Maistraattivihkimiseen pitää olla omat todistajat. Mistä sellaiset löytää?
Koronan takia siis ei ole talon puolesta todistajia. Meillä ei ole lähellä asuvia ihmisiä eikä muutenkaan meinattu kertoa kenellekään etukäteen. Joustavatkohan tästä ollenkaan? Tarkoitus olisi vain ns käväistä lounastauolla eikä alkaa kestitsemään niitä todistajia.
Kommentit (46)
Työkaverit mukaan? Polleat pomot? Pidätte pitkän lounaan siihen päälle.
En nyt oikein käsitä, miksei todistajia viran puolesta löydy. Maskit naamaan ja etäisyyttä yli 2 m.
Onnea joka tapauksessa. Noin mekin teimme eräänä marraskuun torstaina kauan sitten.
Minusta on paljon romanttisempaa käydä salaa vihillä maistraatissa kuin se prinsessapelleily kirkossa. Jotenkin lapsellista touhua tuo jälkimmäinen, kun kukaan ei edes usko satuolentoihin.
Odotatte sen aikaan että maistraatista saa ne todistajat?
Ite varmaan vastaavassa tilanteessa kysyisin työkaveria (tai harrastuskaveria tms tuttua, jos ei tosiaan lähellä asu ystäviä). Toinen vaihtoehto on yrittää joku kadulta värvätä, lupaa vaikka 20 e antaa, jos ei kukaan muuten suostu (itse voisin suostua, ilman korvausta, jos ei ois kiire). Tai sitten FB haku vaikka kaupunginosa ryhmässä.
Kotiinkin voi virkamies tulla. Pari parasta ystävää kutsutte kaffelle.
Pyydät jotain randomia netistä. Oikeasti.
Kyllä kai ne todistajat nyt sentäs jostain saa.
Ei edes viran puolesta ole pakko todistaa epidemia aikana.
Voi pyytää vaikka naapurin ja maksaa hänelle matkakulut ja korvata todistaminen muutenkin.
Ja kai nyt kummallakin on jotain ystäviä tai edes tuttuja kavereita, jotka voivat tulla todistamaan muutamaksi minuutiksi.
Tietenkin todistajille maksetaan korvaus ylimääräisestä vaivannäöstä.
Ei maistraatti eroa todistamisen suhteen ollenkaan papin vihkimisestä.
Myös kirkkoherran virastossa vihkimiseen tarvitaan todistajat.
Ja pienissä paikoissa niissäkin on vain yleensä enää yksi puolipäiväinen sihteeri, joten sinnekin pitää viedä ainakin toinen todistaja itse.
Vierailija kirjoitti:
Kotiinkin voi virkamies tulla. Pari parasta ystävää kutsutte kaffelle.
Maksaa muistaakseni 250 e eikä välttämättä käy koska tahansa, virkamies saa itse päättää.
Vierailija kirjoitti:
Ei maistraatti eroa todistamisen suhteen ollenkaan papin vihkimisestä.
Myös kirkkoherran virastossa vihkimiseen tarvitaan todistajat.
Ja pienissä paikoissa niissäkin on vain yleensä enää yksi puolipäiväinen sihteeri, joten sinnekin pitää viedä ainakin toinen todistaja itse.
No eikä pidä. Mentiin pienimmässä tuppukylässä maistraatissa naimisiin mikä siihen hätään löydettiin ja etukäteen ilmotettiin että tarvitaan todistajat talon puolesta. Eiköhän ne todistajat löydy vaikka odotustilasta. Vihkiminen kestää tasan kaks minuttia sen ajan kuka tahansa voi tönöttää vaikka oven suussa.
En ihan ymmärrä miksi ei muka saa todistajia talon puolesta vaikka onkin korona? Me mentiin äskettäin naimisiin maistraatissa ja kyllä todistajat saatiin talon puolesta. Eihän se toimitus kestä kuin 2 minuuttia ja tila on yleensä sen verran iso, ettei tarvitse olla lähekkäin.
Lahdessa maistraatti on työkkärin kanssa samassa talossa. Sinne ala-aulaan parin setelin kanssa pyytämän Ahmed ja Pirkko todistajiksi.
Näin siis luki maistraatin nettisivuilla, pitää ehkä soittaa sinne ja tiedustella tarkemmin. Tarkoitus olisi mennä naimisiin virka-aikana, jolloin kaikki kaverit ovat töissä, sukulaiset eivät asu lähellä. Jos kutsuisimme jotain kavereita, he joutuisivat varmaan ottamaan koko päivän vapaaksi sen kahden minuutin takia. Maistraatin lähellä ei ole ostaria, vain jotain toimistotiloja, jotka ovat nyt suurimmaksi osaksi etätöiden ansiosta tyhjänä. Houkuttelee ehkä vähän vain varata aika ja yrittää houkutella vaikka seuraavia asiakkaita todistajiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta on paljon romanttisempaa käydä salaa vihillä maistraatissa kuin se prinsessapelleily kirkossa. Jotenkin lapsellista touhua tuo jälkimmäinen, kun kukaan ei edes usko satuolentoihin.
Minä uskon. Halusin, että avioliittoni siunattiin kirkossa. Tämä oli sekä minulle että miehelleni todella iso asia.
Aika loukkaavaa kutsua kirkkohäitä ja sen jälkeen vietettyjä juhlia prinsessapelleilyksi. En minäkään sinun häitäsi ala arvostella, vaikken itse koskaan haluaisi salaa maistraatissa käydä vihillä.
Just meinasin ehdottaakin, että jos ei maistraatti tosiaan taivu niin vaikka seuraavat (tai edelliset) asiakkaat todistajiksi.
Ei ketään työkaveria löydy yksi molemmilta? Tarjootte lounaan sitten? Vai bossit tiukkapipoja ja viiden minuutin myöhästymisestäkin raippaa?
No tähän vaan aika ja paikka niin kyllä mammat tulee!
Etukäteen ilmoittamalla todistajat tulevat maistraatin puolesta. Mulla on ollut olemmilla kerroilla maistraatin todistajat. Ei haluttu suosia ketään kummankaan ystävistä tai sukulaisista.
Olen mennyt kahdesti maistraatissa naimisiin. Molemmilla kerroilla todistajina olivat kummankin vanhemmat. Jälkimmäisellä kerralla vanhemmat lensivät paikalle toisesta maasta.
Käy hakemassa Veka ja Maukka ostarilta todistajiksi. Tarjoat pojille pullon palkaksi niin varmasti liikenee aikaa auttamiselle muista kiireistä huolimatta.