Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytyksen jälkeinen liikunta - miksi pelotellaan niin paljon?

Vierailija
26.05.2021 |

Miksi naisen kehosta puhutaan nykyään niin kuin se olisi synnytyksen jälkeen pilalla? Totta kai synnytyksestä palautuminen ottaa aikansa, mutta nykyään asiasta puhutaan jopa syyllistävään sävyyn. Olen ärtynyt joka puolelta tulevista ristiriitaisista ohjeista. Pitäisi liikkua, mutta mitään ei saa tehdä. Juosta saa kuulemma vasta vuoden päästä synnytyksestä, muuten saa vähintään laskeuman. Millään tavallisilla jumppatunneilla ei saa käydä vaan sen sijaan pitää ostaa kalliita äitiysfysioterapeuttien tunteja. Vaunujakaan ei saa työntää kaksin käsin, koska se on kuulemma palautuvalle keholle huonoksi.

Neuvolalääkärit eivät tiedä mistään mitään ja jos heidän antamaansa liikuntalupaa kuuntelee, pilaa kehonsa.

Tuntuu että äitien syyllistämiseen ja kiusaamiseen on löytynyt taas yksi oma muotonsa. Ja ainakin miljoona eri yritystä, jotka myyvät äitijumppiaan pelottelemalla.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millä sivustoilla olet käynyt mutta itse olen törmännyt ohjeisiin kuunnella omaa kehoa ja totutella kehoa liikuntaan pienin askelin. Esimerkiksi juokseminen on ok puolen vuoden päästä synnytyksestä, jos keho on palautunut tarpeeksi. Silloinkaan ei lähdetä juoksemaan heti pitkää lenkkiä vaan kevyesti liikkeelle. 

Ymmärrän kyllä yrityksiä, jotka kauppaavat kaiken maailman äitiliikuntakursseja. Pelko myy ja on hyvää bisnestä. Samalla tavallahan vauvoillekin myydään vaikka mitä tarpeellista ja joskus myös tarpeetonta. Netti on täynnä listoja siitä mitä on "pakko" hankkia etukäteen vauvalle. Äitienkin osalta myynti aloitetaan jo raskausaikana. On vaikka mitä raskausajan liikuntaa yms ja treeniohjelmia, jotta olisi mahdollisimman hyvässä kunnossa ennen synnytystä, koska synnytys ei muuten mitenkään onnistu.

No näin juuri, kumma juttu että onnistui synnytys ilman näitä valmennuksia. 🤭

Juoksemisesta olen kuullut nyt kaikkea neljän kuukauden ja vuoden väliltä, milloin saisi aloittaa. Taannoin törmäsin muuten äitiysjumppamyyjien videoon, jossa sanottiin, että oman kehon kuuntelu on sekin väärä neuvo! Koska nainen ei kuulemma itse voi kehonsa kuntoa tunnistaa, vain (maksettu) äitiysfysioterapeutti voi nähdä kunnon.

Ap

Mikä firma tollasta satuilee? Johan on röyhkeätä.

Vierailija
22/23 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama kokemus. Ohjeet ovat epämääräisiä eikä missään tutkita edes onko kroppa palautunut riittävästi. On sitä paitsi outoa, että neuvolassakin vain todetaan, että joojoo palaa vaan entisen liikunnan pariin eikä edes tiedetä millainen liikuntatausta äidillä on. Jonkinlaista äitiysfysioterapeutin konsultaatiota pitäisi neuvolasta tarjota ihan rutiinisti raskauden jälkeen kuntoutumisen tueksi. Parhaimmat liikuntavinkit raskauden jälkeen olen saanut liikunta-alan ammattilaisilta (äideiltä), joilla on useampi lapsi. Neuvolassa ei edes lääkärillä ole näistä asioista mitään osaamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaaduin kävelyllä ihan silleen kevyesti mutta pyllylleen pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Nousin ja jatkoin kävelyä kun eihän tuommoisesta pienestä kaatumisesta mitään tietenkään tule eikä koskenut kovinkaan. No, häntäluuhan siinä murtui. Oli muuten kivulias monta viikkoa!

Olin järkyttynyt miten noin pienestä kaatumisesta voikin häntäluu murtua! Lääkäri tokaisi että ei olisi tullut mitään jos en olisi juuri synnyttänyt.

Tämä nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, kaatua nyt voi ihan mitään tekemättäkin.