Suolen toiminnasta, älä lue, jos ällöttää
Mulla on vuosia ollut aamukakka lähes aina löysää. Muuten maha ei ole mitenkään kipeä, mutta piereskelen usein aika paljon. Päiväkakka on koostumukseltaan normaalimpi. Onko tällainen merkki jostain, joka pitäisi tutkia, vai ihan vain normaalia suolen toimintaa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan tärkeällä asialla. Eikö täältä nyt löydy paskaeksperttiä ratkaisemaan tätä suurta mysteeriä 😒
Sehän ratkaistiin, mutta ap ei usko, että syömiset vaikuttaa paskan laatuun.
Ehkä juot liikaa ja saat liian vähän kuitua joka imisi nesteen suolistossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan tärkeällä asialla. Eikö täältä nyt löydy paskaeksperttiä ratkaisemaan tätä suurta mysteeriä 😒
Sehän ratkaistiin, mutta ap ei usko, että syömiset vaikuttaa paskan laatuun.
Se on varmaan joku mutantti, jolle uloste ilmestyy tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tolla on?
Mulla on sellainen käsitys, että kakan pitäisi olla kiinteää, ei löysää. Olet sinäkin varmasti nähnyt joskus Bristolin ulostetaulukon?
Ap
Bristolin ulostetaulukko?
Paljon olen lukenut kaikenlaista, mutta en ole koskaan missään törmännyt aiheeseen, ihanteellinen kakka.
Kaikenlaista on tullut. Löysästä kahden viikon ummetuksen jälkeiseen synnytykseen. Ja sillä kokemuksella minun mielestäni hiukan löysä on tulostus - portille paljon miellyttävämpi, kuin synnytyksen kertaaminen ponnistuksineen ja kipuineen.
Makuasiahan sekin tietysti on.
Veikkaan liian vähän kuituja ja liikaa sokeria.
Käyt siis kaksi kertaa päivässä kakalla. Syötköhän liikaa? Liian suuria annoksia tai liian usein. Löysä aamukakka voi olla merkki ummetuksesta, joka siis seurausta huonosta ruokavaliosta.
Mitä enemmän hiilihydraatteja (sokeri, vehnäjauhot) sitä enemmän ulostetta, sitä suurempi todennäköisyys ummetukseen.
Löysä uloste esim lapsilla voi olla ummetuksen merkki. Löysä uloste valuu kovan kakan sivuilta ulos. Tässä yhteydessä puhutaan lapsilla tuhrimisestakin usein. Onko aamukakka ehkäpä tällaista?
Ulosteen laadusta kertoo myös se minkä väristä se on, jääkö kellumaan pinnalle. Vaalea ja pinnalle jäävä uloste on merkki liiasta rasvasta ruuassa.
Myös se miten paperityöt menee kertoo ulosteesta. Jos pyyhittävää riittää ja rittää uloste kertoo sen, että ruokavalio on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tolla on?
Mulla on sellainen käsitys, että kakan pitäisi olla kiinteää, ei löysää. Olet sinäkin varmasti nähnyt joskus Bristolin ulostetaulukon?
Ap
Paljon olen lukenut kaikenlaista, mutta en ole koskaan missään törmännyt aiheeseen, ihanteellinen kakka.
Kaikenlaista on tullut. Löysästä kahden viikon ummetuksen jälkeiseen synnytykseen. Ja sillä kokemuksella minun mielestäni hiukan löysä on tulostus - portille paljon miellyttävämpi, kuin synnytyksen kertaaminen ponnistuksineen ja kipuineen.
Ei tullut mieleenkään syödä ulosteen pehmentäjää (apteekista), jos vatsa ei toimi synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastoin. Ei irtoa läheskään joka päivä ja sitten on kuin synnytys mutta naapuri portista.
Naapuri portti? Kyllä mie kirjoittaisin nuo sanat yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä tolla on?
Ap
Ei tullut mieleenkään syödä ulosteen pehmentäjää (apteekista), jos vatsa ei toimi synnytyksen jälkeen.
Se synnyttäminen tapahtui kymmeniä vuosia ennen tätä tapahtumaa, siksi sana kertaaminen. Aiemmat kokemukset pehmentäjän tuottamasta varpusparven vapautuksesta ilman istuntoa ovat valitettavasti lukinneet mielen niiden lääkkeiden osalta estotilaan.
Epämiellyttävät kokemukset joutuu valitettavasti asettamaan järjestykseen. Joko ummetus, tai varpusparvi täysin satunnaisessa paikassa. Jälkimmäinen on paljon pahempi tilanne, koska tietyt asiat eivät oikein kestä julkisuutta.
Hiukan löysä ja hallittavissa oleva on miellyttävämpi, kuin skaalan ääripäät. Ja kun ne molemmat olen kokenut, en käytä pehmentäjää ja olen oppinut syömään kakan rakenteeseen vaikuttavia ruokia. Tilanne on hallinnassa, mutta kiitos ystävällisestä ja rakentavasta neuvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastoin. Ei irtoa läheskään joka päivä ja sitten on kuin synnytys mutta naapuri portista.
Naapuri portti? Kyllä mie kirjoittaisin nuo sanat yhteen.
Pilkunn u s s i m i n e n on jalo taito.
Vierailija kirjoitti:
Käyt siis kaksi kertaa päivässä kakalla. Syötköhän liikaa? Liian suuria annoksia tai liian usein. Löysä aamukakka voi olla merkki ummetuksesta, joka siis seurausta huonosta ruokavaliosta.
Mitä enemmän hiilihydraatteja (sokeri, vehnäjauhot) sitä enemmän ulostetta, sitä suurempi todennäköisyys ummetukseen.
Löysä uloste esim lapsilla voi olla ummetuksen merkki. Löysä uloste valuu kovan kakan sivuilta ulos. Tässä yhteydessä puhutaan lapsilla tuhrimisestakin usein. Onko aamukakka ehkäpä tällaista?
Ulosteen laadusta kertoo myös se minkä väristä se on, jääkö kellumaan pinnalle. Vaalea ja pinnalle jäävä uloste on merkki liiasta rasvasta ruuassa.
Myös se miten paperityöt menee kertoo ulosteesta. Jos pyyhittävää riittää ja rittää uloste kertoo sen, että ruokavalio on väärä.
En ole koskaan kuullut missään sanottavan, että kaksi kertaa päivässä kakkaaminen olisi liikaa. Mun toinenkaan kakka ei ole mitenkään kovaa, eikä tarvitse mitenkää pinnistellä kakatessa, vaikea siis mieltää ummetukseksi. Toinen kakka on normaali.
Mä syön yleensä kolme kertaa päivässä, joskus neljä. Olen ollut pätkäpaastolla nyt suunnilleen kaksi vuotta. Syön kasvispainotteisesti, en syö paljon sokeria tai hiilihydraatteja (esim. suuria määriä leipää). Juon paljon vettä.
Ap