Energiasyöppö tuttava
Tuttavani valittaa koko ajan kaikesta. Jos ei muuta marinan aihetta ole, niin sää on huono - sataa, tuulee liikaa, on kylmä. Hänellä on aina asiat huonosti, työkaverit ovat typeryksiä, sortavat ja mustamaalaavat häntä eikä kukaan huomaa hänen erinomaisuuttaan. Kehuu, miten hän tekee paljon enemmän ja paremmin kuin muut saamatta siitä mitään kiitosta. Joka päivä pahoittaa mielensä jostain, mitä joku on sanonut. Ja kaiken pahan mielen ja harmituksen kaataa minun päälle. En jaksa enää olla hänen jätesanko. No, joskus sentään muistaa kysyä mitä mulle kuuluu. Mutta jos en vastaa hänen valitusviestiin, niin kyselee että onhan kaikki ok, enhän suututtanut sinua. Eli suomeksi sanottuna hän vain haluaa, että ottaisin osaa loputtomiin valitusvirsiin.
Äärettömän negatiivinen ihminen todellakin vie kaikki voimat.
Kommentit (14)
Kuulostaa tosi rasittavalta tyypiltä.
Ota etäisyyttä. Paras konsti viilentää välit on kertoa hänelle, että olet kertonut yhteiselle tuttavallenne miten väsynyt olet hänen jatkuvaan valittamiseensa. Tämä auttoi minulla.
Sano, että ok, harmi, että en voi olla avuksi. Kun jatkaa myöhemmin, sano, että on nyt oma tilanne melko vaikea. Sitten kun muka myötätuntoisena kysyy, että mikä on, sano, että en halua kaataa ongelmia toisten niskaan, se ei ole reilua.
Minäkin tunnen tuollaisen valittajan. Hän kaipaa jatkuvasti kehuja ja haluaa ihmisiltä sääliä ja surkuttelua ongelmiinsa. Erittäin itsekeskeinen tyyppi.
Luulin, että tämä on jokin ilmastonmuutosavaus.
Jos hänellä ei ole mitään oikeita murheita, vaan valittaa tosiaan paremman aiheen puuttuessa säästä yms., se voi olla kommunikointityyli, johon hän on tottunut.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Oletko yritättänyt empaattisesti kysyä häneltä mitä hän voisi tehdä eri tilanteissa että hänellä olisi parempi olo? Nykyään tarjotaan hylkäämistä ja välinpitämättömyyttä vastaukseksi kaikkeen ja sitten ihmetellään yksinäisyyden kasvua. Ei tarvitse olla mikään likasanko mutta ei ehkä vie paljoa energiaa yrittää auttaa toinen pohtimaan mitä hän voisi itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että ok, harmi, että en voi olla avuksi. Kun jatkaa myöhemmin, sano, että on nyt oma tilanne melko vaikea. Sitten kun muka myötätuntoisena kysyy, että mikä on, sano, että en halua kaataa ongelmia toisten niskaan, se ei ole reilua.
Kiitos neuvosta. Olenkin ajatellut, että kun seuraavan kerran kyselee onhan kaikki ok, niin sanon etten halua valittaa kaikista pikku jutuista. Että sellainen on voi olla toisesta rasittavaa.
Oon sortunut kyllä itse monta kertaa tuohon samaan. Johonkin se ärsytys on purettava, jos on vaikeaa. Lopetan kyllä, jos epäilen että toinen väsyy. Ei tuossa ole muuta neuvoa, kuin että vähennä yhdessäoloa ja kerro jo vaikka heti puhumisen alussa, että sinulla on aikaa esim. tunti, jonka jälkeen sinun täytyy poistua. Kerrotko oma-aloitteisesti omista asioistasi? Kuunteleeko niitä? Jos ei ja jäät toistuvasti paitsioon, niin lopeta vaikka yht. Pito kokonaan jos tuntuu paremmalta. En mäkään vastaa sellaiselle kuin harvoin, joka ei kuuntele minua mutta puhuu itse pari tuntia putkeen.
Jos hän ihan kysyy ja sinä tarkoituksella jätät vastaamatta, niin mikset voisi sanoa ihan oikeasti miksi jätit vastaamatta. Siihenhän ON syy miksi et vastannut, ja hän kysyy suoraan: mikä on. Mikset siis kerro? Eli vaikka "en ole suuttunut, mutta koen viestittelyn raskaaksi koska olet aina niin negatiivinen" Tai jotain, omin sanoin tietenkin. Hän ei välttämättä edes tajua että omassa asenteessaan on jotain korjattavaa.
Hän voi siitä pimahtaa, tai sitten vähän ajan päästä kiittelee että kerroit.
Vastasin tyypin valitusviestiin ja sanoin, etten halua rasittaa häntä valitusvirsilläni. Ei tajunnu vihjettä. Seuraavalla kerralla sanon suoraan, että hän vie minulta kaikki voimat ja että ois mukava joskus jutella ihan jostain muusta eikä aina vaan valittaa ties mistä.
Kaikesta koko ajan valittava tuttavani on määritellyt itsensä erityisherkäksi. Siksi pienetkin vastoinkäymiset ja ihmisten "ilkeät" sanat saavat hänet masentumaan tai ainakin tulee paha mieli koko päiväksi. Näin hän selittää käytöstään. Väittää, että aistii herkästi ihmisten mielialat. Miten ei sitten "aisti" sitä, että loputon valituksensa väsyttää ja rasittaa sitä toista osapuolta... Hän aistii vain sen, jos häntä ei kehuta ja huomioida. Itsekeskeinen tyyppi.
Miksi olet tekemisissä tuollaisen kivireen kanssa.
Ei kannata olla tuollaisen valittajan kanssa tekemisissä.