Jos lihapullat laittaa uuniin johonkin vuokaan, pitääkö vuoka voidella? Nopee vastaus, kiitos
Kommentit (21)
Kyllä mä laittaisin öljyä vuokaan.
Olen mä laittanut hiukan öljyä. Helpompi tiskatakin.
Foliotakin voi laittaa alle jos sattuu löytymään ja haluaa helpottaa tiskaamista. Mutta varmasti rasvaisesta sikanautajauhelihasta tehdyt pullat voi laittaa sellaisenaan vuokaan.
Vierailija kirjoitti:
Laosilaisella vaimollani on jokin tietty kosteutusresepti kulkenut suvussa, jolla valmistaa lihan. Tulee todella hyvää, nam. Hitsi ku en tiedä tarkemmin :( voin kysyä illalla :)
Mistäpäin Laosia hän on? Olen itse asunut siellä Vientianessa lähellä yliopistoa muutaman vuoden ja siellä ei minulle tullut lihapullia vastaan.
Voihan siihen voitaki vähä laittaa. Mut oikeesti ei sikanauta pahemmin rasvaa tarvi
Jos laitat leivinpaperiarkin vuoan pohjalle niin ei tarvitse. Jos laitat pula sellaisenaan ilman leivinpaperia niin voitele vuoka joko voilla tai öljyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos laitat leivinpaperiarkin vuoan pohjalle niin ei tarvitse. Jos laitat pula sellaisenaan ilman leivinpaperia niin voitele vuoka joko voilla tai öljyllä.
Jospa lukisit aloituksen uudestaan. Siinä sanotaan, että leivinpaperi on loppu!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laosilaisella vaimollani on jokin tietty kosteutusresepti kulkenut suvussa, jolla valmistaa lihan. Tulee todella hyvää, nam. Hitsi ku en tiedä tarkemmin :( voin kysyä illalla :)
Mistäpäin Laosia hän on? Olen itse asunut siellä Vientianessa lähellä yliopistoa muutaman vuoden ja siellä ei minulle tullut lihapullia vastaan.
Ei tuon neuvo liity ruuanlaittoon millään tavalla, pelkkää pervoilua koko vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Laita voi paperia
Ei voipaperia uuniin! kaikki palaa kiinni ja voi syttyä tuleen, koska siinä ei ole silikonia kuten leivinpaperissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita voi paperia
Ei voipaperia uuniin! kaikki palaa kiinni ja voi syttyä tuleen, koska siinä ei ole silikonia kuten leivinpaperissa.
Totta toinenpuoli. Ennen oli vaan voipaperia. Lieneekö siitä nimitys kun voideltava ennen käyttöä.
Taitaa nykyisin harvemmalta löytyä voipaperia? Vai mihin käytetään?
Paistamiseen tarvitaan aina VOITA. ja piste
Kansallissankarimme Manneheim sanoisi, kuohukermaa purkillinen.
Lihapyörykät voi laittaa voideltuun vuokaan. Voiteluna käy myös margariini, jos paketissa sanotaan, että voi käyttää leivontaan ja ruuanlaittoon. Samoin ruokaöljy. Uunin lämpötilaksi kannattaa laittaa 250 astetta, koska silloin pyörykät voi asetella vieri viereen. Kovassa lämmössä ne paistuvat paikassaan eivät mene kiinni toisiinsa. Näin pystyy paistamaan isomman satsin samalla kertaa. 250 asteessa liha paistuu eikä kiehu. Ne ovat kaksi erilaista kypsentämistapaa. Paistuessa liha ruskistuu kauniisti. Kiehuessa siitä tulee harmaata. Leivinpaperia kannattaa käyttää, jos sitä on. Pyörykät ovat valmiita 15-20 minuutissa.
Jos pistät siis raakaa jauhelihaa sinne, niin ei tarvitse, jos jauheliha on rasvaista, esim. sikanautaa (josta tulee muutenkin mehevimmät lihapullat). Jos liha on vähärasvaista, laita pohjalle leivinpaperia tai öljyä hiukan.
JOS taas olet lämmittämässä valmiita lihapullia, et tarvitse rasvaa, kunhan et käryttele pitkään tosi kuumalla (mikä ei ole viisasta sikälikään, että lihapullat kuivuvat).