Syksyllä lukiossa piirretään hiilineutraalia maisemaa matikan tunnilla?
Täytyy sanoa, etten ymmärrä lukion uutta opintosuunnitelmaa ollenkaan. Tärkeää on "laaja-alaisuus" eli jokaisessa oppiaineessa opitaan kaikkea mahdollista. Toimittaja ei älynnyt kysyä, miten laaja-alaisuus näkyy konkreettisesti esimerkiksi matematiikan tunnilla. Eli geometrian opintojaksolla (onkohan termi nyt oikein?) piirretään hiilineutraaleja maisemia ja kerrataan hiilidioksidin molekyylikaavaa ja pohditaan samalla miten keskiajalla uskonto vaikutti ihmisen elämään? Vai mitä ihmettä?
Siis tästä kyse:
Kommentit (14)
En tiedä halusitko ymmärtää tahallasi väärin. Uudessa opetussuunnitelmassa siis yksi opintopiste (entinen kurssi) voi sisältää useamman eri aineen opintoja. Matikassa ei siis piirrellä edelleenkään maisemia mutta jokin kurssi voi sisältää sekä matematiikan että vaikkapa kuvaamataidon opintoja.
Ideologiaa tuputettaan kuin Neukkulan ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Ideologiaa tuputettaan kuin Neukkulan ala-asteella.
No lähinnä idologia näkyy joidenkin kovassa yrityksessä ymmärtää tämäkin heti täysin väärin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä halusitko ymmärtää tahallasi väärin. Uudessa opetussuunnitelmassa siis yksi opintopiste (entinen kurssi) voi sisältää useamman eri aineen opintoja. Matikassa ei siis piirrellä edelleenkään maisemia mutta jokin kurssi voi sisältää sekä matematiikan että vaikkapa kuvaamataidon opintoja.
Ei vaan, et ole itse käsittänyt. Oppiaineen sisällä, esim matematiikassa, pitää kasvattaa samalla ihanneihmistä.
SUORA LAINAUS:
"OPETUSSUUNNITELMISSA on aina käytännön asioiden ohella kyse arvoista – siitä, millaista ihanneihmistä kasvatetaan.
Virallisesti ihanteesta käytetään ilmaisua laaja-alainen osaaminen, ja kuuden tavoitteen pitäisi näkyä joka ikisessä oppiaineessa. Lukiolaiseen itseensä liittyvät hyvinvointi, vuorovaikutustaidot sekä kasvaminen tutkivaksi ja luovaksi toimijaksi. Kolmessa muussa tavoitteessa taas painotetaan yhteiskunnallista aktiivisuutta, ympäristöä ja etiikkaa sekä maailmankansalaisuutta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideologiaa tuputettaan kuin Neukkulan ala-asteella.
No lähinnä idologia näkyy joidenkin kovassa yrityksessä ymmärtää tämäkin heti täysin väärin.
Aina on helppo arvostella muita, mutta selitä sen sijaan, miten esimerkiksi matematiikan tunnille saadaan kytkettyä kuusi opetusta määrittelevää tavoitetta. Tavoitteet löydät aiemmasta viestistä.
Ainahan sitä on ihanneihmisiä kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä on ihanneihmisiä kasvatettu.
Tämä on ihan totta, ja opetushallituksessa on nyt keksitty pyörä uudestaan.
Pidin enemmän siitä 30-luvun ihanneihmisestä!
Se on aivan oikein.
Melko hukassa ovat lukionkin käyneet pelkän asiaopetuksen saaneina.
Itseasiassa tuo arvokasvatus pitäisi alkaa jo peruskoulussa, että kouluväkivalta ja syrjäytminen vähenisivät todella rajusti.
Kuinka paljon näissä uudistuksissa kuunnellaan opettajia? Vai suunniteleeko muutokset ei opetustoiminnassa olevat teoreetikot?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon näissä uudistuksissa kuunnellaan opettajia? Vai suunniteleeko muutokset ei opetustoiminnassa olevat teoreetikot?
Tuskin. En tiedä yhtään opettajaa kenestä esimerkiksi inkluusiokaan peruskoulussakaan oli hyvä idea. Kun lukiossa muutetaan arviointia, niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että opettajat alkavat antamaan helpommin hyviä arvosanoja painosuksen alla. Lopputulos on siis se, että lukiolaiset saavat parempia numeroita ja kaikilla on hyvä mieli, mutta osaaminen syöksyy alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä halusitko ymmärtää tahallasi väärin. Uudessa opetussuunnitelmassa siis yksi opintopiste (entinen kurssi) voi sisältää useamman eri aineen opintoja. Matikassa ei siis piirrellä edelleenkään maisemia mutta jokin kurssi voi sisältää sekä matematiikan että vaikkapa kuvaamataidon opintoja.
Ei vaan, et ole itse käsittänyt. Oppiaineen sisällä, esim matematiikassa, pitää kasvattaa samalla ihanneihmistä.
SUORA LAINAUS:
"OPETUSSUUNNITELMISSA on aina käytännön asioiden ohella kyse arvoista – siitä, millaista ihanneihmistä kasvatetaan.
Virallisesti ihanteesta käytetään ilmaisua laaja-alainen osaaminen, ja kuuden tavoitteen pitäisi näkyä joka ikisessä oppiaineessa. Lukiolaiseen itseensä liittyvät hyvinvointi, vuorovaikutustaidot sekä kasvaminen tutkivaksi ja luovaksi toimijaksi. Kolmessa muussa tavoitteessa taas painotetaan yhteiskunnallista aktiivisuutta, ympäristöä ja etiikkaa sekä maailmankansalaisuutta."
Se ei tarkoita siltikään että matematiikassa piirreltäisiin maisemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideologiaa tuputettaan kuin Neukkulan ala-asteella.
No lähinnä idologia näkyy joidenkin kovassa yrityksessä ymmärtää tämäkin heti täysin väärin.
Aina on helppo arvostella muita, mutta selitä sen sijaan, miten esimerkiksi matematiikan tunnille saadaan kytkettyä kuusi opetusta määrittelevää tavoitetta. Tavoitteet löydät aiemmasta viestistä.
Kytkemällä ne osaksi opetusta, tehtäviä, työtapoja ja opetusmenetelmiä. Se ei edelleenkään tarkoita että matematiikassa opetettaisiin jotain muuta kuin metemetiikkaa.
Täyttä typeryyttä tuo uusi opetussuunnitelma. Onneksi itse valmistuin lukiosta 5 vuotta sitten, jolloin aineiden opiskelu oli vielä selkeää ja motivoivaa, ei sekavia digikirjoja ja yo-kirjoituksetkin tehtiin paperille. Huonommaksi mennyt vaan koko ajan.