Synnytyksen jälkeinen liikunta - miksi pelotellaan niin paljon?
Miksi naisen kehosta puhutaan nykyään niin kuin se olisi synnytyksen jälkeen pilalla? Totta kai synnytyksestä palautuminen ottaa aikansa, mutta nykyään asiasta puhutaan jopa syyllistävään sävyyn. Olen ärtynyt joka puolelta tulevista ristiriitaisista ohjeista. Pitäisi liikkua, mutta mitään ei saa tehdä. Juosta saa kuulemma vasta vuoden päästä synnytyksestä, muuten saa vähintään laskeuman. Millään tavallisilla jumppatunneilla ei saa käydä vaan sen sijaan pitää ostaa kalliita äitiysfysioterapeuttien tunteja. Vaunujakaan ei saa työntää kaksin käsin, koska se on kuulemma palautuvalle keholle huonoksi.
Neuvolalääkärit eivät tiedä mistään mitään ja jos heidän antamaansa liikuntalupaa kuuntelee, pilaa kehonsa.
Tuntuu että äitien syyllistämiseen ja kiusaamiseen on löytynyt taas yksi oma muotonsa. Ja ainakin miljoona eri yritystä, jotka myyvät äitijumppiaan pelottelemalla.
Kommentit (23)
Itsellä sama kokemus. Ohjeet ovat epämääräisiä eikä missään tutkita edes onko kroppa palautunut riittävästi. On sitä paitsi outoa, että neuvolassakin vain todetaan, että joojoo palaa vaan entisen liikunnan pariin eikä edes tiedetä millainen liikuntatausta äidillä on. Jonkinlaista äitiysfysioterapeutin konsultaatiota pitäisi neuvolasta tarjota ihan rutiinisti raskauden jälkeen kuntoutumisen tueksi. Parhaimmat liikuntavinkit raskauden jälkeen olen saanut liikunta-alan ammattilaisilta (äideiltä), joilla on useampi lapsi. Neuvolassa ei edes lääkärillä ole näistä asioista mitään osaamista.
Minä kaaduin kävelyllä ihan silleen kevyesti mutta pyllylleen pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Nousin ja jatkoin kävelyä kun eihän tuommoisesta pienestä kaatumisesta mitään tietenkään tule eikä koskenut kovinkaan. No, häntäluuhan siinä murtui. Oli muuten kivulias monta viikkoa!
Olin järkyttynyt miten noin pienestä kaatumisesta voikin häntäluu murtua! Lääkäri tokaisi että ei olisi tullut mitään jos en olisi juuri synnyttänyt.
Tämä nyt ei varsinaisesti aiheeseen liity, kaatua nyt voi ihan mitään tekemättäkin.
Mikä firma tollasta satuilee? Johan on röyhkeätä.