riittääkö 1000e puhtaana kuukaudessa elämiseen?
Kommentit (35)
Riippuu paljon missä asuu, eli millaiset asumiskustannukset on ja tarvitseeko autoa. Jos halpa asunto kelpaa, pärjää ilman autoa eikä ole sairauksia joiden hoitoon menee rahaa niin hyvin tuo riittää. Siis yhdelle aikuiselle jolla ei ole elätettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pitää autoa, ei riitä.
Riittää vaikka on auto.
Jollain riittää, jollain ei. Isoimpia vaikuttimia: asuinkustannukset, onko lapsia, tarvitseeko autoa, onko säästöjä/kykyä säästää.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Opiskelijana elelin pelkällä tuella aikoinaan. Vuokran jälkeen ei tainnut olla kahtakaan sataa euroa kuussa. Makaroonia ja puuroa vaan naamariin ja elä sitten enemmän kun ansaitset enemmän.
Ja sit ihmetellään miksi opiskelijat uupuu ja masentuu. Yksi syy on varmasti rahanpuute ja köyhä ruokavalio.
Riittää jos menot on sen mukaiset. Itse tienaan osa-aikatöistä 1300e/kk ja elän leveästi. Velattoman asunnon kulut on alle 300e/kk. Joka kuukausi jää useampi satanen säästöön ja teen pari ulkomaanmatkaa vuodessa (ennen koronaa). Mutta jossain Kalliossa pelkkä kaksion vuokra saattaa olla korkeampi kuin omat kuukausitulot.
Riippuu monelleko henklölle ja millaiseen elämiseen. Itsellä menee asuntolainaan jo tuo 1000e. Mutta kun se on maksettu niin tonni riittää mainiosti muuhun 2 henkilölle.
Riippuu asumiskuluista mutta periaatteessa kyllä sen yhdelle ihmiselle pitäisi niukkaan elämiseen riittää.
Meillä menee yhden aikuisen ja kolmen lapsen elämiseen noin 2500e/kk sisältäen aivan kaiken. Asumme Helsingissä ja autokin löytyy. Toki jos on joku reissu tai pitää ostaa joululahjoja tai uusi pyörä niin sitten menee enemmän. Mutta peruselämiseen tuo 2500 riittää meille ja siitä asumisen osuus on noin 1200e.
Itse saisin tuosta vielä säästöön! Kyllä eläisi hyvin!
T: Opiskelut loppu ja suoraan kortistoon. Jippii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistoja menneisyydestä kirjoitti:
Riittää, mutta elämä on aika ankeaa ja koko ajan on pelko persiissä, että tulee joku isompi meno. Pesukone hajoaa, sairaalareissu, joku pöllii pyörän jne...
Sairaalareissun ja lääkkeet maksaa sossu, lapsiperheessä pesukoneen maksaa sossu, pyöriä saa muutamalla eurolla/ ilmaiseksi/ kympillä
Ihan on itse pitänyt maksaa sairaalareissut, lääkkeet, pesukoneet jne.
Kaikki ei saa toimeentulotukea tai asumistukea.T. Työtön jolla 2 lasta
Nyt en ymmärrä, etkö ole hakenut vai mikä on ongelma?
Yksinhuoltaja perusosa, siis mikä pitää jäädä elämiseen 570€
1. Lapsi 350€ Sisarussarjan 2. lapsi 320€ = 1240€
Riippuu varmaan pakollisista menoista. Jollei sinulla ole suuria lääkemenoja tai muita, niin eiköhän se riitä. Tuosta jää kuitenkin vuokran jälkeen puolet vielä käyttämättä, jos suostut asumaan hieman etäämmällä. Toisella puolella kattaa hyvin liikkumisen, puhelimen, harrastukset, vaatteet, ruoan ja vakuutukset. Ei siinä suuria hankintoja tehdä, mutta ehkä jos onnistuu laittamaan vaikka 50€ kuussa syrjään niin on edes jotain yllättävien menojen varalle.
Eihän se riitä, olen yh-äiti ja saan 2800€ puhtaana käteen, luojan kiitos kun on lapsia niin kaikki suuremmat hankinnat saa harkinnan varaisena toimeentulotukena.
Riittää, mutta kovin pitkäksi aikaa en noille tuloille haluaisi. Ellei siis jotain tukia tulisi päälle, vain tuo summa. Minulla ei ole tiski- tai pyykkikonetta tai autoa, joten ei tarvitsisi monen muun tapaan huolehtia niiden rikkoutumisesta.
Sairas kuitenkin olen ja minulla on sairauteeni melko hintava lääkitys. Lääkekatto tosin tulee täyteen ensimmäisellä ostolla, joten pitäisi vain joka kuukausi panna syrjään sen verran, että ensimmäiseen reilun 500 euron ostoon riittää seuraavana vuonna rahaa.
Toivottavasti minulla myös olisi työpaikka. Tulee edullisemmaksi olla töissä, koska kotona viettää vähemmän aikaa, vessapaperiakin kuluu kotona vähemmän sekä tulee myös syötyä vähemmän, kun työ haukkaa ajasta niin ison osan.
Hampaita pitää pienituloisen pestä huolella!
Vierailija kirjoitti:
Muistoja menneisyydestä kirjoitti:
Riittää, mutta elämä on aika ankeaa ja koko ajan on pelko persiissä, että tulee joku isompi meno. Pesukone hajoaa, sairaalareissu, joku pöllii pyörän jne...
Sairaalareissun ja lääkkeet maksaa sossu, lapsiperheessä pesukoneen maksaa sossu, pyöriä saa muutamalla eurolla/ ilmaiseksi/ kympillä
Ei maksa ellet jo ole pudonnut toimeentulotuki asiakkaaksi.
Aloitus ehdotti 1000e kk. Aijoin juurikin kirjoittaa tuleeko toimeen on eri opiskelijalla ja esim vanhuuseläkeläisellä, normaali rapistuminen vaatii sairaalareissuja ja lääkkeitä, fysiota jne.
Jos haluaa pitää autoa, ei riitä.