Motivaatio mennä raskausneuvolaan
Itselläni meneillään raskauden loppuviikot. Yritän keksiä syytä, miksi menisin vielä käymään raskausneuvolaan. Tähän asti en ole hyötynyt neuvolan köynneistä mitenkään, mutta onko loppuvaiheessa jotain erikoisempaa tutkimusta? Paino, verenpaino, vauvan sydänäänet ja Sf-mitta ei itselleni riitä motivaatioksi, koska osaan mitata ne itsekin. Mikään keskustelutuokio ei itseäni kiinnosta, kun vastapuolella ei ole tähänkään asti ollut mitään annettavaa keskusteluissa.
Kommentit (47)
Itsellä huomattiin neuvolassa loppuraskaudessa lapsiveden niukkuus. Jos tätä ei olisi huomattu, pahimmassa tapauksessa lapsi olisi voinut kuolla kohtuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä motivaatiota siihen tarvii, sen kun menet. Kyse on korkeintaan muutamasta käynnistä. Jätätkö menemättä töihinkin sellaisina päivinä kun ei oikein löydy motivaatiota?
Ai että menisin pyörittelemään peukaloitani, vaikka en saisi mitään hyötyä? Minähän tässä olen se asiakas, eikä neuvola. Oma aikani on myös kallista, joten miksi menisin viihdyttämään terveydenhoitajaa, että hänen palkkansa juoksisi? Mitä järkeä siinä olisi? On myös väärin käyttää yhteiskunnan palveluita, jos niitä ei oikeasti tarvitse, kun joku muu voisi saada ajan.
Itsehän sä sen vauvankin synnytät, joten et varmaan mene synnärille? Jää sekin aika sit jollekin toiselle. Ennakoiva lasu susta varmaan jo tehty, niin kannattaa pysyä nyt vaan ihan kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua motivoi viimeisillä viikoilla erityisesti se lähete käynnistykseen. Kaikki tupanneet menemään pitkiksi eikä ole yksikään käynnistynyt itsestään.
Plus kävin otattamassa arvot ilmaiseksi, mutta jos sitä on laittanut itse rahaa kaiken maailman vermeisiin ja vielä kouluttautunut niiden antamia arvoja tulkitsemaan niin mikäs siinä, jää ihmeessä kotiin mittailemaan.
Eihän neuvolan kautta mennä käynnistykseen, vaan synnytyssairaalan kautta.
Synnytin viime kuussa käynnistyksen kautta, jonne pääsin neuvolasta lähetteellä. Piti ihan omakannasta tarkastaa. Kohtalaisen varma siis, että tämä on voimassa oleva käytäntö.
Ei ainakaan HUS-alueella:
”Loppuraskauden seuranta ja synnytyksen käynnistys
Raskaus on yliaikainen, kun raskaus on kestänyt yli 42 raskausviikkoa. Loppuraskauden seurantakäynnit aloitetaan, kun raskaus on kestänyt 41 viikkoa ja 5 päivää (41+5). Voit varata yliaikaisuuskäynnin itse soittamalla suoraan synnytyssairaalaan joko käynnistysyksikköön tai äitiyspoliklinikalle.”Vaikuttaisi, että osa synnyttäjistä ei edes tiedä, miten päästä synnytykseen, vaan odottaa neuvolan apua myös asioissa, joihin neuvola ei liity.
Neuvolan kautta voi käynnistyslähetteen hoitaa, jos kyseessä on suunniteltu käynnistys vaikkapa pelon vuoksi. Tällöin käynnistys voidaan sopia jo ennen yliaikaisuuskäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hyvinvointi. Kyllähän siellä sun virtsa katotaan ja saatko itse oikeasti mitattua sf oikein ja kuunneltua vauvan sydämen oikein
Mikä lapsen hyvinvointi? Kylläpä vitsin heitit. :) Kyllähän minä itse osaan pissata tikkuun kotonakin, joten siihen ei ylimääräistä ihmistä tarvitse. Sydänäänet osaan mitata varmasti neuvolaa paremmin ja Sf-mitta ei ole validi mitta kertomaan mitään raskaudesta. Lääkärillä käyn yksityisellä ultrassa painoarvioissa. Hirvittäisi jättää neuvolan varaan raskauden seurantaa. Virheitä virheiden perään ja vauva olisi jo kuollut, jos en itse olisi aktiivinen.
Nyt alkoi kiinnostaa, että mihin se vauva olisi kuollut, jos et itse olisi ollut aktiivinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten se proteiini, mikä kertoo mahdollisesta raskausmyrkytyksestä? Vai osaatko mitata senkin itse?
Kyllä, sehän on ihan perustesti! Olisi ihan käsittämätöntä, jos äiti ei osaisi sitä tehdä itse. Taidetaan olla vähän eri aallonpituudella.
Taidetaan olla juu, minulle nimittäin ei kelpaa mikään kakkosluokan tikkutesti vaan käyn mieluummin siellä neuvolassa antamassa ihan virtsaytteen josta asia tarkastaa laadukkaammalla laitteistolla, kun sellainenkin mahdollisuus on. Sitä ei kukaan "äiti" osaa/voi itse tehdä, jos ei ole terveydenhuollon ammattilainen.
Mutta valintahan on sinun, ihmettelen kyllä, ettei extra huolellisuus lapsesi terveyden eteen ole motivaatiota riittävästi niinkin yksinkertaiseen asiaan, kuin neuvolakäyntiin.
Mikä ihmeen laadukas laitteisto? Kyllä se testi ihan tikutetaan, monissa paikoissa vielä itse asiakkaan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin erikoislääkärinä oikein miellelläni neuvolassa. Ensimmäistä raskautta seurasi ihan huippukätilö, toista kokenut terveydenhoitaja. Aina löysin omasta aikataulustani jonkin raon, jolloin pääsin neuvolaan. Muistan molempia henkilöitä lämmöllä. Olivat erittäin päteviä.
Oli joskus aikana miekka ja kivi. Ei nykyisin mitään kätilöitä löydy neuvoloista.
Löytyy, meidän paikkakunnalla on.
Aloituksesta arvasi, kuka siellä kirjoittaa.