Palsta(vale)lääkärit hoi, mystisestä aaltohuimauksesta vesilläolon jälkeen
Ongelmani on se, että aina vesillä liikkumisen jälkeen (veneellä, kanootissa, SUP-laudalla, uimapatjalla tai kajakissa, väline on yhdentekevä kunhan vain on vähänkin aaltoa) olen seuraavat päivät tai jopa viikot jatkuvassa aallokossa. Usein jopa voin tunnistaa liikkeestä sen aallokon, joka jää ns. päälle, esim. kun eilen poliisivene ajoi kovaa vauhtia ohi ja oma vene keinui voimakkaasti pituussuunnassa. Tai jos väylällä tulee paljon veneitä vastaan, niin keikun niissä sivusuunnassa heittävissä peräaalloissa vielä pitkään.
Olen saanut hoitoa ja ohjeita asentohuimauksen hoitoon, mutta siitä ei ole kyllä ollut yhtään mitään apua, vaikka niitä vääntäisi menemään miten huolella ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan yksin tai opastettuna. Ei siis kertakaikkisen mitään apua. Tunne ei sinällään haittaa, on vain ärsyttävää olla jatkuvasti vesillä. Huimaus myös loppuu heti kun vähänkään liikun, jopa pelkkä jalkaterän tai sormen heiluttelu riittää (tätä kirjoittaessakaan ei kiusaa, mutta heti kun alan miettiä, palaan aaltoihin).
Tämä loppuu tasan tarkkaan vasta talvikausiksi kun en enää liiku vesillä. Ja alkaa taas sitten kauden alettua uudelleen. Mikään muu ei aiheuta vastaavaa, ei huvipuistolaitteet, keinumiset, trampoliinilla pomppimiset tai vastaavat, vain vesilläolo. Ja hassua kyllä, vesillä on ainoa hetki kun koen, että tasapainoni on parhaimmillani, mutta jo venettä nostaessa on hankalaa temppuilla trailerin päällä kun tasapaino on taas normaalihuono. En voi maissa edes seisoa yhdellä jalalla horjahtamatta! Mutta en ole koskaan kaatunut kajakilla, vaikka melontakokemusta on satoja tunteja.
Voiko tätä oikeasti ennaltaehkäistä jotenkin tai edes helpottaa? Erityisesti kuivalla maalla olisi kiva, jos olisi jonkinlainen, edes normaali, tasapaino, mutta en ole saanut sitä takaisin vesiharrastusten aloittamisen jälkeen. Nyt siis jo viidettä vuotta menossa.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Mulla keinuu kanssa päässä jos oon veneessä/laivalla. Tai lentokoneessa. En oo ees ajatellut, että se ei ole normaalia. Sitä kestää joskus monta päivää.
Omassa tuttavapiirissäni (joilla myös samoja harrastuksia kuin itselläni) ei ole ketään, joka kärsisi moisesta. Eikä se kai sinällään haittaisi, muuten kuin kiusaa istumatyöläistä, mutta tuo tasapainon heikkeneminen kuivalla maalla on kyllä oikeasti harmi. En voisi kuvitellakaan pysyväni enää edes vaikka hevosen selässä ja polkupyöräilykin hieman hirvittää jopa. Huimaus taas vaivaa vain kun istun paikoillani, ei edes seistessä paikoillaan.
-Ap
Niin keinuu minullakin, ja kesät vietän vesillä. En usko, että tuohon on mitään keinoa estää.
Minusta on alkanut tuntua, että tuo liittyy jotenkin vahvaan suuntavaistoon. Tulen todella herkästi merisairaaksi jos en näe horisonttia ja suuntia, mutta jos näen niin ei mitään ongelmaa. Keinuminen johtuu varmaan siitä, että suuntavaisto yrittää korjata heilumisen vaikutusta ja se jää päälle.
Puolisolla on heikko suuntavaisto, ja hän ei tunne mitään eikä tule merisairaaksi koskaan. Ja hänen pitää sunnilleen kompassista tarkistaa joka kerta että missä on etelä ja pohjoinen ja minne päin ollaan menossa. Minulla taas on koko ajan todella vahva tunne, että mistä tultiin ja missä suunnissa lähtö- ja tulopaikat on.
Mulla samaa mutta menee ohi muutamassa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin keinuu minullakin, ja kesät vietän vesillä. En usko, että tuohon on mitään keinoa estää.
Minusta on alkanut tuntua, että tuo liittyy jotenkin vahvaan suuntavaistoon. Tulen todella herkästi merisairaaksi jos en näe horisonttia ja suuntia, mutta jos näen niin ei mitään ongelmaa. Keinuminen johtuu varmaan siitä, että suuntavaisto yrittää korjata heilumisen vaikutusta ja se jää päälle.
Puolisolla on heikko suuntavaisto, ja hän ei tunne mitään eikä tule merisairaaksi koskaan. Ja hänen pitää sunnilleen kompassista tarkistaa joka kerta että missä on etelä ja pohjoinen ja minne päin ollaan menossa. Minulla taas on koko ajan todella vahva tunne, että mistä tultiin ja missä suunnissa lähtö- ja tulopaikat on.
Olisikin, minä eksyisin kahdessa sekunnissa ilman merikarttaa, kompassia, kiikareita ja ennen kaikkea plotteria... "Heikko suuntavaisto" olisi jo liioittelua, minulla ei ole sitä lainkaan ja kuivalla maallakin eksyn mm. rakennuksiin :D Avaruudellinen hahmotuskykyni on kyllä oletettavasti keskivertoa huomattavasti parempi noin muuten, eli peruuttaminen yhdistelmällä on helppoa, samoin asioiden rakentaminen ja kokoan valtavia palapelejä harmittavan vauhdikkaasti ja "näen" asiat ja muodot kristallinkirkkaasti silmissäni ja voin kääntää ja muokata niitä vaikka suunnitellessani jotain (tästä on erityisesti hyötyä suuntiessa kartan ja kompassin kanssa vesillä), mutta en taas löydä edes vieraasta kaupasta ulos ensimmäisellä yrittämällä.
-Ap
Mulla keinuu kanssa päässä jos oon veneessä/laivalla. Tai lentokoneessa. En oo ees ajatellut, että se ei ole normaalia. Sitä kestää joskus monta päivää.