Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyin kaverilta apua lupakuvien tekoon. Tarvitsen piirustuksia rakennuslupaa varten.

Vierailija
02.06.2021 |

Kaveri on rakennusinsinööri ja osaa käyttää tietokonetta sujuvasti. Vastasi pyyntööni, että piirtää kyllä mutta 2000 euroa pitäisi saada.
Olen katsonut youtubesta videoita missä omakotitalo piirretään tietokoneohjelmilla alle tunnissa. Kuinka kaverini edes kehtasi heittää minulle tuollaisen summan. Onko muilla yhtä ahneita kavereita?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hinta tuntuu kovalta, niin pyydä toki tarjouksia muiltakin tahoilta. Tai ainahan voit opiskella itsekin rakennusinsinööriksi ja piirtää itse. 

Vierailija
2/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen pyytää ammattilaisen palkan ja sinä valitat siitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä olisit tarvinnut ne "ystävänpalveluksena" ilmaiseksi?

Vierailija
4/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on just se kohta mistä kannattaa säästää ja tehdä itse vaan ne piirustukset - ei se voi olla niin vaikeeta 😂

Vaikka kaveri tekisi ihan vaan kaverin palveluksena ne piirustukset niin kai sinä nyt kuitenkin oletat voivasi luottaa siihen, että kun se rakennus täytyy rakentaa niitten lupapiirrosten mukaan niin voit kanssa luottaa, että ne on kunnossa?

Ei kannata ruveta rakentamaan laisinkaan tuolla mentaliteetilla.

Vierailija
5/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei ne lupakuvat ihan tunnissa synny ammattilaiseltakaan ja otettahan huomioon paljonko niiden eteen on nähty työtä. Tuskin suunnittelijan apu niinhin kuviin edes loppuu. Hyvä että ottaa hintaa. 

Voit tietenkin kostaa sille  ja ostaa ne ilman kuittia. Sitten käräytätä verottajalle niin kaikkilla hyvä mieli ja kaikki voittaa.

Vierailija
6/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun on työssä, jossa muun ohessa saa kirjoittaa erilaisia asiakirjoja ja tehdä erilaisia piirrustuksia, niin onhan se erikoista, että tällaista työtä vielä on kun aivan varmasti moni voisi tehdä vasaavia asiakirjoja ja piirrustuksia ja laskelmia itse. Ja vielä ihan ilmaiseksi. Mutta jos jotain menee sitten näiden asiakirjojen ja piirrusteusten ja laskelmien perusteella pieleen niin se on tietysti aina jonkun muun vika.   

Vierailija
7/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
8/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset piirrä itse, jos olet kerran opetusvideonkin nähnyt? Tunti vaan turhaantuu aikaa.

Vierailija
9/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne lupakuvat oo pelkästään se talon pohjapiirros: esim. asemapiirrokseen voi mennä aikaa reilustikin, jos on hankalampi tontti / kaava. Pohjan lisäksi leikkaus, rakennetyypit jne. Nämä siis rakennuspiirustuksia.

Myöhemmin tarvitaan sitten vielä rakennepiirustukset erikseen eli perustuksen mittapiirros, katosta omansa jne. Kaikessa myös vastuu painaa eli suunnittelijaa syytetään, jos joku menee pieleen.

Eli pari tonnia aivan käypänen hinta tällaisesta.

Vierailija
10/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun kavereissa putkimiehiä, sähkömiehiä ja timpureita myös? Kun kaikilta pyydät palveluksena vähän apuja projektiin, niin sullehan tulee halpa talo. Toivottavasti itselläsikin on jotain osaamista vastapalveluksiksi..

Vierailija
11/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on provo, mutta muistutti ajasta ennen tietokoneita, jolloin kuvat piirrettiin käsin muoville. Piirsin appiukolle kuvat ilmaiseksi. Ei edes ehdottanut hintaa, sanoi että se kuului tehtäviini. Ehkäpä tämän orastavan lähes sukulaisuus-suhteeseen verrattavissa olevan asian takia. Tein piirrustuksia öisin ja niihin meni aikaa ehkä kuukausi, kun pidin välillä vapaatakin. Vähän väliä oltiin kyselemässä milloin on valmista.

Älkää kyselkö mitään ilmaistyöntekijöitä. Niitä ammattilaisia löytyy googlailemalla ja muinoin puhelinluettelo niitä pursusi.

Vierailija
12/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun kavereissa putkimiehiä, sähkömiehiä ja timpureita myös? Kun kaikilta pyydät palveluksena vähän apuja projektiin, niin sullehan tulee halpa talo. Toivottavasti itselläsikin on jotain osaamista vastapalveluksiksi..

Ei löydy rakentajia vaan palkataan hommaan sellaiset(olen myös itse apumiehenä) Ajattelin, että kun tuollaiset piirustukset ovat pieni homma ammattilaiselle voisin vähän säästää siinä.

Vierailija
13/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan autettu toisiamme aiemminkin ties missä asioissa. Kukkien kastelua, kyydittämistä autolla lentokentälle, postin hakua jne.

Vierailija
14/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo siis valmiiksi suunniteltu, tarvisi vain lupakuvat? Vai että alkaisit luetella että kolme makkaria ja keittiöön saareke jne?

Kaksi tonnia on paljonlaisesti, mutta nyt lienee jonkinlainen rakennusboomi menossa.

Vierailija
15/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talo siis valmiiksi suunniteltu, tarvisi vain lupakuvat? Vai että alkaisit luetella että kolme makkaria ja keittiöön saareke jne?

Kaksi tonnia on paljonlaisesti, mutta nyt lienee jonkinlainen rakennusboomi menossa.

Anteeksi sarkasmi, mutta Kiinastako meinasit tilata. Meillä pelkät yläpohjan raudoituskuvat yli 600e

Vierailija
16/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On suunniteltu.

Vierailija
17/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan autettu toisiamme aiemminkin ties missä asioissa. Kukkien kastelua, kyydittämistä autolla lentokentälle, postin hakua jne.

Nuo on ihan eri asia kuin se että ystävällesi tuo on ammattitaitoa vaativa työ jolla elättää itsensä ja mahdollisesti perheensä.

Vierailija
18/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on ihan eri asia kuin se että ystävällesi tuo on ammattitaitoa vaativa työ jolla elättää itsensä ja mahdollisesti perheensä.

Keveri on palkkatöissä. 

Vierailija
19/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin että rakensin ensin ja piirsin vasta sitten.

Helpompi piirtää kun on jo valmis kohde.

Vierailija
20/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein niin että rakensin ensin ja piirsin vasta sitten.

Helpompi piirtää kun on jo valmis kohde.

Tällä tavalla rakennusvalvonta voi määrätä talon purettavaksi, jos ei vastaa rakennusmääräyksiä, lupamaksut kaksinkertaiset ja voi myöskin mennä poliisitutkimukseen. Nykyään suunnittelijan ammattitaitoon kiinnitetään erityishuomiota ja täytyy olla myös luvat kunnossa. Suunnittelijalla on vastuu, josta on myöskin syytä antaa oikea palkkio.

Siitä vaan kokeilemaan uhkapelillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi