Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivittäisostokset luottkortilla, mikä logiikka tässä on (en tajua)?

Vierailija
29.05.2021 |

- Mä ostan kaiken ruoan ja päivittäistavarat luottokortilla. Mutta en käytä luotto- ominaisuutta, vaan käytän Visaa maksuaikakorttina eli maksan kerran kuussa kaiken pois. Ei mene tilinhoitomaksua eikä korkoa. Tykkään tehdä näin, ei ole siitä kiinni että ei olisi rahaa.

- Mikä tässä on pointti, siis miksi et käytä pankkikorttiominaisuutta niin, että maksat ostokset saman tien?

- Kuten totesin, mä tykkään tehdä näin. Tiedän aina tasan tarkalleen paljonko mun kuukauden kulut on. Kyllä, olen kontrollifriikki.

- - -

Itse olen tehnyt tuon saman "kontrollifriikkauksen" niin että siirrän joka kuukausi palkkapäivänä kuukauden talousrahat (= tietty laskettu päiväbudjetti) taloustilille S-Pankkiin josta saa ilmaisen S-Visa Electronin ja sillä maksan kaikki perusmenot ja saan maksutapaedunkin. Sitten jos täytyy ostaa jotain extraa, ostan ne toisista rahoista joita olen kerryttänyt noiden talousmenojen päälle monelle eri tilille jaettuna eri käyttötarkoituksiin. Esim. kaikki auton kulut menee toiselta autotililtä jonne kerrytän rahaa joka kuukausi 250 €, menevät sieltä sitten autoveroihin, vakuutuksiin, korjauksiin, katsastukseen, bensaan jne.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas. Nostit kommenttini ihan omaksi ketjuksi, aikamoista. Siinä on ihan vaan se logiikka, että minä maksan edellisen kuukauden ruoat könttänä joka kuukauden 15. päivä, koska VALITSEN tehdä niin. Koska HALUAN maksaa ne niin. Ei siihen sen kummempaa vaadita. Miksi tämä on sinulle noin iso ongelma, että teen toisin kuin sinä?

Vierailija
2/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. ilmaista lainaa. Ei sillä etenkään näin nollakorkojen aikana hirveästi ole merkitystä, mutta jos normi säästötililtä saisi vaikka 2% pa. koron niin kannattaisi rahat kierrättää kuukauden sitä kautta ja maksaa luottokortin saldo nollille vasta eräpäivänä. Pienikin on kotiinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ketään kiinnostaa toisen tekemiset noin paljon? Kukin tekee miten tekee.

Vierailija
4/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella myös tulee luottokorttiostoksista kaikenlaisia bonuksia ja etuja , kun tarpeeksi käyttää kuussa. Minulla ainakin menee kaikki pankin palvelumaksut näin ja kertyy vielä jotain matkabonuksia.

Vierailija
5/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas. Nostit kommenttini ihan omaksi ketjuksi, aikamoista. Siinä on ihan vaan se logiikka, että minä maksan edellisen kuukauden ruoat könttänä joka kuukauden 15. päivä, koska VALITSEN tehdä niin. Koska HALUAN maksaa ne niin. Ei siihen sen kummempaa vaadita. Miksi tämä on sinulle noin iso ongelma, että teen toisin kuin sinä?

Juuri siksi kun en tajua noita perusteluja. Olet kontrollifriikki ja haluat tietää kuukauden menosi sentilleen. Niin? Tämä ei kerro yhtään mitään miksi olet valinnut noin oudon rahankäyttötavan.

Vierailija
6/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi jos käytät amexia, kerrytät bonusta. Minä olen 4v ajan, paitsi viime vuonna, lentänyt businesluokassa Lontooseen ja takaisin, ihan ilmaiseksi. Tai no joinain vuosina on pitänyt pistää satanen omia, säännöt välillä muuttuu. Saan normaalit s-bonukset etukortilla ja lisäksi Amexilla oman maksukorttiedun.

Vierailija
7/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin tehdään juuri kuten aloituksen lainauksessa. Korkoja ei mene ja eräpäivänä lasku on helppo laittaa puoliksi sen sijaan, että siirtelisi rahoja yhteiselle taloustilille mututuntumalla. Luottokorttia käyttämällä tienattiin mm. ilmaiset lennot aikoinaan.

Vierailija
8/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotolla kirjoitti:

Mekin tehdään juuri kuten aloituksen lainauksessa. Korkoja ei mene ja eräpäivänä lasku on helppo laittaa puoliksi sen sijaan, että siirtelisi rahoja yhteiselle taloustilille mututuntumalla. Luottokorttia käyttämällä tienattiin mm. ilmaiset lennot aikoinaan.

Tämä onkin ymmärrettävä selitys että laskulla on useampi maksaja (ja kerryttää bonuksiakin)

Vierailija
9/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli perheineen toimii noin. Tykkäävät siitä, että kaikki kuukauden ostokset kirjautuvat. Helpompaa kuin talouden kirjanpito erikseen kirjoittamalla.

Vierailija
10/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaiken Google payllä, joka veloitetaan luottokortilla. Luottokorttilasku on automaattisesti hyväksyttynä e-laskuna.

Vierailija
11/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan ja päivittäistavaroiden ostaminen velaksi tai luottokortilla on hyvin pitkät perinteet, jokainen muistaa sen omasta lapsuudesta, oli 30v tai 90v. Nykyään se tehdään kortilla, ennen jokaisessa kaupassa oli tiliasiakkaat, jota mainostettiin ja oli yksi markkinointikeino ja pienissä kaupoissa vielä nykyään.

Luulen, rikkailla olevan syynä sijoitus ja tuotto, jolloin raha voidaan sijoittaa kuukaudeksi esim. pörssiosakkeisiin ja siitä voi saada hyvän tuoton, jos osakekurssi sattuu nousemaan.

Pienituloisilla ja vähävaraisille se luo turvaa, jos sattuu yllättäviä menoja, lapsen lääkkeitä tai kengät hajoavat tai muita ylimääräisiä menoja ja on käytettävissä "ylimääräistä" rahaa, kun luottokortin avulla voi siirtää maksua.

Ja kaikki eivät voi säästää puskurirahastoa itselleen, yllättäviä menoja varten, jos elää tuilla tai pienellä palkalla. Säästöön ei vain jää, kun välttämättömät kulut vie tulot.

Vierailija
12/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ruokakaupassa tili, maksetaan kerran kuussa.

Vierailija
13/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ketään kiinnostaa toisen tekemiset noin paljon? Kukin tekee miten tekee.

Eikä vain se, vaan jos teksti on "varastettu" toisen aloituksen yhteydestä ja toiselta kommentoijalta, ilman mitään lähdettä tai viittausta.

Tämä aloitus ei kaipsisi ainuttakaan kommenttia, vaan nyt ollaan rikoksen polulla ja moraalisesti väärin.

Kuinkas kehtaat ap? Lue säännöt!