitysharjoitukset auta, vaan betasalpaajat tai jopa rauhoittavat. Sen "yläpuolelle" on mahdollista päästä kuten itse tein, sitten elämä helpottuu kyllä.

Vierailija
14/17 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien jännitysvapinaan oon jo oppinut suhtautumaan aika lailla välinpitämättömästi, kun sitä tulee nykyisin enää niin lievänä. Lähinnä häiritsee siihen liittyvä sähläämisen lisääntyminen / motorinen kömpelyys, esim. tavaroiden pudottelu. Sen sijaan pään alueen tärinät saa mut edelleen aivan kauhun valtaan, kun se alkaa niin varottamatta, eikä sitä pysty kontrolloimaan yhtään. Onneks oon aika harvoin niin superjännittyny, että pää tärisee, mutta se on sitten myös tosi noloa, kun se näkyy ulospäin 😣

Mutta oon nyt sitoutunu tekemään ahkerammin rentoutusharjotuksia, esim. Wim Hof - metodia. Ehkä pääsen oireista vielä joskus, kun vain löytäisin kadottamani sisäisen rauhan ja turvallisuudentunteen. Toivo ainakin elää. Tsemppiä myös teille muille!

Vierailija
15/17 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral puoli tuntia ennen tilannetta.

Tai jos on todella tiukka paikka niin Propral+Diapam.

Ja kannattaa hyväksyä vapinataipumus osana pysyvää itseäsi. Millään pakottamisella tai tahdonvoimalla et saa vapinaa lakkaamaan.

Vierailija
16/17 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa saa fysioterapeutin kautta vapinan lopettavat  painotetut kasineet. Googleta Readi-Steadi gloves. You Tubessa kaytto-ohjeet.

Vierailija
17/17 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu mulla. Propral auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi