Ero tulossa
Tarvitsisin loogista järjen ääntä erotilanteeseen. Jotenkin omat aivot aivan solmussa ja varmaan aika yksinkertaiseen asiaan pyydän ohjausta.
Ero siis tulossa, asutaan kumppanin omistamassa asunnossa ja oma asunto vuokrattuna. Miten toimisit tässä, etsisit oman vuokrakämpän vai irtisanoisitko toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella vuokralla olevat ihmiset?
Kommentit (16)
Jos oman vuokra-asunnon sijainti olisi itselle hyvä, niin muuttaisin itse sinne.
Minä irtisanoisin vuokralaiset, jos tuosta asunnosta on hyviä muistoja. On hyvä säilyttää jotain tuttua elämässä edellyttäen, että siitä on hyvät muistot.
Jaahas,ai tämmöisiä huolia on nyt sitten AP:lla🤮
Voi jessus sentään tätä skeidan määrää mitä täällä on😤
Mitenkäs kauan vuokralainen saa asunnossa asua? Jos pidemmän aikaa, niin ottaisin itselleni väliaikaisen vuokra-asunnon. Saman katon alla pidemmän aikaa exän kanssa eläminen ei ole hyvä asia. Been there, done that. Usko minua.
no tuo on ihan kyse euroista. Jos saat siitä omasta asunosta tuloja enemän kuin mitä maksat uudesta vuokrakämpästäsi, sitten et irtisano vuokralaisia. Jos jäät tappiolle, sitten irtisanot sopimuksen.
Jos sua ei haittaa, että saat vuokralaiset ulos vasta puolen vuoden päästä niin sitten irtisano. Itse kyllä ehdottomasti etsisin uuden vuokrakämpän itselleni aluksi. Tai siis itse ehdottomasti en eroaisi, mutta jos puoliso häipyisi niin ehkä sitten.
Vuokraisin itselle oman asunnon.
En tosiaan odottaisi puolta vuotta oman asunnon vapautumista exän nurkissa....
Vuokranantaja ei saa vuokralaisia ulos kuukauden irtisanomisajalla...
Voi olla, että joudut jokatapauksessa ottamaan väliaikaisen asunnon. Kannattaa silti kysyä, jos vuokralaiset ovat halukkaita lähtemään nopeasti ja voisit muuttaa heti omaan asuntoosi. Anna vaikka vähän alennusta.
Muuttaisin siihen omaan eli sanoisin vuokrasopimuksen irti
Mistä puolesta vuodesta te höpisette. 1 kk irtisanomisaika on yleensä vuokrasopimuksissa eikä mitään puolta vuotta
Ottaisin aluksi vuokra-asunnon, jotta antaisin vuokralaisille tarpeeksi aikaa muuttaa muualle ja sitten vuoden päästä muuttaisin siihen omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mistä puolesta vuodesta te höpisette. 1 kk irtisanomisaika on yleensä vuokrasopimuksissa eikä mitään puolta vuotta
Ei vuokranantajalla. Vuokranantajalla se on 3kk jos vuokralainen on asunut alle vuoden ja 6kk jos yli.
Vierailija kirjoitti:
Jep, vuokralaisen irtisanoessa kuukausi, mutta :
Lakisääteiset irtisanomisajat
Alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteissa irtisanomisaika on 3 kuukautta.
Vähintään vuoden kestäneissä vuokrasuhteissa 6 kuukautta.
Irtisanominen on aina annettava kirjallisesti ja todisteellisesti. Lisäksi ilmoituksessa on mainittava irtisanomisen peruste ja sopimuksen päättymisajankohta.
Pitäisin nykyiset vuokralaiset, jos ovat hyviä. Sellaisia ei kannata heivata pihalle. Omassa vuokra-asunnossa vaihtui asukkaat n. vuoden välein (nuoria pareja, jotka alkoivat perustelemaan perheitä ja halusivat suurempaan) kunnes sitten nykyiset (40+ lapseton pariskunta) tuntuvat pysyvän kuin tatti ja hyvä niin. Tuo vuokralaisten vaihtuminen maksaa sikana ja ilmoituksineen ja näyttöineen on yhtä he***ttiä, etkä koskaan tiedä varmasti millaiset asukkaat saat seuraavaksi. Häviät lisäksi vaihdossa ainakin kuukauden vuokran.
Irtisano vuokrasopimus ja muuta väliaikaisesti vuokralle esim. Saton tai vastaavan vuokrakämppään, niissä ei ole määräaikaisuuksia. Vuokralaiset voivat muuttaa aikaisemminkin pois kuin sen 6kk varoajalla, joten pääset sinne heti kun saat avaimet käteen.
Ihan riippuu tilanteesta ja vsrsinkin missä se oma vuokra-asunto on, sopiiko nykyisiin kuvioihin.