Introvertti ja juhlat
Alkukesästä olis tiedossa viikonlopun kestävät juhlat mökillä kaveriporukalla. Osa heistä on mun kavereita, osa puolituttuja. Ahdistaa ja väsyttää jo etukäteen pelkkä ajatuskin. Monta päivää hälinää, sosiaalisuutta, vailla omaa rauhaa. Tiedän että en saa nukuttua kunnolla ja koko tilanne on mulle kuormittava. Muut ovat aika ulospäin suuntautuneita ja kovia puhumaan. Itse viihdyn enemmän pienemmässä porukassa itselle tuttujen ihmisten kanssa. Nyt mietinkin että kuuntelisiko itseä ja jättäisi menemättä vai yrittäisikö sinnitellä. Tykkään ihmisistä mut tiedän kokemuksesta että oon aivan poikki tuon viikonlopun jälkeen ja muutenkin kevät on ollut aika raskas itselle. En halua loukata ketään. Onko samankaltaisia kokemuksia, miten ootte toimineet?
Kommentit (9)
No kuule, jätä menemättä, kun se on noin vaikeaa.
Tuskin siellä jokainen haluaa kokoa ajan puhua just sulle ja hakea koko ajan sun seuraasi.
Porukassakin saa olla rauhassa ja hiljaa tiettyjä aikoja.
Ei kannata hakeuta tieten tahtoen tuollaisiin tilanteisiin, jos ne kerran ovat noin rasittavia.
Pysyttele kaikista noista jutuista kokonaan ulkopuolella. Niin et väsy ja uuvu etkä rasitu.
Eihän tuollaiseen muutakaan ratkaisua ole.
Tee miten haluat. Älä mene jos ei huvita, tai mene osaksi aikaa. Ota mukaan korvatulpat yöksi, mene päivällä yksin pitkälle kävelylle tai jos et kehtaa, sano ottavasi päiväunet ja pyydä ettei häirittäisi. Mene muita aiemmin nukkumaan (ihan sama nukutko mutta saat olla makkarissa itseksesi).
Vanha klisee, mutta: ”Mitä tekisit, jos et pelkäisi?”
Olen vähän samanlainen. Minulla ratkaisuna on osata ottaa oma tilani ja rauhani. Lähden metsään kävelylle, aikaisin yksin uimaan, vetäydyn hetkeksi sisälle kun muut ulkona. Joskus joku vieraampi kysyy miksi ja onko kaikki hyvin. Vastaan, että tulin vain hetkeksi rauhoittumaan, kaikki kunnossa.
Usko tai älä mutta ne muutkin on poikki viikonlopun juhlinnan jälkeen ja tuskin porukan ainoa introvertti olet. Puheliaat ja ulospäin suuntautuvat voi olla myös omassa rauhassaan viihtyviä mutta porukassa sitten sosiaalisia.
Kannattaa muistaa että jos tarpeeksi monta kertaa kieltäydyt kaikesta mihin kutsutaan mukaan, ennenpitkää ei enää kutsuta. Eli jos haluat pitää ystävyyssuhteet ennallaan, kannattaa sietää sitä omaa epämukavaa oloa. Yksinäisyyskään ei ole kivaa.
Mene piipahtamaan, niin itse monesti teen. Olen ihan avoimesti kertonut olevani sitä tyyppiä joka ei vaan juhlissa (saati noin mökillä koko viikonlopun bileissä) pitkään viihdy, että älkää ottako henkilökohtaisesti. Monesti sitten käyn tosiaan kuitenkin piipahtamassa esim. illanistujaisissa tai nyt tuossa tapauksessa ehkä siellä mökillä vaikka päiväseltään tai mikä nyt tuntuu luontevimmilta.
Toki itse välillä/usein skippaan kokonaankin, mutta jospa tuohon sun tilanteeseen löytyisi jonkinlainen kompromissi?
Eli vaihtoehdot on:
haluat miellyttää muita vs. et halua loukata muita
Kumpi on sulle tärkeämpää? Kenen elämää elät? Omaasi vai muiden?
Tutut ja ystävät varmasti ymmärtävät, ihan sama mitä ne vieraat ihmiset ajattelee.
Ja kuka sitä yleensä vieraiden kanssa lähtisi aikaa viettämäänkään?
Onko siellä ihan pakko olla koko viikonloppu? Jos mahdollista, niin menisin lyhyemmäksi aikaa. Joko käymään ihan päiväseltään, tai sitten yhdeksi yöksi. Keksi joku syy, miksi on lähdettävä aikaisemmin/ mentävä myöhemmin paikalle.