Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uusi pienempi asunto vai vanha suurempi?

Vierailija
19.05.2021 |

Olen ostamassa asuntoa ja mietinnässä on viereisistä taloista joko -89 rak. 57 neliöinen kaksio tai uudemmasta -08 rakennetusta talosta 44 neliöinen. Isommassa on kivempi pohja ja noh, tietysti enemmän tilaa. Pienemmässä paremmat pinnat ja remonttivapaa. Sijainti on se miksi nämä kaksi loppusuoralla. Kyseessä on ensiasuntoni ja kk-kulut olisivat samat molemmissa vaikka hintaeroa asunnoissa toki on. Ottaisitko itse siis suuremman huonommilla pinnoilla vai uudemman ja pienemmän? Kaipaisin vinkkejä niin saisin päätöksentekoa eteenpäin :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vanhaan tulossa taloyhtiön remontteja?

Vierailija
2/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole 5-vuotissuunnitelmassa kuin 1 suunniteltu remontti ja sen kulut maks 2 yhtiövastiketta

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmalla pohjalla olevan.

Vierailija
4/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ostaisin tarvittavien neliöiden mukaan. Aika iso ero

Vierailija
5/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti valitsisin sen vanhemman. Uusissa kun harvemmin on keittiötä, ainostaan olohuoneen seinälle laitettu koneet.

Vierailija
6/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida, että uusissa asunnoissa kylppäri vie yleensä enemmän tilaa, vanhoissa on isommat makkarit.

Jaksatko itse rempata pinnat? Seinien maalaus on parin päivän juttu, mutta jos pitää uusia keittiö ja kylppäri, se on taas jo kallista.

Vierailija
7/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin (ja otin) vanhemman ja pintaremontoitavan. Pinnat voi uusia, mutta neliöitä ei voi tehdä lisää.

Vierailija
8/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisin ihan pintarempalla, eli seinät ja lattiat uusiksi, keittiöön tasot. Olen kallistumassa tuohon vanhaan, mutta eniten mietityttää se, jos vanhaan tulee sitten esim putkiremppa kolkuttelemaan jo suunnitelmaan kun on myymässä, niin teenkö siinä taloudellisesti huonon päätöksen. ja toki laina lyhenee enemmän uudessa, kun vanhassa rahaa menee enemmän vastikkeen maksuun. 

-ap

Vierailija
9/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä näistä nykyisiä koppikokoisia asuntoja. Rakennusyhtiö ahtanut kaksion 40 m2, kun aikaisemmin kaksio oli 60 m2, sisältäen erillisen keittiön, erillisen, olohuoneen ja erillisen makuuhuoneen, joissa kaikkiin ovet.

Nyt on näitä keittiön kaapistot olohuoneen seinällä loosseja.

Vierailija
10/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy katsomassa rappujen nimitaulut

Vierailija
11/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin sen isomman ja laittelisin pinnat oman maun mukaan. Mua ei ole ikinä häirinneet naarmuiset lattiat, niitä ei mielestäni usein ole mitään järkeä uusia.

Ja jos ei vastikkeissa ole kauheasti eroa. Ja sen kyllä ottaisin josta on kivemmat maisemat.

Vierailija
12/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vanhemman ja pintaremppaisin. Neliöille keksii käyttöä ja niiden puuttuminen harmittaa jälkikäteen. Putkiremonttia murehdin sitten kun on tullakseen. Itsellänikin se edessä, mutta asunto on mieleinen vaikkei mikään unelma.

Vierailija
13/13 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin isompi. En tiedä tarkemmin vaihtoehdoistasi, mutta yleisesti asuntosuunnittelu on mennyt 2000 luvulla huonompaan suuntaan. Kylpyhuoneet vie nykyään turhan paljon pinta-alasta. Makuuhuoneet on todella pieniä ja usein hankalan muotoisia. Parisängyn kanssa tulee jo ahdettu vaikutelma. Ja jos haluaa siirtää vaatekomeroa, joutuu remontoimaan koko huoneen. Rakennusliike kun on jättänyt kaapin taustan tasoittamatta ja parketti puuttuu alta. Pieni säästö rakennusliikkeelle, mutta suuri harmi ostajalle. Tuleva putkiremontti on se monen ostajan kauhu. Mutta tässä vanhemmassakin selvitään todennäköisesti käyttövesiremontilla. Eli putket vedetään pinnassa ilman purkutöitä. Samanlainen remontti voi tulla tuohon uudempaankin, kun on nämä puolalaiset kupariputket. Niitä on syöpynyt puhki jo kymmenessä vuodessa ja tappio on jäänyt asukkaille. Kylpyhuoneet on kalliita remontoida, mutta muuten pintaremontti on helppo. Vastaavan kokoisen kaksion remontoin viidellä tonnilla, sisältäen maalit, lattialaminaatin, keittiökalusteet ja sähkömiehen laskun. Itse tekemällä säästää paljon ja materiaaleja kannattaa vertailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä