Miten te aloitte epäillä uniapneaa?
Mitkä merkit saiva epäilemään, että voisi olla siitä kyse?
Kommentit (15)
Heräilin monta kertaa yössä hukkumisen tunteeseen.
Läskiys. Sain sairaalasta mittarin yöksi kotiin ja aamulla palautus. 62 hengityskatkosta. Laihdutin 24kg, loppui katkokset.
Heräsin viime yönä useamman kerran siihen, että kuorsasin. Mulla on se tunne, että kun pää on väärässä asennossa – leuka työntyy eteenpäin – henki ei kulje. En heräile jatkuvasti, mutta olen ollut tässä jo pitemmän jakson ajan tosi väsynyt aamuisin.
Ylipainoa ei ole. Olen kyllä normaalipainon sisällä yrittänyt laihduttaa jo pitemmän aikaa pätkäpaastolla, mutta ei ole tuottanut oikein toivottuja tuloksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Heräilin monta kertaa yössä hukkumisen tunteeseen.
Sama oli minulla. 4-5 kertaa yössä. Sehän tulee vain selällään nukkuessa, jossain suositeltiin tennispalloa selän alle. Tehtiin laaja unitutkimus, ainoa ohje oli että laihduta. Kaksoisleuka lähti niin siihen loppui apneakin.
Mies sanoi, että kuorsaan ja minulla on hengityskatkoksia. Öisin piti juosta pissalla monta kertaa. Aamuisin särki päätä. Olin väsynyt, nukahtelin jopa palavereissa ja tietenkin illat meni sohvalla torkkuen.
Minulla on varmaan ollut uniapnea ihan lapsesta asti, sillä olen aina tarvinnut 9-10 tuntia unta. Nyt, kun minulla on cpap-laite, pärjään oikein hyvin 7 tunnin yöunilla. On ihana herätä aamulla ja vielä hyvin nukkuneena.
Puolison havainto.
Heräilin koviin kuorsauspärskähdyksiin.
"Hyvin nukutun" yön jälkeen väsytti armottomasti.
Nukahtelin jo alkuillasta television ääreen.
Läskeille pitäisi olla reilusti suurempi omavastuu ja pienemmät korvaukset terveyspalveluissa.
-Kurkku on karhea nukutun yön jälkeen.
-Oura-sormuksen datassa näkyy paljon heräämisiä, joista itse en ole tietoinen.
-Väsyttää aamuisin todella paljon.
Taidan mennä tarkempiin tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Puolison havainto.
Heräilin koviin kuorsauspärskähdyksiin.
"Hyvin nukutun" yön jälkeen väsytti armottomasti.
Nukahtelin jo alkuillasta television ääreen.
t. Mies, ei lainkaan ylipainoa, hyvä kunto. Allergista nuhaa ja löysää kudosta nielussa. Alkoholi pahentaa ongelmaa, juon sitä harvoin ja nykyään en juuri koskaan vahvaan humalaan, vain 4 - 5 annosta hyvässä seurassa. Noin 35 8käisenä alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Läskeille pitäisi olla reilusti suurempi omavastuu ja pienemmät korvaukset terveyspalveluissa.
Entäs niille, joilla on uniapnea tai muita sairauksia, vaikka ei ole läskiä?
Vierailija kirjoitti:
Heräsin viime yönä useamman kerran siihen, että kuorsasin. Mulla on se tunne, että kun pää on väärässä asennossa – leuka työntyy eteenpäin – henki ei kulje. En heräile jatkuvasti, mutta olen ollut tässä jo pitemmän jakson ajan tosi väsynyt aamuisin.
Ylipainoa ei ole. Olen kyllä normaalipainon sisällä yrittänyt laihduttaa jo pitemmän aikaa pätkäpaastolla, mutta ei ole tuottanut oikein toivottuja tuloksia.
Ap
Uniapnea voi olla normaalipainoisellakin. Uniapneakisko voisi auttaa leuan väärään asentoon. Lähete kirjoitukseen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Uniapnea voi olla normaalipainoisellakin. Uniapneakisko voisi auttaa leuan väärään asentoon. Lähete kirjoitukseen tarvitaan.
Hei kiitos tästä tiedosta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ole hyvä. Tuossa oli tarkoitus lukea, että lähete unitutkimukseen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ole hyvä. Tuossa oli tarkoitus lukea, että lähete unitutkimukseen tarvitaan.
Joo, ymmärsin kyllä :)
Ap
up