Alkoholistivaimo?
Pienoinen ongelma täällä. Ollaan oltu vaimoni kanssa yhdessä viitisen vuotta avioparina ja meillä on 3 vuoden ikäinen tyttö. Ennen avioliittoamme hän oli miltei absolutisti, mutta tultuaan äidiksi ja lopetettuaan imettämisen hän jostakin syystä, jota en tiedä, on alkanut nautiskella päivittäin viiniä. Ensin meni puoli lasillista ruoan kanssa, sitten lasillinen, kaksi, pullo päivässä. Ja nyt olen alkanut löytää asunnostamme pullojemmoja eri huoneista ja paikoista, esim. kirjahyllyn takaa, talvitakin taskusta jne. Alkaa pahasti näyttää siltä, että vaimoni on alkoholisti. En ole vielä ottanut asiaa puheeksi hänen kanssaan, kun en todellakaan tiedä, miten aloittaisin tiedustelun. En itsekään sylje lasiin, mutta lopetin viikonloppukännäämisen kavreiden kanssa siihen, kun menimme naimisiin. Olo on tosiaankin nyt aika hämmentynyt, en tiedä, mitä tehdä. Neuvoista kiitollinen 38-vuotias ukkomies ja isä
Kommentit (23)
Lapsi turvaan päiväkotiin ja vaimo töihin, jos sellainen on. Jos ei puhuminen auta, niin lapsi kainaloon ja menoksi. Alkoholistinainen on jotain aivan hirveää, sillä aggressiivisuutta vastaan on vaikea puolustautua.
Pahimmassa tapauksessa, kun ero juomisen takia koittaa, vaimo saa lapsen lähihuoltajuuden ja lapsi traumatisoituu kotioloissaan.
Ota asia puheeksi vaimosi kanssa. Älä mahdollista juomisen jatkumista. Hän todennäköisesti on masentunut. Vaadi häntä hakemaan apua. Jätä ellei lopeta.
Terveisin ennen paljon juonut äiti, joka haki ja sai apua. Nyt elämä on parempaa. Avioliitto tosin ehti loppua ensin
Ero on kyllä kipeä ratkaisu mutta parhain näistä, ei sitä alkoholistin kanssa Ei ole pakko elää , on erittäin ikävä asia , että Lapsen äiti juo. On sinunkin oma jaksamisesi ja tyttösi ja itsesi turvalisuutesi vuoksi hyvä , hakea eroa , onneksi on olemassa päiväkoteja johon viedä tyttösi hoitoon, ja kun vielä voit kysyä Sosiaalitoimistosta , mistä saa lastenhoitoa tarvittaessa myös viikonloppuisin ja iltaisin, jos käyt vuorotyötä.
Miksi kirjoitan oman turvallisuutesi ja tyttösi turvallisuuden vuoksi? Sen takia, kun alkoholisteilla kun on taipumusta myös väkivaltaisuuteen , Jopa naiset voivat käyttäytyä väkivaltaisesti.
Lyödä sairaala kuntoon läheisiään.
Tyttösi saa vielä traumoja alkoholisti äidistään.
Ota puheeksi huolesi alkoholinkäytöstä.
Kerro, että alkoholiongelmaan on saatavissa apua.
Jos vaimo kiistää ongelman tai ei halua apua, tee omat johtopäätöksesi.
Tässä naapurissa lääkärimies katsoi liian pitkään vaimonsa alkoholisoitumista kotirouvana kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa. Mies teki pitkää päivää ja lapset olivat yleensä jo nukkumassa, kun hän tuli kotiin. Lomalla koko tilanteen karmeus sitten paljastui miehelle, kun oli aikaa olla lasten kanssa. Lapset olivat vakavasti häiriintyneitä.
Vierailija kirjoitti:
No olipa uskottava tarina.
AP,et sitten parempaa keksinyt 😑
Jos et itse keksi parempaa vastausta, niin kannattaa olla kirjoittamatta mitään...
Aloittajalle, ootko fb:ssä? Siellä kannattaa liittyä Alkoholistien läheiset -ryhmään.
