Sairaanhoitjat miksi ette lähde ulkomaille töihin?
Koko ajan kuulee kavereilta ja lehdistä juttua huonoista palkasta jne. Miksette kähde ulkomaille?
Kommentit (17)
Olen jo. Terveisiä Tukholmasta! :)
Tosi moni on jo mennyt, sehän se ongelma onkin kun Suomesta karkaa hoitajat muualle. Mun vanhempien kotikaupungista Vaasasta lähtee joka vuosi kymmenittäin hoitajia Norjaan ja Ruotsiin. Norjassa hoitajan palkka noin 5000 euroa kk ja huomattavasti vähemmän kiirettä ja stressiä. Ruotsissakin hoitajien palkat yli 4000 euroa kk ja työ helpompaa ja lisiä saa enemmän.
Pitää vähän ajatella muitakin tässä kuin itseään.
Kun siellä pitää osata sitä ulkomaan kieltä. Ei vaikka edes sitä norjaakaan ihan kouluruotsipohjalta puhuta.
Olen ollut Ruotsissa ja lähden vuoden kuluttua Norjaan.
Kielitaidottomuus yleisesti. Suomenruotsalaiset voi lähteä helpostikin Ruotsiin tai Norjaan, mutta suomalainen vitosen kouluruotsilla ei niinkään. Englantia puhumalla selviää arabimaissa, missä on myös hyvät tienestit.
Mutta kielitaidottomuus estää lähtemisen, näin se vaan on.
Lapseni kummi lähti Dubaihin yksityiseen synnytyssairaalaan töihin. Vuosipalkka noin 130 000 euroa, upea asunto käytännössä ilmainen työnantajan tarjoamana. Tekee pääosin päivävuoroa ja päivystää, lisäksi työskentelee äitiysneuvolan puolella. Tykkää työstään kovasti eikä ole ihan heti tulossa takaisin.
Suurin osa sairaanhoitajista on kielitaidottomia juntteja. Edes englantia eivät osaa. Siksi eivät voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kun siellä pitää osata sitä ulkomaan kieltä. Ei vaikka edes sitä norjaakaan ihan kouluruotsipohjalta puhuta.
Norjassa pärjää ruotsilla ja englannilla. Olin itse 4 v töissä Norjassa (en hoitoalalla) ja skandinaviskan oppi kuukaudessa.
Et pärjää hoitajana, kun pitää ymmärtää mitä potilas sanoo ja myös ne nyanssit, jotka kuulee rivien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sairaanhoitajista on kielitaidottomia juntteja. Edes englantia eivät osaa. Siksi eivät voi lähteä.
Monet kuuskymppisetkin osaa nykyään englantia, viiskymppiset ja sitä nuoremmat osaa takuuvarmasti.
Lähdinkin vuonna 1997 ja olin 3,5 v, palattua vaihdoin alaa. Lähteminen oli elämäni paras päätös ja hieno kokemus, suosittelen-
Tyypillinen suomalainen ei uskalla lähteä ulkomaille (paitsi lomalle) eikä uskalla avata suutaan vieraalla kielellä, kun pelkää tekevänsä virheitä.
Ensin ei uskalla lähteä, kun on poikaystävä. Sitten ei voi lähteä, kun on perhe. Ja, ja, ja...
Terveisin perheellinen hoitoalan ammattilainen, 10 kertaa maasta toiseen muuttanut, myös perheen kanssa. Ensimmäisen kerran jätin poikaystäväni taakseni ja löysin hänet kuitenkin edestäni ;).
Koska Suomessa töissä oleva hyväpalkkainen mies ja lapset. Koska haluan asua ja työskennellä kotimaassani Suomessa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen ei uskalla lähteä ulkomaille (paitsi lomalle) eikä uskalla avata suutaan vieraalla kielellä, kun pelkää tekevänsä virheitä.
Ensin ei uskalla lähteä, kun on poikaystävä. Sitten ei voi lähteä, kun on perhe. Ja, ja, ja...Terveisin perheellinen hoitoalan ammattilainen, 10 kertaa maasta toiseen muuttanut, myös perheen kanssa. Ensimmäisen kerran jätin poikaystäväni taakseni ja löysin hänet kuitenkin edestäni ;).
Totta sä oot ainoa kansainvälinen suomalainen kun muut ei vaan uskalla.
En halua asua ulkomailla, enkä tehdä töitä vieraalla kielellä (edes englannilla vaikka sitä osaankin.
Oletko sokea vai kuuro? Todella moni on lähtenyt esim. Norjaan.