Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko kryptot sellaisille, jotka eivät osaa tehdä ristikoita? (Miehen mielipide)

Vierailija
16.05.2021 |

Ostin viime kuussa kaupasta kryptopaketin ja olen niin ylpeä, kun sain täytettyä kokonaisen kryptovihkon parissa päivässä. Huhtikuun mallia tosin, enkä voi lähettää vastauksia eteen päin voiton toivossa. Olisin itse asiassa lähettänytkin, MUTTA sen lisäksi, että olen myöhässä, mies sanoi että kryptot ovat niille, jotka eivät osaa tehdä ristikoita.

”Höpöhöpöjuttuja”, hän sanoi.

Ovatko oikeasti ihan pilipalitavaraa, vai voinko olla aidosti ylpeä siitä, että ratkoin kryptot mielestäni aika nopeastikin?

Vai pitääkö tätä ylpeyttä sittenkin hävetä?

Muita ”ratkojia”?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kryptot on virtuaalivaluuttaa.

Vierailija
2/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ne ajat muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tarkoita sellaisia kryptoja. :)

Ap

Vierailija
4/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valuutta on vain yksi krypto. Lisäksi on platformeja ja tokeneja.

Vierailija
5/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kryptot vaativat enemmän ajatustyötä kuin ristikot. Ristikoissa usein pyörii ne samat vihjeet ja samat sanat. Kun ne muistaa ulkoa, ristikko on helppo täyttää. Sen sijaan kryptossa pitää käyttää päättelykykyä paljon enemmän.

Miehesi kuulostaa aika törpöltä. Jos minun mieheni sanoisi että harrastukseni on "höpöhöpöjuttuja", hän saisi kyllä kuulla kunniansa. Älä ole tossukka vaan pidä puolesi. 

Vierailija
6/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kryptot vaativat enemmän ajatustyötä kuin ristikot. Ristikoissa usein pyörii ne samat vihjeet ja samat sanat. Kun ne muistaa ulkoa, ristikko on helppo täyttää. Sen sijaan kryptossa pitää käyttää päättelykykyä paljon enemmän.

Miehesi kuulostaa aika törpöltä. Jos minun mieheni sanoisi että harrastukseni on "höpöhöpöjuttuja", hän saisi kyllä kuulla kunniansa. Älä ole tossukka vaan pidä puolesi. 

Kiitos tästä! Vähän tällä kannalla olen itsekin.

(En siis tosiaan itse ole tosiaankaan haka täyttämään ristikoita, mutta tietääkseni, ja kuten sanoit, sanat ovat usein samaa rankutusta, ja siitä vaan täytellään.)

Pitää antaa palautetta.

Ap

Vierailija
7/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta kryptot on paljon kivempia kuin ristikot. Nämähän treenaa varmaan eri aivojen osia, ristikoissa yhdistellään merkityksiä ja etsitään vastausta sanavarastosta, kryptot on jotenkin abstraktimpia kun joutuu miettimään enemmän kirjainten määrää, paikkaa, ja näihin sopivaa sanaa. Itseäni ei ainakaan kiinnosta mikä on joku viimeksi 50-luvulla käytetty viisikirjaiminen savolaisen torpparipapan murresana jollekin mato-ongelle, mieluummin ratkon kryptoa jossa sanojen selvittely tuntuu enemmän salapoliisityöltä.

Vierailija
8/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethereumia vai? Bitcoinin ei kannata enää suuria summia laittaa. Cardanossa ehkä suurin kasvupotentiaali.

Vierailija
9/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: mies ei itse osaa täyttää niitä kryptoja joten pitää päästä vähättelemään ja buustaamaan omaa egoa sinun kustannuksellasi?

Miksi pitää olla noin törppö ja vähätellä omaa kumppania, en ikinä opi ymmärtämään.

Vierailija
10/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vitsikäs mies. :D

Vierailija
11/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan tehdä kaikkia mahdollisia japanilaisia ristikoita ja sudokuja, mutta kryptot on niin kryptisiä, että en osaa laittaa niihin ainuttakaan sanaa. Numerot on paljon helpompia ymmärtää kuin jotkut kummalliset vihjeet.

Vierailija
12/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sudokut ovat liian helppoja. Pelkää matematiikkaa. Tyhmien tiedettä, "laskentoa"

Piilosanoissa pitää olla sivistystäkin ja kielikorvaa. Esim yksi helppo: "Käärmeen likkeet. Tulevat silmästä. 9 kirjainta."

Toinen hieman hankalampi: "Kirkan pierut" 6 kirjainta.

Vierailija
13/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristikoita on eri tasoisia, kuten on kryptojakin. Kryptojahan on sellaisiakin, ettei avainsanaa ole ollenkaan. Helppojen ristikoiden ratkonta on helppoa, sillä sanat ja vihjeet tosiaan toistuvat ja kun on ratkonut niitä jonkin aikaa, niihin kyllästyy. Itse ratkon nykyään haastavia sekä osaan myös laatia ristikoita - olen muutaman jokunen vuosi sitten laatinut lehtiin, mutta on hemmetin hidasta ja siitä maksetaan huonosti, joten en jaksanut enempää, pitää olla tosi hyvä että tienaa. Kun on aikansa ratkonut helppoja ristikoita, tekee yhden lehden niin nopeasti lähes kuin osaa kirjoittaa. Haastavia ristikoita löytyy viikonlopun iltasanomista, punainen pelikaani lehdestä ja Iisakin ristikoista, muissa lehdissä on sitten ehkä lopussa joku vaikeampi, jos on. En ihan kaikkia tiedä. Tasoja on siis kaikissa tehtävissä, myös sudokuissa ja piilosanoissa. 

Vierailija
14/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sotkeutua kryptoihin tai muuhunkaan sijoitustoimintaan, ellei ole kapasiteettia edes ristikoiden tekoon.

Vierailija
15/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokkokryptot on mielenkiintoisimpia. Siinä ei testata pelkkää muistia vihjesanojen perusteella vaan kielen abstraktia hahmottamiskykyä sanavaraston lisäksi.

https://sanaris.fi/wp-content/uploads/2020/04/2017huhtikuu.jpg

Lähes sokko:

https://sanaris.fi/wp-content/uploads/2020/04/2014toukokuu.jpg

Vierailija
16/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sudokut ovat liian helppoja. Pelkää matematiikkaa. Tyhmien tiedettä, "laskentoa"

Piilosanoissa pitää olla sivistystäkin ja kielikorvaa. Esim yksi helppo: "Käärmeen likkeet. Tulevat silmästä. 9 kirjainta."

Käärmeen liikkeet, kyyn eleet, kyyneleet tulevat silmästä.

Mietin hieman Kirkan pieruja. Tässäkään ei pitkän matematiikan ällällä ole apuja.

Varmaan humanistit tietävät?

Vierailija
17/17 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärmeen liikkeet, kyyn eleet, kyyneleet tulevat silmästä.

Mietin hieman Kirkan pieruja. Tässäkään ei pitkän matematiikan ällällä ole apuja.

Varmaan humanistit tietävät?

Helppo kuin mikä! Kirkan pierut, 6 kirjainta vaaka- tai pystysuoraan = "Leijat"

Ei vaadi matematiikkaa, eikä filosofiaa. Pelkkää logiikkaa ja tietoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän