En osaa käyttää rahaa
Eläkkeestä jää joka kuusi säästöön keskimäärin 800 euroa enkä tiedä, mitä sillä tekisin.
En tarvitse uusia vaatteita, huonekaluja tai tavaroita. Olen jo matkusteluni matkustellut.
Taloa voisi tietysti aina remontoida, mutta minulle kelpaa juuri tällaisena. Aikoinaan uusi asukas remontoikoon mieleisekseen. Puutarhaan on jo hankittu kaikki mieluisat kasvit ja niistä riittää jo jakotaimia naapureillekin.
Miten te muut eläkkeellä olevat? Annatteko ylimääräiset rahat lapsillenne/lapsenlapsillenne vai kenties hyväntekeväisyyteen?
Tilillä makaa nyt turhan panttina reilut 30.000 ja lisää kertyy joka kuukausi.
Kommentit (20)
Katso taloasi sillä silmällä, että kun vielä vähän vanhenet etkä pysty kaikkea hoitamaan. Tarvitsisiko etuovelle pyörätuoliluiskaa, keittiössä tiskikone nostaa lattiatasosta ylemmäs, pesuhuoneeseen invavarausta. Jos et pysty joskus enää nurmikkoa ajamaan, istuta maanpeittokasveja jo nyt, pysyy sitten siistimpänä. Ja toki ylimääräinen raha on silloin kiva, kun hoitokotiin on siirryttävä. Se vasta kallista lystiä on
Vierailija kirjoitti:
Etkö tykkää ruoasta?
Toki tykkään ruuasta, mutta ihan tavallisesta itse valmistetusta kasvisruuasta.
Ravintoloissa on harvoin hyvää kasvisruokaa.
Olisin aika tankki, jos käyttäisin ruokaan jo nyt syömäni ruuan lisäksi vielä ylimääräiset 800 euroa.
Ei ole tullut vielä sun aika tuhlata rahoja. Odottele kun olet vanha ja avoton ja tarvitset palveluja ja apuja ja hoitoja ym.. ne vasta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Katso taloasi sillä silmällä, että kun vielä vähän vanhenet etkä pysty kaikkea hoitamaan. Tarvitsisiko etuovelle pyörätuoliluiskaa, keittiössä tiskikone nostaa lattiatasosta ylemmäs, pesuhuoneeseen invavarausta. Jos et pysty joskus enää nurmikkoa ajamaan, istuta maanpeittokasveja jo nyt, pysyy sitten siistimpänä. Ja toki ylimääräinen raha on silloin kiva, kun hoitokotiin on siirryttävä. Se vasta kallista lystiä on
Lääkärin mukaan elän helposti 100-vuotiaaksi. Parin viimeisen elinvuoden palvelukotimaksuihin on jo rahat koossa. Muuten nuo asumista helpottavat muutokset tulevat varmaan jossain vaiheessa ajankohtaisiksi.
Ei kai sitä ole pakko käyttää, kyllä se joskus menee jos hoitoa tarvitsee.
Itselläni on se n. 800 eläke ennen kuluja, joten ei ole ongelmaa mihin työntää ylimääräisiä.
Eikö koti kaipaa yhtään muutosta? Uudet sohvatyynyt ja päälliset, isompi telkkari. Valaisimien ja peilien päivitys uudempiin. Milloin on keittiö- ja kylppäriremontti tehty?
Itse varmaankin teettäisin lähes kaikki kalusteet, varsinkin ruokapöydän ja tuolit ja lipastot yms. Hienot terassi/parvekekalusteet maksavat myös paljon.
Mites käytkö esim. jalka- ja kasvohoidoissa, kampaajalla? Itse kävisin joka kuukausi ja kynnet olisi aina kestolakattu. Myös kävisin sokeroinnissa. Ostaisin myös varmasti hulppean veneen. Tykkäätkö veneilystä?
Annan lapsille kyllä rahaa, mutta pikkusummia, kun tilillä ei ole kuin kymppitonni.
Eläkkeellä olen. Käytän rahojani viinaan, tupakkaan ja naisiin. Loput tuppaa menemään turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin mukaan elän helposti 100-vuotiaaksi. Parin viimeisen elinvuoden palvelukotimaksuihin on jo rahat koossa. Muuten nuo asumista helpottavat muutokset tulevat varmaan jossain vaiheessa ajankohtaisiksi.
Laita kalenteriin hälytys 98v synttäreiksi niin muistat lähteä hoitokotiin.
Sijoita rahasi äläkä makuuta niitä tilillä.
Lapsillesi jää enemmän perittävää, jos et keksi, mitä tehdä muiden sinulle maksamalla eläkkeellä.
Ap, poltaako ne rahat taskujasi? Miksi sinun pitää tuhlata niitä? Miksi haluat päästä rahoistasi eroon?
Vierailija kirjoitti:
Eikö koti kaipaa yhtään muutosta? Uudet sohvatyynyt ja päälliset, isompi telkkari. Valaisimien ja peilien päivitys uudempiin. Milloin on keittiö- ja kylppäriremontti tehty?
Itse varmaankin teettäisin lähes kaikki kalusteet, varsinkin ruokapöydän ja tuolit ja lipastot yms. Hienot terassi/parvekekalusteet maksavat myös paljon.
