Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko auringossaolo vaarallista jos ei pala?

Vierailija
02.06.2021 |

En ikinä ole palanut Suomessa, ihotyyppi helposti ruskettuva. Nautin lämmöstä enkä osaa varoa aurinkoa. Onko auringossaolo silti vaarallista?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on. Laittaisin ainakin jotain aurinkovoidetta.

Vierailija
2/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä lailla se palamattomilla on se ihosyöpäriski. Se nyt ei liity palamiseen tai ruskettumiseen vaan auringon UV säteilyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rusketutkin helposti, niin silti ihosi on vaalea (jos olet täysin suomalainen).

Vierailija
4/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskettuminen on seurausta auringonvalon aiheuttamasta ihosolujen DNA-vauriosta.

Vierailija
5/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla vielä tällä vuosituhannella noin tietämätön auringon UV säteilyn vaaroista ? 

Vierailija
6/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aurinko myös parantaa ja on hyvä hormoneille ja D-vitamiinille, olen ottanut aurinkoa ilman suojaa (vaalea ja helposti palava iho) 20 min vatsa + 20 min selkä. Siinä ajassa saa parantavat vaikutukset, muttei rasita elimistöä liikaa. Ja olen siis oikeasti kellottanut tuota aikaa enkä lojuisi auringossa ilman suojaa tuntikausia. 

Vierailija
7/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman aurinkoa ei tällä planeetalla olisi elämää, joten tuskin tuo nyt kovin vaarallista on.

Vierailija
8/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat melanoomapotilaat ovat kaikki olleet sellaisia, jotka eivät pala helposti.

Vierailija
9/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat melanoomapotilaat ovat kaikki olleet sellaisia, jotka eivät pala helposti.

Varmaan siksi, koska sellaiset lojuvat eniten auringossa, kun ruskettuvat helposti. Minä rusketun helposti ja on myös paljon luomia, niin enpä enää ilman suojia makaa auringossa. Pihahommia tehdessäni käytän myös aurinkorasvaa.

Vierailija
10/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuudella auringonvalo tekee hyvää. Se aikaansaa kehossa D-vitamiinia tuottavan prosessin, jolla on itsessään terveyttä edistäviä vaikutuksia. Se vähentää tulehduksia ja mm. sydänsairauksien riskiä.

Ulkoilmatyöntekijöillä on muita vähemmän ihösyöpiä. Paljon aurinkoa saavat saavat muita useammin ihosyöpiä, mutta kuolevat niihin harvemmin. Vähän aurinkoa saavat kansat sairastavat enemmän kuin enemmän aurinkoa saavat.

Itse käytän sinkkioksidiaurinkovoidetta etenkin alkukesästä, ja oleilen auringossa ulkona liikkuen niin paljon kuin jaksan ja tuntuu mukavalta. Toki menen myös varjoon välillä, suojaan ihoa tarvittaessa myös vaatteilla, jne.

Vierailija
11/11 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vinkki, että menee aurinkoon pariksikymmeneksi minuutiksi vatsa paljaana niin alkaa vatsarasva sulaa. Ei saa mennä heti suihkuun, vaikka olisi hionnut. Ja siis ilman mekaanista aurinkosuojaa, jotta iho saa sen auringon. Aurinkosuojaa voi vahvistaa myös suun kautta nautittuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi