Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amk valintakoe ja ei ensikertalaisuus?

Vierailija
24.05.2021 |

Heippa onko täällä opiskelemaan päässeitä ei-ensikertalaisia? Itse pohdin noita valintakokeen pisterajoja ja omia mahdollisuuksia päästä sisään. Valmennuksen harjoituskokeessa sain 79/100 pistettä ja mietin olisiko tällaisella pistemääräällä asiaa kouluun? Millaisilla pisteillä olette päässeet sisään?

Tiedän että pisterajat ovat paljon korkeammat ei ensikertalaisilla ja mietityttää että riittääkö noin 79% pisteistä mihinkään.... Arveluttaa nämä korkeammat pisteet... Hain sairaanhoitajaksi, terveydenhoitajaksi, bioanalyytikoksi ja tietojenkäsittelyyn.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olisin päässyt bioanalyytikoksi kahtena edellisenä vuonna. Peruin kuitenkin molemmilla kerroilla, kun ne oli vaan hätävarana enkä päässyt ykkösvaihtoehtooni. Mutta kyllä sitä läpi voi päästä ei-ensikertalaisenakin. :D

Vierailija
2/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olisin päässyt bioanalyytikoksi kahtena edellisenä vuonna. Peruin kuitenkin molemmilla kerroilla, kun ne oli vaan hätävarana enkä päässyt ykkösvaihtoehtooni. Mutta kyllä sitä läpi voi päästä ei-ensikertalaisenakin. :D

Kiitos tsempistä, olen piiskannut itseäni koeharjoitusten kanssa pari kuukautta... Vähän harmittaa ettei pääse tuonne lähemmäs vaikka 90 pistettä, mutta suurimmat miinukset minulle tulee matematiikasta jossa pärjään kyllä mutta en ole mikään super-taitava vieläkään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin itse englanninkieliseen tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan ei-ensikertailaisena. Jos englanti sujuu edes jotenkuten kannattaa hakea myös niihin, niihin pääsee usein helpommin kuin suomenkielisiin ja opintojen sisältö on sama. :) 

Vierailija
4/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi päässee näköjään ei-ensikertalaisena myös yo-todistuksella jonka keskiarvo heikko m.

Vierailija
5/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi päässee näköjään ei-ensikertalaisena myös yo-todistuksella jonka keskiarvo heikko m.

Omat yo-pisteeni jäävät valitettavasti 110 pisteeseen kun kirjoitin aikana jolloin sanottiin ”ettei oli väliä mitä kirjoittaa” mistä syystä en kirjoittanut matematiikkaa ollenkaan kun olin muissa aineissa parempi. Noh... nykyäänhän se tarkoittaa n. -20 pisteen menetystä todistusvalinnassa. Eipä ole mitään väliä juu , vaikka eihän kukaan voinut ennakoida että matematiikka nousee niin tärkeäksi aineeksi yo-kirjoituksissa silloin yli 10-vuotta sitten.

Vierailija
6/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vähän sitä mieltä että jos ei ole matikkaa kirjoittanut niin otettaisiin huomioon joku reaali - tänä asettaa hakijat epätasa-arvoiseen asemaan kun ajat ja ajatukset kirjoituksista olivat tosiaan niin erilaiset kuin nykyään.

Vierailija
7/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin itse englanninkieliseen tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan ei-ensikertailaisena. Jos englanti sujuu edes jotenkuten kannattaa hakea myös niihin, niihin pääsee usein helpommin kuin suomenkielisiin ja opintojen sisältö on sama. :) 

Ei todellakaan pidä paikkaansa kaikissa tapauksissa. Ainakin omana opiskeluaikana (2012-2016)AMK-inssiksi oli huomattavasti paljon vaikeampaa päästä kv-puolelle, taso kun niissä hakijoissa on kovempi. Näkyy sitten myös opintojen vaatimustasossa tietysti.

Vierailija
8/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
9/12 |
24.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/12 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tällaisia harjoituskokeita voisi tehdä?

Vierailija
11/12 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmennuskursseilla on tällaisia harjoituskokeita.

Itse pääsin kans jo yhteen paikkaan todistuksella, mutta käyn vielä pääsykokeissa, jos pääsisin ylempään hakutoiveeseen.

Mites jos ap kävisit kirjoittamassa vielä matikan, jos ei nyt tärppää valintakokeissa?

Vierailija
12/12 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 125 pistettä 20 vuotta vanhasta yo-tutkinnosta ja olen päässyt todistusvalinnassa kaksi kertaa ei-ensikertalaisena, hain 2019 ja nyt uudestaan 2021.

Eivät tosin olleet kumpikaan mitään valtavan suosittuja hakukohteita, mutta kuitenkin on mahdollista päästä ei-ensikertalaisena ja vielä, jos kirjoittaisin ainereaalin ja/tai matikan, niin voisin saada aika hyvät pisteet.

On kyllä totta, että ei-ensikertalaisille on vähän paikkoja todistusvalinnassa, jos ollenkaan. Ehkä 1 tai 2 per hakukohde.