Peikonlehti kasvaa ihan hulluna
Maaliskuussa ostettu, silloin noin 30cm korkea. Tähän mennessä se on pukannut noin 15 uutta lehteä ja vartta ja on kasvanut huimasti. Olen vaihtanut sille jo kaksi kertaa isomman ruukunkin ja jo kuukausi sitten piti viritellä sille tukikeppejä. en ole edes lannoittanut sitä mitenkään. Tänään mittasin ja peikonlehti on nyt 70cm korkea.
Kuuluuko peikonlehtien todella kasvaa näin nopeasti? Tuohan on heinäkuussa jo metrin, joulukuussa parimetrinen... Hui. Alkaa vaan tuntua, että se kasvaa ja täyttää koko huoneen ja käy kuin Muumeissa, kun Myy laittoi langanpätkän taikurin hattuun.
Kommentit (16)
Ne alkavat p*rseillä, kun varttuvat tarpeeksi. Pidä varasi!
Kasvaa ja kasvaa isoksi. Meillä oli lapsuudenkodissa hieno ja iso peikonlehti, joka ylsi kattoon asti ja meillä oli vähän korkeamma (3 m?) huoneet.
Isommissa peikonlehdissä on kunnon ilmajuuret, sellaiset liaanit, joten ootahan vaan.
3 m?
Herranjumala. Pitänee viedä tuo peikonlehti äkkiä roskikseen, ennen kuin villiintyy täysin.
Aaaa, ne pienet rusehtavat nystyt peikonlehden varsien alaosissa on ilmajuuria? Ihmettelinkin, että mitä ne on.
Vierailija kirjoitti:
3 m?
Herranjumala. Pitänee viedä tuo peikonlehti äkkiä roskikseen, ennen kuin villiintyy täysin.
Älä nyt hyvää kasvia roskikseen heitä, vaan anna sellaiselle, joka tykkää huonekasveista.
Perseilevä peikonlehti on palannut! Yksi mun suosikkiotsikoista kautta aikojen...
Kyllä se sinut vielä kuristaa niillä ilmajuurillaan’
Älä heitä roskiin. Jätä vaikka talosi rappukäytävään jos asut kerrostalossa.
Peikonlehti on viidakon liaanikasvi, tottakai se kasvaa suureksi jos olosuhteet ovat otolliset. :) Mutta sitä voi leikata ja tukea, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä heitä roskiin. Jätä vaikka talosi rappukäytävään jos asut kerrostalossa.
En taida rappuun uskaltaa, jos tulee sanomista, mutta voisin jättää ulko-oven viereen ja liimata siihen "adoptoi minut"-lapun. Tai sitten vaan ilmoitustaululle "Annetaan pelottava peikonlehti. Nopea haku."
Mä aina välillä vaan leikkaan jonkun latvan pois, juurrutan ämprissä ja istutan multaan. Niitä on kiva lahjoittaa uusiin koteihin. Oma peikonlehteni on noin 25-vuotias. Katossa on koukkuja ja koukuissa naruja, joiden varassa se taipuu mutkille, ei kasva luotisuoraan kohti kattoa.
”Suomen suurin peikonlehti saattaa löytyä Seijan kotoa – näin hän sitä hoitaa: ”Ihmettelijöitä riitti”
Seijan peikonlehti on lähtöisin 1960-luvulta.”
Oma peikonlehti täyttää pian 30 vuotta. Jotta perseily pysyisi aisoissa, olen leikellyt sitä aika ajoin. Uusia peikonlehtiä siitä on saatu juurrutettua useita.
Pelottavaa...