Mummu hoitaa vauvaa oman tapansa mukaan
Mulla menee hermot. Mun oma mummo on käymässä ja oon pyytänyt välillä apua, mutta vauvan hoidossa ollaan ihan eri linjoilla. Hän on koko ajan pukemassa vauvaa vilttiin, sanoin, että ei vauvalla kylmä oo, että se on yleistä että vauvan kädet on kylmät. Mummu sanoo, että silloin sillä on kylmä, kun kädetkin ovat. Sitten, kun vauva itkee ja huomaan, että on n nälkää, niin mummo sanoo ettei saa antaa lisää maitoa, että vauvalla on vatsa kipeä, kun tolla lailla puklaa. Sanoin, että se on normaalia että vauvat puklaa joskus enemmän ja vähemmän. Sitten mulla menee vaan hermot, kun koko ajan tulee jotain neuvoa, vaikka, hyvää tarkoittaakin.
Kommentit (20)
No jos ei ole tavoitteena hoidattaa sitä vauvaa 24/7 sillä mummolla, niin mitäpä luulet, meneekö se vauva rikki, vaikka mummo välillä hoitaisikin sitä vähän eri tavalla kuin sinun mielestäsi on ideaalista? Anna mummon hoitaa hetken aikaa, kuten haluaa, ja hoida sinä sitten se 99 % ajasta niin kuin itse haluat.
No jaksanhan mä. Miksei ikinä voi kunnioittaa sitä, että osais itse äitinä tehdä myös päätöksiä. Ei oo kivaa, kun mitätöidään se, ettei osais itse tehdä ratkaisuja.
Anna mun veikata: ensimmäinen lapsi ja vielä hirveät hormonihuurut päällä? Silloin mitättömät asiat muuttuvat valtaviksi ja kaikki muut saavat kärsiä. Menee ohi ajan kanssa, älä huoli. On mennyt ainakin valtaosalta meistä äideistä. Anna mummun hoitaa ja neuvoa, hyvää se tarkoittaa, eikä nyt varmaan kuitenkaan koko aikaa siellä teillä pyöri.
Se nyt vaan on hyväksyttävä että kun lapsen toiselle hoitoon antaa, pitää omaa kontrollia höllätä.
Antamasi esimerkit eivät ole vaarallisia.
Ymmärtäisin jos vauvalle tyrkytettäisiin sokeria tai esim omalleni 6kk ikäisenä lettua.
Eiköhän se mummo hetken pärjää vauvan kanssa, lähde sinä vaikka ulos kävelylle! Olisin kiitollinen jos saisin vähän aikaa hengähtää omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on hyväksyttävä että kun lapsen toiselle hoitoon antaa, pitää omaa kontrollia höllätä.
Ymmärtäisin jos vauvalle tyrkytettäisiin sokeria tai esim omalleni 6kk ikäisenä lettua.
Ei se vauva siihen satunnaiseen sokeriin tai 6 kk iässä yhteen lettuunkaan kuole. Eri asia sitten, jos on monena päivänä viikosta hoidossa ja aina annetaan pelkkää herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos vauvalle tyrkytettäisiin sokeria tai esim omalleni 6kk ikäisenä lettua.Ei se vauva siihen satunnaiseen sokeriin tai 6 kk iässä yhteen lettuunkaan kuole. Eri asia sitten, jos on monena päivänä viikosta hoidossa ja aina annetaan pelkkää herkkua.
No ei se vauva sitä sokeria tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin jos vauvalle tyrkytettäisiin sokeria tai esim omalleni 6kk ikäisenä lettua.Ei se vauva siihen satunnaiseen sokeriin tai 6 kk iässä yhteen lettuunkaan kuole. Eri asia sitten, jos on monena päivänä viikosta hoidossa ja aina annetaan pelkkää herkkua.
No ei se vauva sitä sokeria tarvi.
Ei, mutta ei siitäkään kannata elämää suurempaa juttua tehdä, jos joku sitä satunnaisesti antaakin. Oikeasti, järki käteen ja kohtuus kaikessa. Se vauva ei jää välittömään sokerikoukkuun, menetä kaikkia vielä puhkeamattomia hampaitaan, saa rasvamaksaa tai kakkostyypin diabetestä tai paisahda ylipainoiseksi pullahiireksi satunnaisista letuista. Eri asia on tietysti, jos annetaan jatkuvasti ja päivittäin. Anteeksi, mutta välillä en tiedä, itkeäkö vai nauraako osalle näistä nykyäitien mustavalkoisuuksista.
T: 45-vuotias muinaisjäännös
Et ärsyynny turhaan ja ratkaisukin on helppo. Hoida itse oma vauvasi. En minäkään tykkäisi jos joku hoitaisi vauvaani aivan päin vastoin kuin ohjeistan. Tottakai tunnen lapseni paremmin kuin muut. Mutta en kyllä asiasta sen enempää nurisisi vaan hoitaisin itse, niin vauva saisi ansaitsemaansa kunnollista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hoida itse sitten pentusi, niin ei tarvitse vinkua täällä.
Oletko joku lasten vihaaja, kun käytät tollasta kieltä?
Vierailija kirjoitti:
No jaksanhan mä. Miksei ikinä voi kunnioittaa sitä, että osais itse äitinä tehdä myös päätöksiä. Ei oo kivaa, kun mitätöidään se, ettei osais itse tehdä ratkaisuja.
Totta! Otan osaa ja ymmärrän, että tilanne rassaa. Koeta kestää, eiköhän se ajallaan lähde pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ihan totta kyllä. Kirjoitin tuon lainaamasi kommentin ja tarkennan.
Kaverini on todella sokerivastainen ja hänen mukaansa mummu on kokoajan tyrkyttämässä herkkuja lapselle. Välit ovat ihan tulehtuneet tämän vuoksi kun kumpikin roukkuu omassa kannassaan.
Ja tuo lettu. Vauvani ei osannut kiinteitä vielä syödä, siis sormiruokailla pahan refluksin vuoksi ja oksensi herkästi. Ja toisekseen lettu oli lehmänmaitoon tehty, jolle vauva on muutenkin yliherkkä, eikä voinut tavallisia korvikkeita käyttää.
Vilttiä en nyt niin pahana ottaisi, jossei vauvalla kuumakaan tule viltistä niin mitä väliä tuleeko lisäksi viltti? Tuon maitopukluhomman ymmärrän täysin! En ymmärrä miten muut vastaajat vähätelleet sitä?! Jos vauva ITKEE nälkäänsä ja mummo sanoo että ei maitoa koska puklaa?! Haloo! Ap täysin oikeassa että jotkut vauvat puklailee vaikka kuinka ja miten sattuu ja kaaressakin lentää eikä se ole siksi että maha täynnä ja jos vauvalla nälkäitku TÄYTYY maitoa antaa! Toivon että ap:n vauva on sitä saanut kummiskin? Vaikkakin ärsyttävä mummo sanonut ei....
mee nyt hoitaa sitä vauvaas
äläkä täällä narise mitättömästä