Mikä ihme kaveriani vaivaa? Pelottavaa käytöstä.
Olen tuntenut yhden ihmisen lapsuudesta asti. Jossain vaiheessa huomasin kuinka hänen tyyli, persoona ja mielipiteet vaihtelee sen mukaan millaiseen mieheen hän ihastuu.
Ollaan kolmekymppisiä ja hänellä on ollut ainakin 12 parisuhdetta + monta kymmentä irtosuhdetta joista en tiedä varmaan puoliakaan.
Hän on ollut tässä vuosien aikana ainakin: metsästäjä, maailmanparantaja-vegaani, rock-tyylinen huumeiden käyttäjä, todella naisellinen, muunsukupuolinen, animetyylinen, bisnesnainen jne.
Nyt hän on tavannut taas uuden miehen joka on ns.lukutoukka ja todella hiljainen. Nyt tämä kaverini on muuttunut aseksuaaliksi ja kuulemma tämä mies sai hänet näkemään että on aseksuaali.
Mitähän seuraavaksi. En ymmärrä miten kenelläkään voi muuttua vaatteet, meikit, hiukset, luonne, mielipiteet ja näköjään seksuaalisuuskin sen mukaan kenen kanssa seurustelee?
Kommentit (17)
Ainakin yksi asia ei ollut totta .
Mikä tuossa pelottaa? Kaverisi on epävarma ja miellyttämishaluinen. Ei sen kummempaa.
Siis tuohan on aika yleistä. En nyt tiedä, mikä oikea sana sille on. Mutta sellaiset ihmiset, joilla ei ole ns. omaa selkärankaa, ovat monesti tuollaisia. Ei ole mitään omaa identiteettiä vaan eletään täysin muihin mukautumalla. Esim. narsistien lapsista tulee helposti tällaisia mutta toki muutenkin voi.
Siskoni on samanlainen. Teininä kun matkusteltiin kotimaassa, hän vaihtoi jopa paikalliseen murteeseen ja väitti puhetavan tarttuvan vaikka emme kovinkaan paljon puhelleet paikallisten kanssa. Noloa tommonen on, ei muuta. Oma analyysini on, ettei osaa arvostaa omaa persoonallisuuttaan vaan kokee muut paremmiksi kuin itsensä. Yrittää olla cool matkimalla, jos kokee vaikka sen poikakaverin coolimmaksi kuin itse on. Ja kyllä, siskoni on ollut syömishäiriöinen, bodaaja, muusikko, skeittari ja ties mitä, ihan vaan siksi kun silloiset poikakaverit olivat sellaisia.
Sinänsä outoa, että matkii poikaystävää, yleensä otetaan malliksi toinen nainen.
Mun ystävä oli etenkin nuorena sellainen, et se kopioi kaiken mitä tein, ulkonäön, seksuaalisen suuntautumisen, musiikkimaun ja ihan kaiken.
Nyt onneksi vähän hellittänyt, kun nähdään niin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni on samanlainen. Teininä kun matkusteltiin kotimaassa, hän vaihtoi jopa paikalliseen murteeseen ja väitti puhetavan tarttuvan vaikka emme kovinkaan paljon puhelleet paikallisten kanssa. Noloa tommonen on, ei muuta. Oma analyysini on, ettei osaa arvostaa omaa persoonallisuuttaan vaan kokee muut paremmiksi kuin itsensä. Yrittää olla cool matkimalla, jos kokee vaikka sen poikakaverin coolimmaksi kuin itse on. Ja kyllä, siskoni on ollut syömishäiriöinen, bodaaja, muusikko, skeittari ja ties mitä, ihan vaan siksi kun silloiset poikakaverit olivat sellaisia.
Ja hauskinta on se, että sisko piti mua aina junttina, koska olin oma itseni. Kuljeskelin yksin metsässä, kudoin villasukkia, kuuntelin iskelmää, kesätöissä kunnon haalarihommissa, eka autoni ei ollut hieno mutta toimiva peli, kaverit oli niitä kakkostason porukkaa enkä edes yrittänyt suosittujen kaveriksi. Nykyään olen tasapainoinen ja itsevarma aikuinen, sisko edelleen tekee kaikkensa miellyttääkseen bodarimiestään. Itse taas ajattelen, että jollen kelpaa omalle ukolle, saa hän potkaista mut sitten ulos. En ala mielistelemään ketään.
Mitä kaverisi vastaa, kun kysyt häneltä, miksi hän koko ajan vaihtaa itseään?
Yksi kaverini on samanlainen. Alkoi Metallican faniksi kun silloinen kihlattukin fanitti sitä, kummasti bändistä tuli hyi kun erosivat. Ja oli muuten 25 tuolloin, ei mikään teini!
Voisiko olla epävakaa? Itse en muuta itseäni kumppanin vuoksi, mutta olen muutoin hukassa identiteettini kanssa. Mulla on vähän kuin eri persoonallisuuksia, joilla kullakin on oma tyylinsä ja musiikkimakunsa, mielipiteensä sekä harrastuksensa. Aina näistä persoonista joku tulee esiin ja ottaa minut ns valtaansa ja olen tämä persoona jonkin aikaa.
Nämä tulevat vaiheittain, enkä saa päätettyä niistä tai niiden kestoista. Mulla on todettu epävakaa persoonallisuushäiriö ja estynyt persoonallisuus. Lisäksi on pakko-oireista häiriötä, masennusta ja ahdistusta. Minulla oli rankkoja kokemuksia lapsuudessa ja teini-iässä. Traumataustaa siis on.
Voin sanoa, että rankkaa on ja hävettää olla näin hukassa tämän ikäisenä.
N27
Moni eläin luonnossa sulautuu ympäristöönsä ja kykenee jopa vaihtamaan väriään kuten esim. kameleontti tai mustekalat.
Uppendaali puppendaali
Uppis puppis
Epävakaa mullekin tuli mieleen tai disso-oireilu, niissä on aika tyypillistä tuo identiteetin voimakas vaihtuvuus ja sisäisen tyhjyyden kokemukset. Harvemmin asiaan liittyy matkimista, mutta henkilöiden voimakas ihailu (/joskus sen kääntyminen päälaelleen) kuuluu myös taudinkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Epävakaa mullekin tuli mieleen tai disso-oireilu, niissä on aika tyypillistä tuo identiteetin voimakas vaihtuvuus ja sisäisen tyhjyyden kokemukset. Harvemmin asiaan liittyy matkimista, mutta henkilöiden voimakas ihailu (/joskus sen kääntyminen päälaelleen) kuuluu myös taudinkuvaan.
Jos johtuu jostakin vastaavasta, niin tuo on varmasti kaverillekin rankkaa, paljon rankempaa kuin sinulle. Eikä sitä pelätä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä outoa, että matkii poikaystävää, yleensä otetaan malliksi toinen nainen.
Mun ystävä oli etenkin nuorena sellainen, et se kopioi kaiken mitä tein, ulkonäön, seksuaalisen suuntautumisen, musiikkimaun ja ihan kaiken.
Nyt onneksi vähän hellittänyt, kun nähdään niin harvoin.
Hmm. Miksi nainen malliksi, kai läheisempään ihmiseen samaistuu enemmän.
Minulla taas oli teininä ystävä, joka vaati minulta tuota, että mukauduin hänen tapoihinsa elää. Mukauduinkin hänen seurassaan niiltä osin, kun se ei tuottanut minulle ongelmia. Mutta siinä meni raja, kun hän alkoi vaatimaan, että välttelisin omien ruoka-aineallergioideni lisäksi myös niitä ruoka-aineita, joille hän itse on allerginen. Hänellä ei kuitenkaan ollut minkäänlaista aikomusta välttää minulle sopimattomia ruoka-aineita. Toki silloin, kun teimme yhdessä ruokaa, teimme sellaista, mikä sopi molemmille. Mutta esim. ravintolassa hän saattoi kyllä tilata itselleen annoksen, jossa oli jotain minulle sopimatonta, mutta minä en olisi saanut tilata itselleni mitään, mikä on hänelle sopimatonta.
Epävakaa persoonallisuushäiriö. Tarvitsisi pitkän psykoterapian.
Surullistahan tuo on. Luultavasti häntä ei ikinä lapsena hyväksytty sellaisena kuin on.