Mites käytkö esim. jalka- ja kasvohoidoissa, kampaajalla? Itse kävisin joka kuukausi ja kynnet olisi aina kestolakattu. Myös kävisin sokeroinnissa. Ostaisin myös varmasti hulppean veneen. Tykkäätkö veneilystä?
Annan lapsille kyllä rahaa, mutta pikkusummia, kun tilillä ei ole kuin kymppitonni.
Telkkaria ei ole, ei myöskään sohvaa tai sohvatyynyjä. Kampaajalla käyn kerran vuodessa tasoituttamassa latvat, kasvo- ja jalkahoidot osaan tehdä itse enkä käytä kynsilakkaa. Kauneudenhoito ei ole mun juttu. Kylpylään on ollut vuosikortti, mutta koronan takia en ole nyt ostanut sitä.
Venettä en ole tullut ajatelleeksikaan, vaikka on rantaoikeus läheiseen järveen. Pannaan mietintään!
Palvelut ja kulttuuritarjonta? Nyppiikö lumen auraaminen tai ikkunan pesu? Palkkaa joku. Kiinnostaako teatteri ja erilaiset tapahtumat? Käy niissä.
Toki jälkikasvun tukeminen on hyvä asia, ja tietysti voit myös harrastaa hyväntekeväisyyttä jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita rahasi äläkä makuuta niitä tilillä.
Lapsillesi jää enemmän perittävää, jos et keksi, mitä tehdä muiden sinulle maksamalla eläkkeellä.
En ymmärrä mitään sijoittamisesta.
Oma pankkini on pari kertaa houkutellut sijoittamaan, mutta tunnen sen pankin entisen pankkivirkailijan. Hän piti sijoittamaan houkuttelemista epäeettisenä ja sanoi, että lähinnä siitä hyötyy vain pankki. On vaihtanut alaa, koska oma moraali ei enää kestänyt alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos se ei olekaan paria vuotta vaan kymmenen?
Yleisesti, jos elät kivaa elämää johon itse olet tyytyväinen, niin mitä väliä sivuun jäävällä rahasummalla on? Eihän elämän tarkoitus ole kaikkia rahoja tuhlata tai sijoittaa järkevästi, vaan rahan tarkoitus on mahdollistaa se kiva elämä.
Toisaalta jos haluat rahoilla jotain tehdä, niin pohdi paikallisia hyväntekeväisyyksiä tai pienen summan lahjoittamista esimerkiksi sukulaisperheelle, joka elää tiukempaa lapsiperheaikaa.
Minulla on vähän sama juttu, maallista tahtoo kertyä lisää eläkkeellä ollessakin. Olen ryhtynyt investoimeen asuntooni, mökkiinni ja itseeni. Vuoden sisällä on tähän "hyväntekeväisyyteen" mennyt kai noin 7-8 tonnia. Elinkeinoelämämme tarvitsee rahaa pandemiarajoitusten aikana. Tällä menolla en kuitenkaan saa paljoakaan menemään, sillä nettiennusteen mukaan elinaikaani on jäljellä 6 vuotta!
Laittaisin kodin siihen kuntoon, että lapset saa sen aikanaan myytyä. Kylppäriremontti, käyttövesiputket, lämmitys ja katto ovat ne tärkeimmät. Ikkunat, ovet ja salaojitus ovat kiva plussa, jotka lisäävät myyntimahdollisuuksia.
Elämä on jännää. Rahaa tarvitseen silloin kun sitä ei ole (nuorena) ja silloin sitä on kun sitä ei enää tarvitse (60+)
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kodin siihen kuntoon, että lapset saa sen aikanaan myytyä. Kylppäriremontti, käyttövesiputket, lämmitys ja katto ovat ne tärkeimmät. Ikkunat, ovet ja salaojitus ovat kiva plussa, jotka lisäävät myyntimahdollisuuksia.
Vesijohdot on uusittu ja viemäröinti on kunnossa. Lämmitys hoituu vanhoilla kaakeliuuneilla, ilmalämpöpumpulla ja keittiön puuliedellä. Yritän säästää vanhan talon alkuperäisiä ikkunoita, eli huollan tai huollatan niitä. Moni ikkunakauppias on ehdottanut ikkunoiden vaihtoa, eli talon kokonasilmeen pilaamista. Ikkunat on talon silmät.
Saunan lattian maalin voisi uusia ja lauteet, kiuas on ihan uusi, jouluksi vaihdettu.
Remontti olisi siis lähinnä tapetointia ja lattiamateriaalin uusimistä, esimerkiksi parketiksi. Mutta jokaisella on oma sisustusmakunsa. Mistä tiedän, että uusia asukkaita miellyttää valitsemani tapetit ja lattiapinnat?
Vierailija kirjoitti:
Elämä on jännää. Rahaa tarvitseen silloin kun sitä ei ole (nuorena) ja silloin sitä on kun sitä ei enää tarvitse (60+)
Täähän on kansantaloudellisestikkin ongelmallista. Joillain nuorena jää koulut käymättä, matkustelut tekemättä ja perheet perustamatta kun 'ei oo rahaa'. Ja sitten vanhuksena maataan himassa samalla kun tilit on täynnä rahaa vailla. Olisi jo aika verottaa enemmän boomereita ja lisätä suoria rahansiirtoja nuorille sekä perheille.
Etkö tykkää ruoasta?