Nää on ikäviä aiheita ja vaikeita ottaa puheeksi. Toisaalta ei ehkä auta muu kuin jotenkin rauhallisesti lähestyä ja ottaa puheeksi, syyttelemättä jne. Ikävä kyllä vastakaiku voi olla mitä vain. Oma äitini mm. todennut, että "ei mulla ole ongelmaa, voin lopettaa koska vain!". "Mutta ei tarvi, kun en halua!".
Onhan se äitiys jotenkin kestettävä. Minä käytin mielialalääkkeitä. Varmaan vaimosi kannattaisi hakea niitä ja laittaa korkki kiinni. Eihän se kotona enää ole? Töihin hankkimaan elämään sisältöä ja aikuista seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi turvaan päiväkotiin ja vaimo töihin, jos sellainen on. Jos ei puhuminen auta, niin lapsi kainaloon ja menoksi. Alkoholistinainen on jotain aivan hirveää, sillä aggressiivisuutta vastaan on vaikea puolustautua.
Pahimmassa tapauksessa, kun ero juomisen takia koittaa, vaimo saa lapsen lähihuoltajuuden ja lapsi traumatisoituu kotioloissaan.
Ei ole nyt töissä, koska hän menetti työpaikkansa (pääkirjanpitäjä), kun piti palata takaisin äitiyslomalta. Vaimoni on tytön kanssa kotona kahdestaan, minä käyn päivätyössä viitenä päivänä viikossa.
Melkeinpä 100 prosenttisen varmasti vastakaiku asian puheeksi ottamiseen on hyökkäys ja loukkaantuminen. Vai onko joku joskus todistanut, että alkoholisti on sanonut ensimmäiseen huolestumiseen että totta muuten puhut, mullahan on alkoholiongelma! Onpa hyvä kun otit asian puheeksi, nytpä lopetankin koko juomisen tähän paikkaan!
Kyllä ne loukkaantuu ja tulee silmille kun alkoholistiksi aletaan syyttelemään "ihan turhasta".
Asia kannattaa ottaa puheeksi heti nyt, eikä vasta joskus, koska lapsen hyvinvointi on tässä uhattuna. Sanot vaimolle, että joko lähtee katkaisuhoitoon tai se on asumusero ja lapsi jää sulle. Voi tulla sitten selvinpäin ollessaan sun luo tapaamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP,et sitten parempaa keksinyt 😑Jos et itse keksi parempaa vastausta, niin kannattaa olla kirjoittamatta mitään...
Aloittajalle, ootko fb:ssä? Siellä kannattaa liittyä Alkoholistien läheiset -ryhmään.
Nää on ikäviä aiheita ja vaikeita ottaa puheeksi. Toisaalta ei ehkä auta muu kuin jotenkin rauhallisesti lähestyä ja ottaa puheeksi, syyttelemättä jne. Ikävä kyllä vastakaiku voi olla mitä vain. Oma äitini mm. todennut, että "ei mulla ole ongelmaa, voin lopettaa koska vain!". "Mutta ei tarvi, kun en halua!".
Varsinkaan alkoholisti äidit ei myönnä mitään. Meidän äiti on soittanut poliisit koska isäpuoli on pahoinpidellyt. Tosi asiassa äiti haukkui ensin isäpuolen ja sitten kaatui portaissa (kaatui siis oikeasti, näin koko tilanteen).
Kiva selittää poliisille että oikeastaan tässä oli kyllä sellainen tilanne että...
Miten et ole huomannut vaimosi olevan hiprakassa, jos tilanne on jo noin paha että pullojemmoja löytyy sieltä sun täältä? Kyllähän alkoholin nyt haistaa ja ei tuossa vaiheessa tissuttelua kyllä muutenkaan ihan normaalilla käytöksellä kuljeta. Huomasit alkoholin käytön vasta löytäessäsi jemmat? Omituiselta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkeinpä 100 prosenttisen varmasti vastakaiku asian puheeksi ottamiseen on hyökkäys ja loukkaantuminen. Vai onko joku joskus todistanut, että alkoholisti on sanonut ensimmäiseen huolestumiseen että totta muuten puhut, mullahan on alkoholiongelma! Onpa hyvä kun otit asian puheeksi, nytpä lopetankin koko juomisen tähän paikkaan!
Kyllä ne loukkaantuu ja tulee silmille kun alkoholistiksi aletaan syyttelemään "ihan turhasta".
Asia kannattaa ottaa puheeksi heti nyt, eikä vasta joskus, koska lapsen hyvinvointi on tässä uhattuna. Sanot vaimolle, että joko lähtee katkaisuhoitoon tai se on asumusero ja lapsi jää sulle. Voi tulla sitten selvinpäin ollessaan sun luo tapaamaan lasta.
Riippuu niin tyypistä. Itse kyllä myönsin että sellaiseksi tilanne on tosiaan päässyt kehittymään. Tiesin sen kyllä jo syvällä sisimmässä. Mutta ehkä en ollut vielä riittävän alkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
Miten et ole huomannut vaimosi olevan hiprakassa, jos tilanne on jo noin paha että pullojemmoja löytyy sieltä sun täältä? Kyllähän alkoholin nyt haistaa ja ei tuossa vaiheessa tissuttelua kyllä muutenkaan ihan normaalilla käytöksellä kuljeta. Huomasit alkoholin käytön vasta löytäessäsi jemmat? Omituiselta kuulostaa.
Olen huomannut vaimoni alkoholinkäyttön alusta alkaen, mutta hän puolustautuu aina sillä, että kai sitä nyt ruoan kanssa saa lasin, kaksi viiniä ottaa, eihän se maailmaa kaada. Haistan hänestä alkoholin, mutta toisaalta hän välttelee seuraani niin paljon kuin mahdollista. En silti olisi ihan uskonut löytäväni pullokätköjä. Se oli minulle kaikkein suurin järkytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut vaimoni alkoholinkäyttön alusta alkaen, mutta hän puolustautuu aina sillä, että kai sitä nyt ruoan kanssa saa lasin, kaksi viiniä ottaa, eihän se maailmaa kaada. Haistan hänestä alkoholin, mutta toisaalta hän välttelee seuraani niin paljon kuin mahdollista. En silti olisi ihan uskonut löytäväni pullokätköjä. Se oli minulle kaikkein suurin järkytys.
Juokse jo. Ota lapsi mukaan. Tuo tilanne tulee päättymään rumasti tavalla tai toisella ja lapsen paras on aina kasvaa ilman alkoholistia. Mitä jos jotain sattuu työpäivän aikana? Kuka tyttöäsi silloin auttaa, kun äiti on sekaisin kuin seinäkello?
Kiitos teille kaikille, jotka olette antaneet täällä hyviä neuvoja. Ne ovatkin tarpeen, kun en yksinkertaisesti kehtaa puhua tästä asiasta sukulaisille enkä myöskään työkavereiden kanssa. Hävettää kerta kaikkiaan niin paljon, että en pysty. Minun on otettava jo tänä iltana asia puheeksi vaimoni kanssa, näin ei voi eikä saa jatkua. Kiitos vielä kerran! :) Ehkä kaikki vielä järjestyy hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille, jotka olette antaneet täällä hyviä neuvoja. Ne ovatkin tarpeen, kun en yksinkertaisesti kehtaa puhua tästä asiasta sukulaisille enkä myöskään työkavereiden kanssa. Hävettää kerta kaikkiaan niin paljon, että en pysty. Minun on otettava jo tänä iltana asia puheeksi vaimoni kanssa, näin ei voi eikä saa jatkua. Kiitos vielä kerran! :) Ehkä kaikki vielä järjestyy hyväksi.
Jos anoppi on tolkun ihminen, niin sieltä saattaa löytyä apua. Äideillä on vaikutusvaltaa aikuistenkin lasten toimintaan ja toisaalta ovat ennenkin lastensa kanssa puhuneet vaikeistakin aiheista.
Oma äiti on myös näissä tilanteissa korvaamaton apu. Lapsi sinne yöksi, niin on pois kun aikuiset selvittävät välejään. Lapselle yö mummolassa on seikkailu.
AP,et sitten parempaa keksinyt 😑