Pitääkö huolestua jos laboratoriotuloksia ei tule Kantaan?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Ne tulee Kantaan, kun lääkärisi on ehtinyt katsoa tuloksesi ja lisätä tuloksesi sinne. Ei välttämättä ole mitään huolestuttavaa niissä.
Eikö tulokset tule automaattisesti sinne? Miksi ne salataan?
No ei taatusti tarkoita.
Eikä niitä lääkäri sinne merkkaa, ne menevät suoraan sinne.
Nyt on ollut viiveitä useisiin kirjauksiin Kanta-ohjelmassa.
Joskus labrat eivät näy ollenkaan koko Kanta-ohjelmassa, ei edes lähete labraan.
Ne tulokset tulee yleensä kaikki kerralla.
Joissakin tutkimuksissa kuluu enemmän aikaa, joten siksikin viipyvät. Eivät kaikki tulokset ole valmiina heti parin päivän päästä.
Ainakin meillä tulokset tulee Kantaan vasta siten kun lääkäri on itse kertonut (vastaanotolla tai puhelimessa) tulokset Senkin jälkeen on useamman päivän viiveellä.
Kerran unohdin varata soittoajan tulokset kuullakseni, ja eipä ne Kantaan tulleet ennen kuin olin ollut jutuissa lääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tulee Kantaan, kun lääkärisi on ehtinyt katsoa tuloksesi ja lisätä tuloksesi sinne. Ei välttämättä ole mitään huolestuttavaa niissä.
Eikö tulokset tule automaattisesti sinne? Miksi ne salataan?
Joo, joo. Taas muka ollaan jotain salaamassa joltakulta ihmiseltä.
Oletteko päästänne vialla noiden salaliitto teorioitteneen kanssa?
Tulevat kantaan kun ehtivät.
Kävin lääkärissä marraskuussa, mun tiedot lääkäri oli kirjannut Kantaan vasta joulukuun loppupuolella.
Toki ne olivat potilasjärjestelmän omassa tietokannassa, mutta eivät potilaiden omassa Kanta-arksitossa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä tulokset tulee Kantaan vasta siten kun lääkäri on itse kertonut (vastaanotolla tai puhelimessa) tulokset Senkin jälkeen on useamman päivän viiveellä.
Kerran unohdin varata soittoajan tulokset kuullakseni, ja eipä ne Kantaan tulleet ennen kuin olin ollut jutuissa lääkärin kanssa.
Ai, meillä tulee kyllä suoraan Kantaan tulokset.
Vasta kun on nähnyt että ovat siellä, niin pyydän soittoajan lääkärille.
Sanoisin melkein että päinvastoin. Minulle kerran sanottiin, että tulokset saadaan seuraavana päivänä. Kuitenkin terveyskeskus soitti jo parin tunnin päästä, että nyt olisi syytä lähteä sairaalaan saman tien. Jouduin sitten osastolle kolmeksi päiväksi munuaistulehduksen takia.
Eli voi olla niinkin, että jos siellä näkyy jotain vähänkin huonompaa, niin soittavat heti, vaikkeivat olisi saaneet kaikkia tuloksia vielä valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, meillä tulee kyllä suoraan Kantaan tulokset.
Vasta kun on nähnyt että ovat siellä, niin pyydän soittoajan lääkärille.
Käytännöt näköjään vaihtelee.
Kerroin labrassa, kun kehottivat varaamaan soittoajan lääkärille, että kotoa löytyy osaamista tulosten omatoimiseen tulkintaan Kannasta. Vastasivat, että ei ne tuu Kantaan, tai ainakaan minulle näkyviin, ennen kuin lähetteen tehnyt lääkäri (tai joku muu lääkäri, jos lähetteen tekijä on estynyt) on käynyt ne kanssani läpi.
Näin on ollut täällä niin kauan kuin Kanta on ollut käytössä.
monessa paikassa eivät näy heti kannassa, koska sitten potilaat alkaisi soittelemaan ja kuormittamaan puhelinneuvontaa sillä, että miksi siellä ei ole kaikkien tulokset, onko joku vialla, tai se ja se oli yli viitearvon, eikö minulle pitäisi varata äkkiä lääkäriaika, miksei lääkäri soita, kun siellä tuloksissa oli tähti ja kaikenlaisia muita hätäilysoittoja, jotka vievät muilta mahdollisuuden ottaa yhteys terveydenhoitoon.
Laboratorio voi myös laittaa tekstiviestinä ainakin osan tuloksista asiakkaan puhelimeen. Antaa vaan puhelinnumeronsa labratätille niin saa tuloksia sitä mukaa kun ne valmistuvat...toki joistakin tuloksista kertoo sitten lääkäri,