Muutin korkeamman tulotason alueelle ja yllätyin paikallisten teinien röyhkeyttä ja huonoja tapoja
Aiemmin asuin ns. huonommalla alueella, siis jos asukkaiden keskituloja katsoo. Siellä oli jonkin verran haasteita teinien kanssa, ei kuitenkaan mitään ihmeempiä. Äskettäin muutin sitten korkeamman tulotason alueelle, jossa teinien käytös on huomattavasti vastenmielisempää ja rajattomampaa. Mellastetaan potkulautojen kanssa, ajellaan pyörillä miten sattuu, mölytään ja muutenkin naamalla on koko ajan ylimielinen virne. Jos asiasta huomauttaa, vastaillaan nokkavasti ja jopa uhittelevasti. Eikö nämä korkeammin koulutetut osaa opettaa lapsiaan vai onko nämä saaneet tahtonsa aina läpi? Hki kyseessä.
Kommentit (50)
Juristien lapset ovat yleensä röyhkeimpiä, ei kovin yllättävää.
Sama kokemus myös korkeamman tulotason alueen lapsilta. Todella rumaa kielenkäyttöä ja kauheita tapoja ja juuri se ylimielisyys. Nolottaa noiden vanhempien puolesta, jotka tosin eivät edes tajua miten ääliöitä lapsensa ovat. Yksikin äiti nauroi miten on haukkunut lapsensa opettajan ulkonäköä yhdessä lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinithän elää täysin eri maailmassa kuin aikuiset. Koko maailma on kännykässä ja sieltä löytyy myös ne roolimallit ja käyttäytymisnormit ja se on yleensä jotain täysin naurettavaa.
Ai että siellä paremmilla alueilla vanhemmille voidaan antaa vapautus teinien törttöilystä, mutta huonommilla alueilla se on aina vanhempien vika? Näin olen täältä lukenut.
Tosiasiassa kyse on siitä, että koulutetut ja/tai varakkaammat vanhemmat ovat varsin usein ihan kädettömiä lastensa kanssa. Kun normaali vuorovaikutus ja kasvatus ei ajanpuutteen tai muun vuoksi onnistu, ostavat he näitä materialla ja vapauksilla. Ja siitä tulee ongelmia.
Olen kasvattanut omat muksut Kauniaisissa ja kyllä siellä oli kova kuri ja valvottiin lasten tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tässä keskustelussa tapahtuu?
Millaisista perheistä teinien sitten pitäisi tulla tai millaisia heidän pitäisi olla ja miten käyttäytyä kelvatakseen?
Tässä ketjussa tiputetaan nyt sitä sinun asuntosi hintaa kertomalla totuus. Jos tajuat.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti money ylimieliset lapset ovat korkean tulotason perheistä ja käytöstavat ihan kaameita..varmaan tottuneet saamaan kaiken. Noh kun vanhempia katsoo niin sama ylimielinen ilme ja kuvitellaan olevan muiden yläpuolella, lähinnä säälittävää.
Kuvitellaan?
Herää todellisuuteen, me OLLAAN yläpuolella.
Ei yllätä. Työn puolesta olen ollut tekemisissä. Hyvillä alueilla ei ole enää hyvää kotikasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten kannattaisi muuttaa köyhemmille alueelle, jos siellä nuoriso on mukavampaa, eikä niillä ole ylimielistä ilmettä.
No ehkä ns. paremmilla alueilla on muuten viihtyisämpää. Nuorison ilkivalta vain mättää.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä. Työn puolesta olen ollut tekemisissä. Hyvillä alueilla ei ole enää hyvää kotikasvatusta.
Tekisi mieli sanoa ettei ole mitään kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti money ylimieliset lapset ovat korkean tulotason perheistä ja käytöstavat ihan kaameita..varmaan tottuneet saamaan kaiken. Noh kun vanhempia katsoo niin sama ylimielinen ilme ja kuvitellaan olevan muiden yläpuolella, lähinnä säälittävää.
Kuvitellaan?
Herää todellisuuteen, me OLLAAN yläpuolella.
Millä tavalla koet olevasi muiden yläpuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinithän elää täysin eri maailmassa kuin aikuiset. Koko maailma on kännykässä ja sieltä löytyy myös ne roolimallit ja käyttäytymisnormit ja se on yleensä jotain täysin naurettavaa.
Ai että siellä paremmilla alueilla vanhemmille voidaan antaa vapautus teinien törttöilystä, mutta huonommilla alueilla se on aina vanhempien vika? Näin olen täältä lukenut.
Tosiasiassa kyse on siitä, että koulutetut ja/tai varakkaammat vanhemmat ovat varsin usein ihan kädettömiä lastensa kanssa. Kun normaali vuorovaikutus ja kasvatus ei ajanpuutteen tai muun vuoksi onnistu, ostavat he näitä materialla ja vapauksilla. Ja siitä tulee ongelmia.
Olen kasvattanut omat muksut Kauniaisissa ja kyllä siellä oli kova kuri ja valvottiin lasten tekemisiä.
Jatkan vielä. Esim. teinejä haimme ja veimme yhteisillä sopimuksilla illanvietosta. Jos jossakin talossa oli bileet, naapureitten kanssa sovittiin, että pitävät hiukan silmällä mitä tapahtuu. Yhteinen valvonta ja koko kylä kasvattaa periaate toimi. Saattoi soittaa kaverin vanhemmille ja kysyä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iljettävimmistä kiusaajistani tuli Kauniaisista. Ei tainnut kasvatus mennä nappiin kuitenkaan.
Mulla taas kävi päinvastoin.
Asuin vuosia etu-töölössä.
Siellä tuntemattomatkin moikkailivat, jäivät jutulle, olivat avuliaita, ystävällisiä ja sosiaalisia.
Jouduin muuttamaan sitten vantaalle lähiöön.
Taloyhtiön pihalla tuli vastaan kolmelapsinen perhe.
Töölöläiseen tapaan tervehdin perhettä reippaasti.
Mikä oli vastaus?
Äiti tuijotti suu auki ja käveli ohi.
Isä tuijotti suu auki, nenää kaivaen ja käveli ohi.
Yksi lapsista söi räkää ja käveli ohi.
Loput lapsista käänsivät päänsä pois ja kävelivät ohi.
Kukaan ei sanonut sanaakaan.
Luulin tämän perheen olevan poikkeus, olin väärässä.
Oli ihan asuinalueen vakiintunut tapa möllöttää vaan.
Terveisiä MyyrYorkiin.
Vierailija kirjoitti:
Outo keskustelu. Väitetään, että teinit käyttäytyy huonosti, mutta sitten itse kuitenkin käyttäydytään ihan samalla tavalla, mm. leimataan kaikki tietyllä postinumeroalueella asuvat teinit ja heidän vanhempansa tietynlaisiksi, sekä vanhempien tulojen perusteella.
Ihan normaali keskustelu. Jos sinä et kestä sitä että asiasta keskustellaan, niin älä lue näitä.
Eiköhän niitä huonosti käyttäytyviä löydy ihan joka alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iljettävimmistä kiusaajistani tuli Kauniaisista. Ei tainnut kasvatus mennä nappiin kuitenkaan.
Kaveri asui vanhempineen Kauniaisissa.
Kun porukat oli poissa, siellä kokoontui huumeporukka tappelemaan ja päihtymään. Useasti viikossa.
Tästä sakista, ne ketkä eivät ole linnassa tai mt hoidossa, ovat haudassa, meren pohjassa tai kaatopaikalla kilon palasina.
Kaikki olivat syntyperäisiä kauniaisista.
Hyvin kasvatettua porukkaa.
Minä epäonnistuin elämässäni, minusta tuli pörssiyhtiöön keskiportaan pikkupomo. Ei kai itähelsingistä muualle voi yltääkään...
Meidän koulu meni yläasteella remonttiin ja jouduttiin vuodeksi evakkoon varakkaan alueen kouluun. Oli sellainen oppivuosi minulle kyllä, varakkaat lapset kiusasivat ja halveksuvat meitä todella paljon. Ja todellakin arvottivat ihmisiä omaisuuden ja omistuksien perusteella. Ja minä ja kaverinikin siis oltiin ihan ok keskiluokkaisesta perheestä ja asuinalueelta, mutta näiden kiusaajien vanhemmat rikkaita, siis isojen yritysten johtajia jne.
Silloin päätin, että en todellakaan halua, että lapseni kasvavat tuollaisessa ympäristössä, vaikka tosiaan viihtyisä ja kaunis ympäristöltään onkin.
Helsingissä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Outo keskustelu. Väitetään, että teinit käyttäytyy huonosti, mutta sitten itse kuitenkin käyttäydytään ihan samalla tavalla, mm. leimataan kaikki tietyllä postinumeroalueella asuvat teinit ja heidän vanhempansa tietynlaisiksi, sekä vanhempien tulojen perusteella.
Toisaalta hyvä, että stereotypioita tuuletetaan. Kaikki "paremmista perheistä" tulevat nuoret eivät tosiaankaan käyttäydy hyvin eivätkä kaikki vähävaraiset huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan?
Herää todellisuuteen, me OLLAAN yläpuolella.Millä tavalla koet olevasi muiden yläpuolella?
Esim sillä tavalla kun jatkuvasti joudun selittämään asioita rautalangan avulla ihmisille, kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Muutit siis jakomäestä konalaan ja lopputulos oli tämä.
Vau.Ehkä muutin, ehkä en. Ehkä sinä voit vetää ..tun päähäsi?
hatun?
Mitä ihmettä tässä keskustelussa tapahtuu?
Millaisista perheistä teinien sitten pitäisi tulla tai millaisia heidän pitäisi olla ja miten käyttäytyä kelvatakseen?